CRONICA

Liliana Sptaru sau nobletea n strigtul vremii

Nu tiu ce ar trebui s m ncnte mai nti lecturnd volumul trilingv al Lilianei Sptaru, ieit de sub tipar la editura Zeit - Indris, forma sau coninutul. Apreciind strdania de a aeza lutul sau arama n formele tradiiei sculpturale sau de a umple minunate pocale cu cea mai fin ambr, tot aa mi sugereaz poeta c m aflu ntr-o dilem parnasiac. Este vorba de a aprecia ce-a fost mai nti: oul sau gina? Cu siguran, sub aripile Lilianei Sptaru se zmislesc ou de aur, n faa crora nu putem dect s ne exprimm admiraia. Poesia e oul primordial al cuvntului, e iluzie i realitate, mbin cele mai diferite sentimente cu starea sufleteasc a omului. Nu cred c poesia poate vreodat muri, ea rmne o venic pasre Phoenix. Poesia reflect spiritul uman n comuniune cu divinitatea i se exprim n taine pentru care cititorul are nevoie nu doar de cunoatere ci i de har. n urm cu trei decenii George Virgil Stoenescu, Liviu Pendefunda i Nichita Stnescu hotrau s ncerce revenirea liricii n fgaul ei ancestral, prin sonet i mai ales prin rondel. Versul liber, alb, fusese excesiv folosit, de cele mai multe ori fr discernmnt i depind cadrul poesiei. Tema a rmas valabil pentru ntreaga liric a lumii i reuitele de azi demonstreaz viabilitatea gndirii celor trei poei romni. Liliana Sptaru realizeaz azi c poezia rmne tributar i formei nu numai coninutului, pentru c tainele alchimice ale unei gematrii gndite prin geometria sunetului nu este dect inscripionarea unui fragment din muzica sferelor. Poemele din volumul Indris se adun n jurul unui foarte subtil articulat plan imagistic, ale crui figuri dominante rmn trecerea timpului, elementele veniciei naturii, stelele i luna, fenomenele ce ntregesc viaa (ploi, vnt ) i dragostea. Ceea ce d coeren, interes i originalitate acestui univers liric este modul asocierii acestor simboluri; astfel, n oglinzile de nisip, peste fruntea luminii se instituie un adevrat anotimp de frumusee pentru poeta care, de altfel, se mbat la asocierea stelelor, lunii, luminii cosmice cu nemicarea bobului din clepsidr, n care se ghemuiete n tcere i tremurnd, sub ninsoarea nopii pe care o asemuie cu aripi de ngeri. Aceast smerit poziie de rug primete una dintre expresiile lirice cele mai pertinente n aceast imagine a poesiei nsei i a drumului convertirii i revelaiei (Athosul crucii). Fluturi, psri, inorogi se ornduiesc n geometria clipelor mrunte. Sentimentul nlrii n haosul i ordinea cosmic are i reversul su pmntean, un spaiu asuprea cruia tcerea cobort din soare coboar peste umerii goi ai pmntencei care se frmnt n mii de ntrebri, dintre care ca un leit-motiv revine cea care se refer la cine suntem? Treizeci i unu de poeme aduc prinosul semantic al autoarei acestor teme poetice ce se instituie ca refrene ale unei lirici n care muzica i gsete armonia. i cum, de fapt, ncepusem s exprim ceea ce lectura acestui volum poate trezi n cititorul avizat, Liliana Sptaru, ritmul i rima, forma se desfoar ca ntr-o expoziie, ca ntr-un concert de piese clasice, realiznd un tot, a crei repetare n trei limbi diferite nu face dect ca templul sub care se desf oar lucrarea hermetic a volumului s reverbereze cu mult mai intens. A vrea s remarc titlurile extraordinar de bine alese, titluri a cror niruire ( Roat de iubire, Clip de noblee, n strigtul vremii etc) aduce ea nsi a poem din care pot s ning pimveri. Coexistena predominantei forme de indris (dou terine i dou strofe de un vers n diverse combinaii) cu sonetul (dou catrene i dou terine), rondoul (pentad, catren, sextin), rondelul (dou catrene i o pentad), gazelul, pantumul, glossa, i cele n care se pune accentul pe silabele din vers: tanka i haiku-ul, mplinete demersul liric al poetei. Simbolistica teluricului i celestului n celebra nunt alchimic, numerologia interioar a volumului definesc globaliznd Erosul i ceremonialul elemente care marcheaz geneza reciproc a poeziei i sacrului. Vd n abordarea coninutului spiritual mbrcat n forme divine o evoluie deosebit a acestei iubitoare de arhitectur sacr.