ATITUDINI : ALO, AUDE CINEVA?

O grea pierdere n anii tranziiei poezia pe micul ecran

nc de la nceputurile sale poezia a nsemnat nu doar u act de intimitate, o plcere pe care cititorul i-o asum ntr-un moment propice visrii, introspeciei, o lectur svrit de un individ pentru sine. Poezia a fost, din cele mai vechi timpuri, un fel aparte de spectacol, presupunnd interpret i auditoriu. Datorit diversitii sale, datorit implicaiilor i scopul urmrit, acesta (auditoriul) putea s umple un amfiteatru ori, mai trziu, dup secole, s se delecteze cu arta trubadurilor, de pild, n ncperile mai mult sau mai puin somptuoase ale palatelor medievale. Acesta n cazul poezie culte; n acela al poeziei populare, de tip oral, auditoriul era de asemenea de presupus, cci, n fond, numai aa se putea transmite ctre viitorime bogia de gndiri i sentimente acumulate de-a lungul vremilor, sintez prim a spiritualitii unui popor.
Mai trziu, cnd poezia a devenit din ce n ce mai intimist, spectacolul presupus de receptarea ei nu a disprut, pentru c nevoia de auditoriu a rmas n actualitate, graie multiplelor funcii specifice. A fost necesar i mereu implicat receptorul n calitate de spectator n momente de efervescen politic, atunci cnd pe scen i fcea apariia poetul agitator, dup cum creatorii ce reprezentau un nou curent, o nou manier i ncercau ansa impunerii att prin publicarea produciilor n reviste sau n volume, ct i prin recitarea n faa publicului a poemelor menite a da imaginea deplin asupra experimentului respectiv.
Iar tot un fel de spectacol l reprezenta, ctre finele secolului trecut, ca i cum lectura n cadrul cenaclurilor. E drept, acolo publicul este nu numai restrns, ci i mult mai avizat.
n cazul literaturii romne se ntlnesc toate formele de manifestare ale spectacolului de poezie. La eztorile de la sate se cnta i se spuneau versuri, n anii de intense frmntri politice (1848, 1859, 1877, ori n preajma primului rzboi mondial vzut de romni ca un rzboi de ntregire a neamului) ulte, foarte multe creaii poetice deveneau imnuri, fiind binecunoscute i mai trziu, cnd agitaia se stinsese, iar idealurile se mpliniser.
Cnd poezia nou (simbolist) ncepea s se manifeste, mentorul ei i campionul impunerii sensibilitii moderne n literatura romn l-am numit pe Al.Macedonski a apleat adesea la scen i la tribun, simind c astfel poate ctiga nu numai publicul de partea sa, dar i btlia cu prejudecile, cu formele mbtrnite ale versificaiei de la sfritul secolului al XIX-lea.
n cenacluri au citit i Eminescu i macedonski i toi marii poei ai secolului nostru. Iar lecturile n cenaclu, precum i plcerii, dezinvolturii de a se prezenta n public le datoreaz Ion Minulescu aproape n ntregime faima sa care, n epoc, o depea substanial pe aceea a multor poei, mai profunzi, mai interesai, dar cu mai puin aplomb n a evolua pe scen, mai puin dotai actoricete. Prin anii 1970-1980, Cenaclul Flacra l-a fcut celebru pe Adrian Punescu, abil n a face jocul pentru mitizarea dictatorului Nicolae Ceauescu, dar i n urmrirea propriilor interese materiale. Un ecou mai limitat n respectivii ani, dar cu urmri notabile n micarea literelor din ultimele dou decenii ale veacului trecut l-au avut cenaclurile conduse de Nicolae Manolescu, de Ov.S. Crohmlniceanu i Mircea Martin. Muli dintre cei ce domin scena literaturii actuale au trecut pe acolo.
n deceniile din urm, spectacolul de poezie a cptat noi valene, prin prezena fireasc i frecvent pe micul ecran. Poezia a devenit astfel prin ceea ce realizeaz Televiziunea exclusiv spectacol, chiar dac este vorba de dragoste sau propagand patrioticnaionalist.
