CRONIC LITERAR

Sensul circumferinei *
(Logos poetic)

Dup ce a savurat, din plin, plcerea debutului post-arghezian, poetul Dumitru Blu i ofer cititorului o alt plachet de versuri intitulat Sensul circumferinei (Editura Pontos, Chiinu, 2009), ce reprezint o inmnunchere de descrieri sentimentale, irizate de fine melancolii aproape intimiste, dei versurile, nc pndite de enigme abstractizate, sunt lucrate bine, iar metafora rareori depete mecanismul catacrezei: (I) El, omul / amestec de cuvnt i lut./ Deci, nimicul/ a trebuit i s-a umplut/ n vrtelni,/ precum trage olarul,/ din trebuin,/ sub nimb de sens ulciorul./ (II) Nu uii/ i tot dai cu roata peste mine,/ cel, cum spuneam:/ un amestec de cuvnt i lut / dou jumti, ntr-un fel, strine,/ cci la final altceva la ndemn,/ cert, n-ai mai avut,// De unde oricnd/ golul blid mi-i dinainte,/ ct a cuta nelesul meu,/ ct a spa de nainte/ lutul ce-mi devine tot mai greu..." (Genez , p. 4-5). Aceste confesiuni mrturisesc o atitudine poetic generoas, o dispoziie de o larg receptivitate fa de tot ceea ce vdesc dimensiune a umanului (citete a Genezei!) n realitate. n concepia autorului, poetul Omul e o contiin vibrant la frmntrile Timpului, primind ecourile infinite ale unui neam... : Cobor treptele memoriei/ contemplnd o poz de familie/ n ram roas de cari,/ de pe care un copil distrat/ se uit nu tiu la ce n sus,/ rupndu-se din braele mamei,/ dar l ine crugul luntric/ al celor din jur.// Mai cobor/ i dau de alte rdcini,/ tot de-ale mele..." (Rdcini p. 10).
La o lectur mai atent a poemelor din cuprinsul volumului Sensul circumferinei, cititorul l va gsi surprinztor de matur i bine articulat! Posibil c este o carte de versuri, n acest spaiu basarabean, pe care critica literar nu va suspecta-o pe nedrept, gsindu-i versul prea rotund i prea limpede.
Dumitru Blu insereaz o poezie deliberat n care efectele rbufnesc din ingenuitate i graie verbal: Dup mine,/ drumul pe care 1-am mers ieri/ ar fi o simpl distan/ dintre punctele A i B,/ dac n-om lua n calcul c:/ tlpile noastre/ au fost n contact cu pmntul,/ lsndu-i amprentele/ pe care se poate citi oricnd:/ amplitudinea memoriei,/ dragostea-ura,/ tandreeacruzimea,/ norocul-eecul,/ drnicia-zgrcenia,/ ba chiar proveniena averilor./ Dup tine,/ aceeai distan,/ cnd A este azi i B este mine,/ nu se supune niciunui calcul / s fie o linie moart,/ urmele nu mai sunt de nimic/ sau de acu-nainte aa o fi/ sensul mersului pe distana A B?" (Distana A B, p. 43-44). Desenul este, incontestabil, graios, dar efectul e cutat, totul conducnd spre imaginea final a drumului ce indic azi A i B care este mine...
Autorul are o for aparte de a spune, e un poet n deplinul sens al cuvntului, i atunci cnd trece dincolo de simplul artificiu imagistic, aceeai stare sufleteasc este exprimat n accente lirice tulburtoare: Sensul cuvntului/ mii de timpi pustia strbtea/ n cutarea locului pentru-a se nate,/ unde nimicul l va trece prin sabie/ ca pe mielul de Pate" (Triptic: Iisus, p. 77), Pe venice ape mergea,/ de sare...// Avea s cuvnteze i pe mare,/ furtuna se retrgea-n lumnare,/ petii nvoade umpleau/ la picioare,/ pmntene psri/ ciuguleau din mini/ cu frmitura nesfrite pini" (Triptic: Eminescu, p. 79), Cu argila vetrei n rdcini,/ precum luminoii goruni,/ a urcat pe creste montane/ i-a strbtut/ legende dacoromane.// Apoi, zeul Logos/ el nsui mit inedit / bolovnos s-a rostogolit/ n leagnul su din centrul lumii / satul, unde nasc venicii" (Triptic: Blaga, p. 80). Fineea artizanal a acestor versuri este memorabil pentru micrile de ansamblu, dar i pentru selecia cuvintelor cu vdite nclinaii spre purism.
De altfel, un discurs liric criptic ascunde un eu vulnerabil, de o sensibilitate excesiv, consumat ntr-o ateptare tainic, nedefinit, fr obiect: Cte unul/ (sentmpl i mai muli de-odat)/ plecm/ lsnd securea n pmnt nfipt..// Mult, puin att:/ sarea noastr tras pe cntare/ sau tietura pietrei/ poart semne ct de tare/ ne-am spat n matrice/ ndjduita-ne;/ pe rugurile timpurilor/ ct ne-am pus pe sine.// Dar alii vin,/ nesc cu iriima n vnt pe muchii/ i tot aceleai ierburi/ le-or nveli genunchii..." (Scriitorii, p. 103).