CRONICA LITERARA

PENTRU O DEPêIRE A FRAGMENTARISMULUI

n cartea Ipostaze ale fantasticului n proza lui Vasile Voiculescu (Bucureti, Ed. Universitar, 2011; prefa de Paul Dugneanu), Anastasia Dumitru i propune, printr-un ludabil efort de nelegere a interferenei dintre semnificaii, viziuni i concepte ce in de teoria literaturii i hermeneutica de tip creativ, s detecteze n opera voiculescian trsturile caracteristice unui anumit tip de fantastic: integrator iar nu fragmentar. Se iau n sprijin interpretrile arhetipale, psihanalitice sau naratologice ale fenomenelor ce in de categoria fantasticului, ncercndu-se ncorporarea lor ntr-o ampl perspectiv: aceea a semanticitii, dublat de investigarea alteritii i a condiiei marginalitii, cu toate manifestrile generate de aceasta.
Fantasticul rmne, pentru Anastasia Dumitru - ca pentru oricine s-a aplecat asupra unei asemenea problematici - un gen cu mod propriu de enunare, contract de lectur specific, trsturi naratologice distincte, teme i frontiere mai mult sau mai puin stabile. ntr-o prim parte, teoretizant, a studiului, autoarea ne reamintete c ptrunderea n spaiul fantastic nu se realizeaz - cum este i (ne)firesc - brusc, deoarece rostul introducerii unei serii de semne prevestitoare este acela de a ine faptele ntr-o zon de ambiguitate i de a da cititorului impresia c n jurul lui se desfoar o alt istorie. Aceste semne anun, indirect, existena unui alt plan n naraiune, un plan fabulos, ncrcat de mister. Astfel, eroii voiculescieni primesc nc de la nceput aceste semne ce par a veni dintr-o alt ordine a lucrurilor, dup care ele se constituie ntr-o arhitectur de aluzii, de spaime, de vise i treziri nesigure din vis.
Personajele fantastice - se demonstreaz cu acribie de-a lungul lucrrii - poart semnele alteritii, fiind nite fiine marginale, asociale sau intruse. Oameni simpli se trezesc pui n faa unor situaii nefireti; toate drumurile grele, rtcirile i dificultile prin care sunt nevoii s treac pentru a ajunge la inta propus sunt sortite eecului, dar ei i ndeplinesc probele, ndur o iniiere n suferin, n moarte. Trirea n regimul fantastic conduce, astfel, pe erou (un "homo archetypus", n accepia lui Adrian Marino) la cunoaterea de sine nsui, smulgndu-l din realitatea vieii artificiale cotidiene, a vieii profane i integrndu-l lumii mitice, departe de "ontologia declinului".
Anastasia Dumitriu recontureaz universul prozei fantastice a lui Vasile Voiculescu, identificnd trei ipostaze caracteristice: fantasticul de tip mitico-magic (de factur tradiional, caracteristic duratei lungi); b) fantasticul interior, psihologic, obsesional (de tip modern, ca rezultat al terorii istoriei); c) fantasticul de tip iniiatic (perceput ca recuperare a sacralitii n spaiul profan). Cartea cuprinde o analiz a mutaiilor fantasticului voiculescian n timp i spaiu, cuprinznd teme precum: descntecul cu rol n refacerea echilibrului; pactul cu diavolul i vraja ca fascinaie erotic diabolic; ngerul ca intermediar ntre creator i creaia lui; comportamentul arhetipal al copilului; nostalgia originilor; transferul dintre regnuri; dezantropomorfizarea; prezena licantropului sau a ondinei. Se mai abordeaz o multitudine de teme i motive care apar mai n toate naraiunile fantastice: obsesia timpului, anamneza (ntoarcerea ntr-un timp mitic), scenariul gnostic, de tip iniiatic.
Se vor face de-a lungul excursului critic asocieri, disocieri, paralelisme, corespondene, mprumutndu-se uneori i terminologia sau principiile i logica argumentrii ale teoreticienilor, fr a se apela i la metodele lor de strict investigare textual. Peste tot planeaz viziunea integratoare, transdisciplinar, cu reale i profitabile rdcini n teoriile recunoscute ale lui Basarab Nicolescu. Primatul textului voiculescian, care-i impune prin scriitur propria perspectiv de interpretare, a determinat-o pe Anastasia Dumitru s renune la utilizarea de grile ncorsetante pentru lectur i analiz obediente doar unei teorii sau alteia. Ea este atent la modul n care magia i miturile structureaz att procesul de producere, ct i cel de receptare a prozei fantastice a lui Vasile Voiculescu, n fiecare naraiune existnd o serie de arhetipuri i simboluri greu decelabile nelegerii textului, datorit faptului c ele reprezint un sistem de semne deschis multiplelor interpretri hermeneutice.
Ceea ce l individualizeaz pe Vasile Voiculescu ntre scriitorii de proz fantastic ne convinge Anastasia Dumitru este viziunea optimist asupra existenei, fantasticul metafizic ce cocheteaz cu magicul, izvort din convingerile scriitorului, obinuit s vad n lumea profan manifestrile sacrului, neresimit dect de iniiai. Simbolul literar devine n scrierile sale o translaie imaginar a simbolului originar din miturile tradiionale. De fapt, cele dou tipuri de simbol, literar i religios, sunt att de strns corelate, nct apar ca aspecte ale uneia i aceleiai realiti sacre. Proza fantastic voiculescian ne direcioneaz spre un imens labirint, ptrunderea n spaiul acestuia fiind comparabil pentru cititor cu un adevrat ritual de iniiere, pe parcursul cruia, condus de scriitorul care se declar cu modestie un nsoitor puin mai avansat, va avea prilejul s-i descopere originile sacre i s-i neleag mai bine esena uman.
O concluzie major a seriosului studiu Ipostaze ale fantasticului n proza lui Vasile Voiculescu, semnat de Anastasia Dumitru (pe lng un altul de gen, aprut la aceeai editur i tot anul acesta, Fascinalia literaturii fantastice), este aceea c autorul Ultimului Berevoi se ncadreaz tipologiei moderne de scriitori care gsesc n povestirea fantastic o modalitate de a sugera c dimensiunea sacrului, miturile, magicul i simbolurile sunt ci de (auto)cunoatere prin care accedem la semnificaiile existeniale ultime.