CE MAI CITIM?

tefan Dorgoan, Sfinii

i tefan Dorgoan scrie un roman al realitii contemporane lundu-l ca reper pe Mateiu I. Caragiale. Sfinii este o replic la Craii de Curtea Veche i, parial, la Frumoii nebuni ai marilor orae, romanul lui Fnu Neagu. Similitudinile sunt evidente prin cei patru sfinfi ca i prin apariia btrnei pe post de Pena Corcodua, privind nostalgic la cei patru corifei ai crmei.
Aciunea este simpl i liniar. ntoarcerile n trecut sunt aluzive, regsindu-se n biografia celor patru, nainte de 89 i dup. Titlul ascunde o ironie referitoare la capacitatea de disimulare a rului i abj eciei ntr-o lume n care valorile i culorile se amestec.
Cei patru sfini, profesorul, inginerul, colonelul i ziaristul, care au numele sfinilor de iarn(aluzie la iarna ideologic) - Niculae, tefan, Vasile i Ion, foti ageni ai Securitii, turntori sau ofieri, sunt urmrii n noul context social-politic postdecembrist ducndu-i nu numai vieile, ci i metehnele, asigurnd nu numai viitorul odraslelor proprii, ci i pe cel al naiei. Ei sunt noii crai de Curtea Veche, ai curii comuniste, mai mult sau mai puin frumoi... Pentru ei, vorba unui personaj, trecutul e glorios, prezentul prea scurt, iar viitorul nu e nici pe departe ceea ce ateapt de la el, cu agramatismele de rigoare, necesare inteniei caricaturizante. Unele personaje i situaii trimit la cea mai direct realitate, n parte romanul putnd fi socotit un roman cu cheie(Cazul scriitorului mort ntr-un WC este, de exemplu, o aluzie la moartea poetului Ioan Flora). Realitatea i-a oferit modelele, transcenderea, esenializarea realului ar fi trebuit s fie sarcina prozatorului.
Modalitatea aleas de tefan Dorgoan este tot satira cu elemente de ironie sau de pamflet. Atitudinea prea direct, suprapunerea autorului n planul aciunii i al personajelor duneaz obiectivitii i ine textul departe de literatur, apropiindu-l de stilul jurnalistic. Adevrul personal nu este translat, nu ajunge adevr artistic.E o caracteristic a acestei perioade. Prozatorii par mai mult jurnaliti dect scriitori, ateni la faptul divers, la copaci i nu la pdure. Principalul pcat al celor mai multe dintre aceste romane este exprimarea direct a nemulumirii, a revoltei, intervenia autorului n text prin consideraii personale, uitnd c literatura este sugestie, semnificare prin metafor i simbol, prin generalizare sau tipizare cum cereau realitii. Iar personajele ar trebui s conteze ca apariii problematice introduse ntr-un conflict. Abandonarea reperelor tradiionale de tehnic i compoziie a dus la deconstrucie i la dezlnare epic. O problem este absena cvasitotal a conflictului. Personaj ele parc plutesc ntr-o mare pe care bcile de salvare nu mai apar.
Compararea realitii de azi cu cea de dinainte sufer fie de viciul tendinei de idealizare, fie de cel al demonizrii. ntre acestea, obiectivitatea care i-ar subordona i ar ine cont de principiile literaturii ar putea ine dreapta cumpn i ar limita inseriile directe gen Nicolae Filimon.
Sunt apariii care constituie un trend literar al perioadei, cu tematica, tehnicile proprii. Aceleai teme obsedeaz, cei mai muli adoptnd tehnica tradiional cu elemente de viziune narativ modern. tefan Dorgoan spune mai puin o poveste i etaleaz mai mult propria opinie despre lumea n care trim. E un prozator n haine de jurnalist. Ateptm doar prozatorul.