CRONICA LITERARA

Fascinaia numit Camil Petrescu

Cartea de debut a Mihaelei Poncea, Teatrul lui Camil Petrescu* avnd la baz o remarcabil tez de doctorat susinut recent la Universitatea din Bucureti, se nscrie printre acele mult ateptate recitiri, din partea tinerilor, ale scriitorilor consacrai. Despre opera camilpetrescian, ca de altfel despre personalitatea sa att de controversat, s-a scris mult, dar o privire nou, proaspt, din perspectiva altei generaii se dovedete a fi nu doar un gest de pioas recunoatere a valorii creatorului, ci i unul de confruntare cu opiniile predecesorilor.
Alturat altor mari scriitori interbelici, Camil Petrescu a foat comentat, nseriat, omagiat, blamat, contestat, dar n nici un caz ignorat. Ca atare, bibliografia critic ampl, copleitoare prin cantitatea i calitatea numelor, risca s devin un handicap i nu un privilegiu pentru Mihaela Poncea dac nu ar fi intervenit capacitatea sa selectiv i, nu n ultimul rnd, originalitatea modului de a-l citi pe Camil Petrescu printr-o gril proprie, diferit (deseori) de a exegeilor anteriori.
Chiar din Consideraiile preliminare, autoarea i creioneaz eroul din doar cteva tue ce l-au impus n contiina cititorilor, a publicului i a criticii. n primul rnd, proverbiala-i megalomanie (De altfel, de ce nu mi-a mrturisi gndul complet? De ce nu mi-a arta convingerea mea intim c sunt la noi singurul om de teatru care ar putea pune n scen o dram? p.7), dar i autenticele caliti de creator complex (Camil Petrescu a fost un om de teatru n sensul total al expresiei, adic a cumulat funcia de dramaturg, regizor, cronicar dramatic i - ceea ce particularizeaz mai cu seam locul su n micarea teatral a vremii - funcia de teoretician al artei dramatice, pe care a studiat-o cu mijloacele unui adevrat teatrolog, aspirnd spre o concepie sistematic, tiinific fundamentat, asupra acestui domeniu, p.7).
De altfel, n capitolul introductiv, este pus accentul tocmai pe activitatea de critic teatral i de teoretician al dramaturgului, pentru ca apoi s-i fie confruntat creaia cu propriile afirmaii, totdeauna tranate i, de cele mai multe ori pesimiste, referitoare la criza teatrului romnesc. nainte de a trece la comentarea propriu-zis a pieselor, Mihaela Poncea ntreprinde o minuioas i pertinent inventariere a tipurilor de personaj e feminine i masculine din opera dramaturgului. Prototipurile femi nine s-ar ncadra, astfel, n trei poteniale categorii: ppua, prostituata i femeia ideal. Sunt puse n eviden aici calitile de analist ale autoarei, alturi de o intuiie remarcabil a motivaiilor ce determin reaciile personajelor, mai ales ale celor masculine. Acestea sunt nzestrate cu attea virtui, nct nu e greu de neles de ce eueaz lamentabil. Intelectual prin excelen, eroul camilpetrescian - personaj pisc - i are drept atribuite luciditatea, orgoliul, i izolarea fa de semeni pe care-i condamn dar, paradoxal, i-i dorete ca mrturisitori ai superioritii lui. Nu lipsesc celelalte personaje, oamenii care comport dou subdiviziuni: cellalt (adic amantul) i personajul tolerat (cel apropiat protagonistului dar antitetic, fiindc, dei inteligent, e terestru, pragmatic, mediocru).
Abordarea tipologic, inspirat dup prerea mea, pe lng avantajul nscrierii caracterologice, presupunea ns un risc major: acela al repetrii. Exista aadar, pericolul ca observaiile (fr ndoial, pertinente) despre personajele feminine i masculine s revin, sub o form sau alta, n cadrul analizei pieselor. Nu numai c nu s-a ntmplat aa, dar, mai mult, autoarea a avut de fiecare dat capacitatea de a oferi noi elemente fie de istorie literar, ce in de procesul creaiei, fie de teatrologie, fie, n sfrit de succesul sau cderea piesei n discuie.
Structurat pe 13 capitole, lucrarea nu se rezum doar la comentarea teatrului, aa cum s-ar putea deduce din titlu, ci aspir la o portretizare nuanat a omului Camil Petrescu, cel att de controversat, fiind catalogat ca un tip incomod, imposibil n megalomania lui, absurd, nu surd dup unii, fermector, inteligent, carismatic pentru alii (mai corect spus, pentru altele).
De-a lungul ntregii cri (dar mai ales n capitolul final ce ine loc de concluzii: Camil Petrescu ntre oglinzi paralele) autoarea confrunt opiniile pro i contra, le exprim i pe ale sale, pe un ton ferm, deloc conciliant, reuind n fnal s conving lectorul de verosimilitatea portretului propus de ea.
Inteligena comentariului, acuitatea i profunzimea analizei unor piese ultracunoscute sunt doar cteva dintre calitile Mihaelei Poncea, fiindc de fapt, demersul su critic a fost ngreunat (i nu uurat) de imensa bibliografie ...