Sigur c modalitile de aducere n faa a milioane de telespectatori a poeziei sunt destul de diferite: pot aprea autorii nii citindu-i propriile producii, pot aprea actori-recitatori, pot aprea actori-interprei sau, lucrul cel mai de dorit, se poate cuta metafora cinematografic a unei anume poezii, cu alte cuvinte se poate cuta echivalentul filmic al ideii poetice. Fiecare dintre modaliti are avantajele i dezavantajele sale att n realizarea spectacolului de poezie, ct i n slujirea idealului de repsect adus nobilei i poate unicei arte numite Poezia.
Atunci cnd vin n faa camerelor de luat vederi poeii spre a citi, s-ar crede c telespectatorii asist la un act de cultur. ntr-adevr, se imortalizeaz pe pelicul (sau pe band magnetic) chipul i vocea unui mare scriitor, minutele respective intrnd apoi ca document n istoria culturii. Dar ci dintre cei invitai vor rmne n istorie? Ci nu vor fi dai uitrii* ci nu se prezint cu versuri conjuncturale sau fr valoare pentru ziua de mine? n felul acesta serviciul fcut poezie se transform n deserviciu. Apoi, dintre autori, foarte puini se ntmpl a avea o nfiare plcut, un timbru agreabil, ori talentul de a rosti clar, de a scoate n evisen nuanele, de a pune accentele cele mai nimerite n cadrul versurilor ce singuri le-au scris. De fapt, cei mai muli dintre poei i citesc prost propriile creaii, iar publicului i se va inocula nu chemarea ctre poezia respectivului, ci dimpotriv, respingerea, luarea n derdere att a poetului netelegenic, ct i a operei sale n ansamblu.
Cel mai adesea actorii sunt ns cei solicitai spre a transmite marelui public mesajul poetic lsat de naintai sau de contemporani. Se tie c, de regul, actorii au nevoie de regizor. Au nevoie de regizor la fel ca pentru a face un rol. Deci poezia are un dublu avantaj, ea fiind frecut prin dou sensibiliti menite n cele din urm, a se contopi i a gsi trei drumuri: al interpretului ctre autor, al aceluiai ctre spectator i, n fine, de a gsi trei drumuri: al interpretului ctre autor, al aceluiai ctre spectator i, n fine, de a face posibil legtura emoional i ideatic dintre autor i spectator. Ipostaz, trebuie s recunoatem, deloc facil pentru un actor. Unii reuesc s se achite cu strlucire, alii n mod onorabil, iar alii n nici un fel. Sunt aa-numiii actori-recitatori, care se bazeaz pe glas i (eventual) prim-plan atrgtor, dar apeleaz prea puin la intelect. Sigur c aici intr n discuie i cultura actorului care, lipsind n multe cazuri, i trnasform n simpli recitatori i nu n interprei sensibili, inteligeni, capabili de a lumina surprinztor un text vechi, ori o capodoper ultracunoscut. Prezena actorului, ca i a regizorului se face sau nu simit i prin crearea unei atmosfere specifice, a unui cadru adecavt poemului abordat; un cadru natural sau lucrat n studio de un scenograf (i el cunosctor i iubitor de poezie). Deci nc un element obligatoriu pentru reuita spectacolului impus de poezie i necear ei. Dac se rmne ntr-un decor banal, srccios sau lipsit de fantezie, unde actorul st singur, cu privirea fixat undeva, n spatele camerei de luat vederi unde se afl scris cu litere mari, pe un carton, textul cu pricina, efectul va fi contrar celui scontat. Robit de literele i versurile nendeajuns studiate, actorul devine o apariie stranie, hilar, preocupat doar de a nu sri vreun cuvnt din text. Alii, specializai n frecvente apariii pe micul ecran, cred c mascheaz netiina i, n fond, lipsa de respect fa de poezie i fa de ei nii, punndu-i ochelari, de regul nchii la culoare, pentru ca publicul s nu mai poat sesiza penibila micare a ochilor ce urmresc contiincios cuvintele, versurile i mai cu seam rimele.
