CRONICA LITERARA

Istorie i literatur:
despre un roman* n care se pune ntrebarea
dac literatura poate mblnzi infernul

Motto: Romanul se aseamn extrem de mult cu cel care l-a scris: profund i btios, dar, n acelai timp, sensibil i timid, cu sufletul ca o ran deschis, pe care o poi face s sngereze doar atingnd-o cu privirea.
(Aurelian Silvestru O lecie a neuitrii, Revista Limba Romn, nr.5-6, anul XX, 2010.)


Cunoscndu-l pe Nicolae Dabija pentru poezia sa, i mai mult din emisiunile televiziunii de dincolo de Prut, n special de dinainte de 1989, nu pot dect s dau crezare lui A.Silvestru n ceea ce privete omul Nicolae Dabija, poetul care a hotrt s mizeze i pe cartea unui roman, dac ne putem astfel exprima. Oricum, romanul este ambiios, sensibil, ntr-adevr, emoionant (cu tot sngele rece al cronicarului, tot i-au dat lacrimile n cteva momente, ca la un film care are grij s profite de slbiciunile omeneti), un basm cult modern n care Binele i Rul se nfrunt innd cont de lecii date de un Maestru i Margareta sa, de Arhipelagul Gulag, de Doctor Jivago, de Dostoievki, de un film precum Cina lui Abuladze... La pagina 132, personajul feminin al povetii de dragoste demne de marile legende ale iubirii, Maria Rzeu, zice: Parc a tri o poveste...
Nicolae Dabija este atent ca adevrurile vii s nu se transfome n adevruri moarte (exist o astfel de reflecie despre cri i adevrurile lor n roman, la p.161), reuind s scrie/s triasc o carte care respir, care, chiar dac ar strni controverse critico-literare, va rmne n istorie, nu numai pentru c a reuit s fie una dintre cele mai citite cri scrise n limba romn dup cderea comunismului...
Este un roman pentru tineret mai mult dect necesar: noile generaii, din ce n ce mai mult ndeprtndu-se de adevratele lecturi eseniale, trebuie s tie adevrul, cile de ajungere la acest adevr... i Nicolae Dabija, inspirat (aproape mistic, innd cont de povestirea cuprins n Cuvntul de deschidere, cnd a fost la un pas de marea trecere), pstrnd numai att ct trebuie reminiscene lirice n scriere, tie s-i apropie pe cititori (indiferent de vrsta lor) de aceste ci care promit adevruri. Att despre specia uman n general, ct i despre un episod din istoria poporului romn sau, mai exact, din istoria popoarelor care au cunoscut teroarea roie a regimului stalinist... Dei Nicolae Dabija pune, ntr-un fel, de neles de altfel, accentul pe doi reprezentani ai poporului romn (nu ntmpltor, cartea se dedic intelectualitii basarabene din toate timpurile): profesorul de limba i literatura romn Mihai Ulmu i Maria Rzeu, fosta sa elev, pe care i leag o poveste de dragoste aproape incredibil... Aceasta dac nu am fi ateni la istoria adevrat: ntr-una dintre aprecierile de la sfritul crii (ediia din anul 2011, a Editurii pentru Literatur i Art din Chiinu), aprecieri care sunt o culegere de reacii (n general pozitive) ale cititorilor, dar i ale unor critici sau scriitori, profesoara Alexandra Grgun scrie: Bunica mea, Alexandra Taran, din Cecur-Mingir, atunci cnd bunelul a fost deportat, s-a dus la NKVD-ul din Romanovca i a rugat s fie deportat i ea. S-a dus dup el n Siberia. Ea a fost o Maria Rzeu. Iar Poiana (n.n. localitatea unde preda Profesorul Ulmu, locul de batin al Mariei; probabil n raionul oldneti) e ntreaga Moldov. Ceea ce ne confirm nc o dat c realitatea este ntotdeauna mai surprinztoare chiar dect imaginaia...
Dar, desigur, realitatea cea crunt i-a fost izvor de inspiraie scriitorului Dabija... Aluziile la realitate sunt fcute i de numele unora dintre deinuii Gulagului: ntlnim un Mendelstam, poet (modelul Mandelstam era mort nc din 1938; Mihai Ulmu e trimis n Siberia n 1940); un preot Florenski (probabil modelul Pavel Florenski, care era omort nc din 1937)... Personajului Florenski Ioan i este rezervat un capitol consistent, un adevrat roman n roman, aproape de sine stttor, care ar putea fi dezvoltat... Galeria gardienilor (de la comandanii de... lagr pn la soldai ori deinuii de drept comun, altfel de gardieni i ei), ca i cea a deinuilor politici, sunt pline de personaje vii, pitoreti (...lumea de la Zarianka.