CRONIC LITERAR

RECVIEM PENTRU O LUME MURIBUND

Demonul pamfletar incit aplecarea spre realism a scriitorului tefan Mitroi n noua sa carte, Recviem pentru Tnase(Editura Neverland, Bucureti, 2010), carte care a aprut n serial, n Jurnalul naional, n perioada iulie 2009 aprilie 2010. Aici, el nu mai construiete epic, ci relateaz din perspectiva unui narator omniscient, dar implicat subiectiv n lumea pe care o reprezint, secvene de via acaparate de indivizi cu o mentalitate primitiv, tribal, nu arhaic. Realitatea nvinge ficiunea i invadeaz un spatiu a crei valoare simbolic se reveleaz pe parcurs. Tonurile sunt alb-negru, uneori colorate strident ca-ntr-un blci al deertciunilor, un kitsch prin care scriitorul surprinde aspectul de mahala al istoriei.
Trimiterea la motivul lumii ca teatru iese n eviden prin aspectul de blci, de circ, de istorie invers . care nu mai este direcionat pe o scar evolutiv, ascendent, ci degradant, pe una a involuiei. De aceea, naraiunea are aspectul unui recviem, un cntec al morii, un bocet al existenei care-i clameaz, astfel, moartea iluziilor, a speranei, a visurilor. Distopia lui tefan Mitroi nu este o copie a realitii, ci o recreare a ei, n contururi groase, realiste, tuele de culoare atingnd grotescul.
Personajele care acapareaz la suprafa aceast realitate, caricaturale, au apariii funambuleti, ireale, prin dificultatea de a accepta rul social pe care-l reprezint, cinismul social pe care-l profeseaz. Pamfletul tinde spre satir, uznd de toat paleta procedurilor de realizare de la ironie la maliie, sarcasm i invectiv.
Desenele acestei lumi rivalizeaz cu acelea ale lui Goya, reunite sub aforismul Somnul raiunii zmislete montri Montrii lui tefan Mitroi nu au contiina monstruozitii, triesc ntr-o realitate pe care au construito cu cinism avnd mecanisme de funcionare pentru segmente reduse, animate de mentalitatea tribal, cu comportament behaviorist i separator. A vorbi de responsabilitate, de contiin n acest context este ireal, pare o glum a sorii. Lumea aceasta cu pretenii de noblee i de rafinament, avid i rapace, caricatural prin imitaie i kitsch, configureaz o sub-realitate. Indivizii reprezint nu arhetipuri, cci lumea pe acre o stpnesc la ntmplare, involueaz, ci anti-modele care acced spre caricatur i grotesc grupnd, ntr-un insectar sui-generis, mostre de sub-specie.
Scriitorul i construiete romanul pe structura unui recviem, un lamento de marea trecere n registru grotesc, fcnd din caricatur principalul mijloc de transcriere a lumii n trecerea de la o ornduire social la alta, de la comunismul gregar la capitalismul slbatic. Tarele acestei lumidemagogia, afacerismul denat, amoralitatea sunt prezente n tue groase ca-n desenele lui Jiquidi sau ale lui Honore Daumier. La nivelul expresiei lingvistice, locvacitatea sforitoare, jilav i unsuroas, a noilor Dinu Pturic, se strvede n frazele lungi care inund ca un torent ntr-o hemoragie a parantezelor i digresiunilor. fraz n stil indirect liber, de la nceputul romanului, are 33 de propoziii ntr-o structur arborescent ce trimite spre zone diferite ale realului, sugernd mentalitatea crapulei care a transformat istoria n mahala.
Spaiul epic este meninut ntr-o cvasi-indeterminare pentru a-i reliefa caracterul simbolic. Realitatea sudic decupat de autor este un eantion semnificativ pentru ntreaga Romnie postdecembrist. Timpul are valene reale i simbolice. E un timp care a ieit din matca fireasc a curgerii, iar deraierea lui afecteaz toate zonele spaiului i ale realului.
Sunt teme care-l preocup pe tefan Mitroi, recurente fiind n celelalte romane ale sale Cderea n cer, Dulce ca pelinul,ca motive adiacente, dar, mai ales, n piesele de teatru: Maina de scrpinat, Laboratorul de mblsmri, ara lui Jum, Spitalul de oameni sntoi. Atenia romancierului este egal distribuit spre fundalul realitii, un decor al cinismului i al imoralitii, dar i spre actorii care se agit pe scen. Rolurile sunt distribuite nu de destin, ci de mai marii zilei, a cror putere discreionar a produs degradarea.