Efectul este lesne de neles. Mai ales cnd, ntrziindu-se pe prim-planuri, spectatorul are mai mult timp s observe urmele timpului lsate pe faa cutrui actor sau actrie, iar n loc ca atenia s-i fie subjugat de sensurile poeziei, telespectatorul este tentat s numere ridurile nou aprute, prul rrit al vreunui fost june-prim, etc. Aceasta este o frecvent greeal regizoral, rezultat din lipsa de meteug i din acaracterul de industrie al Televiziunii, caracter ce-i pune amprenta i pe asemenea emisiuni.
Exist ns i cazuri, ce-i drept rare, unde actori de excepie sunt mari interprei de poezie. Sunt actorii ce se situeaz, n fond, pe acelai plan cu creatorul, ei avnd fora, tiina i inteligena de a transmite ceea ce a lsat scris poetul. Cum excepiile sunt excepii, astfel de apariii se constituie n adevrate evenimente cuturale.
Cnd regizorul are timp i inspiraie se poate ncumeta la o experien superioar: aceea a gsirii metaforie la metafor, adic s ncerce transformarea liricii n registrul cinematografic. Experiena este extrem de dificil, fiind necesar un decupaj minuios, o echivalen imagistic egal cu nsi poezia. Un rol hotrtor l are, n asemenea cazuri, operatorul, care nu poate fi dect un artist al imaginii. Marele avantaj este acela c actorul se elibereaz din scalvia textului. Apoi, n cadrul filmrilor, actorul n-are dect s fac play-back pe unele strofe, n rest rmnnd o siluet, un contur, o prezen discret (dar funcional) marcat atunci cnd este nevoie: n rest se apeleaz la simboluri, la sugestie, la elemente menite a potena iomplicaiile gndirii poetului. Asemenea efort merit a fi fcut numai n cazul capodoperelor.
Personal am ncercat aa ceva atunci cnd am abordat Scrisoarea a III-a de Mihai Eminescu, Sonetele... lui V. Voiculescu, poeziile de dragoste ale lui Tudor Arghezi i Lucian Blaga, ori cnd am ncercat s definesc profilul lui Ion Pillat, ntr-un colaj cuprinznd versuri i strofe din ntreaga sa creaie. Am realizat atunci (o spun cu vizibil modestie) adevrate filme de art, unde se contura universul marilor poei cu mijloace de exprimare cinematografic. Dar nu a fi reuit nimic fr aportul unui mare actor de la Maionalu bucuretean, Damian Crmaru (interpret a lui Cyrano, al lui Henric al II-lea din Beckett i Leul n iarn al lui Othelo, etc) sau fr un opertaor, Ovidiu Drug, care tia i realiza totul, ca un inepuizabil magician al imaginii.
P.S. Textul de mai sus a fost scris, pentru o comunicare ntre realizatorii de emisiuni T.V. prin 1983. pe atunci exista, n pofida cenzurii i a impedimentelor de tot felul, o adevrat competiie ntre profesionitii emisiunilor literare ale TVR. κi dovediser calitile n materie D. Dinulescu, Ileana Mlncioiu (pn la ndeprtarea lor abuzuiv din Televiziune) Adrian Muniu, Mihaela Macovei, Marilena Rotaru, Lucia Negoi, Liliana Ursu i alii. Acum, problema s-a rezolvat, poezia a fost pur i simplu izgonit de pe micul ecran, redactorii angaj ai dup 1990 dovedinduse incapabili de a nnoi un drum deja trasat. ncercrile de a interpreta filmic, n anul 2000, versurile eminesciene sau dovedit un eec total. Pcat c poeziei romne de ieri ori de azi i se refuz locul n cel mai important instrument al audio-vizualului. TVR a abandanat, n mod iresponsabil, o ndatorire fundamental. Regretele nu mai ajut pe nimeni i nu duc nicieri.
(*din volumul Poei i poezie n curs de apariie la Editura Biblioteca Trgovite)