ESEU

EMIL CIORAN
I CUTAREA INFINIT DE SINE

Descoperind pasiunea de a scrie, Emil Cioran a descoperit pasiunea de a se scrie. Ceea ce cuta el nu era un eu abstract, general, universal valabil, un arhetip reductibil, n cele din urm, la nite coordonate n care s se regseasc i alii. Era eul concret, personal, sinele propriu urmrit cu obstinaie, cu o indiscreie abstract. El nu avea ncredere n cei care vorbeau de probleme generale cei ce vorbesc de probleme generale mi par, cel mai adesea, goi. i dac vrei s tii, cu filozofia asta se ntmpl: n strfundurile profunzimii ei, ea este vid. Nu principiul abstract n sine l cucerete, ci starea de spirit, ca punct stabil de referin n eul propriu. Adevrul despre sine era mai important dect orice alt adevr, cci, n final, orice adevr e un adevr subiectiv. El nu e interesat de masca social, de aparene, ci de esena propriului adevr, a fiinei proprii. De aceea poate fi de o sinceritate absolut i deconcertant, exigenele probndu-se doar n relaie cu cutrile proprii, cu imponderabilele sufletului su. n acest fel, el putea s spun: Jai tout fait pour susciter des malentendus, des jugements ingnieux et sduisants mais infonds. Les autres portent dhabitude un masque pour s agrandir; moi, pour me diminuer .
Nu ceea ce trebuie s par celorlali l intereseaz; l intereseaz ceea ce este, ceea ce trebuie s fie. ntre a prea i a fi este o relaie de discontinuitate: Oricum exist cu siguran o ruptur ntre ceea ce sunt cu adevrat i ceea ce doar par a fi . Valorile de semnificaie acordate verbului a fi sunt cele ale generaiei sale, contiente de destinul lor cultural desvrire spiritual, opiunea pentru metafizica existenei i mai puin pentru pragmatismul ei.
Scrisul lui Emil Cioran are aceast valoare terapeutic pentru sine. Orice cunoatere este, de fapt, o autocunoatere. i chiar cnd a decis s-i suprime rdcinile, Emil Cioran a fcut-o avnd propria motivaie intelectual, de o sinceritate cutremurtoare. Nevoind s mai fie romn, el a ales s fie cetean universal, asumndu-i o echidistan n problemele majore de filozofie a existenei. Doar aa i se prea c putea vorbi despre sine i despre lume, despre Dumnezeu cu linitea completei detari, ca-n Glossa lui Mihai Eminescu, ntr- o atitudine asumat budist, dup ce, pe fondul tulbure al istoriei interbelice, pe cnd se afla la studii n Germania lui Hitler, descoperise filosofia budist ca o alternativ la teroarea istoriei.
Desprinderea de limba romn are ceva definitiv, de lucru dictat din exterior, cruia el trebuia s i se supun. Se ntmpla n 1947, cnd, la Dieppe, Emil Cioran ar fi vrut s-l traduc pe St. Mallarm n romnete. Un gnd revelatoriu l determin s neleag c drumul su este altul nu acela de translator dintr-o limb n alta, ci acela de instalare ntr-o alt limb - n limba francez. Aa adopt el limba francez ca limb a mrturisirii n i prin oper: ntr-o or, totul se terminase. A fost o reaciune violent. Am rupt dintr-o dat cu totul: am rupt cu limba, am rupt i cu trecutul i cu tot, mrturisete el lui Gabriel Liiceanu .
A schimba limba echivaleaz cu schimbarea identitii proprii Prin francez am ajuns s m domin i pentru echilibrul meu asta a fost capital, iar Cioran accept aceast provocare a destinului, contient c desprinderea de limba romn nseamn i eliberarea de propriul trecut, cum mrturisete n Neantul se afla n mine . Iar ntr-o scrisoare din 7 februarie 1974 ctre Aurel Cioran preciza c schimbnd idiomul, am renunat la o bun parte din mine, n orice caz la o bun parte din viaa mea. Limba romn revine, ns, obsedant ca o umbr a primei iubiri: ... entuziasmul meu pentru limba noastr e n continu cretere, pn la punctul de-a o considera una dintre cele mai expresive din cte au existat vreodat, iar n alta ctre Aurel Cioran: Limba noastr e cea mai poetic din cte cunosc i intuiesc. Ce noroc i totui ce nenoroc. Un popor condamnat la izolare ; dar i Limba noastr e una dintre cele mai expresive. Am fost adnc micat zilele trecute, cnd am dat peste Cci te priveam cu ochi pgni pgni e tulburtor i nu are for dect n romnete. Ce absurditate s scrii n limbile astea civilizate, convenionale! . n limba francez se simte ca un barbar ce a ales s triasc ntr- o ser, cum o spune att de plastic n Sfrtecarea. Cum observ Gabriel Liiceanu Cioran este acum altcineva. Diferit i strin, el nu se simte n raport cu alii; Cioran i este siei strin...