ESEU

Tema timpului in lirica lui Mihai Ursachi
de Gabriela Ciubotaru

Timpul este un concept care designeaz, alturi de spaiu, o dimensiune a existenei, dimensiune ale crei atribute sunt determinate de antinomiile intrinseci ale existenei", susine Constantin Parfene in lirica ursachian, timpul este valorificat bivalent, ca macrotimp microtimp. Transflgurarea poetic a ideii de timp se prin apelul la o suit de cmpuri lexicale specifice, timpul aprnd i ca supratem. Acesta este teoretizat i liricizat ca ipotez filosofic, adesea marcat grafic prin majuscul: Menire nalt, dumnezeiasc i-a fost hrzit, privirile tale's asemenea Timpului" (Pythagora i sclavul su divin, Zamolxis).
Macrotimpul este bivalent i nglobeaz:
- timpul revolut al nceputurilor, moment de evocare a Enigmei", un ntreit mister", deintoarea absolutului, cu sensuri trei i totui unul singur"; menire inalt, dumnezeiasc i-a fost hrzit, / privirile tale's asemenea Timpului" (Pythagora i sclavul su divin, Zamolxis, p. 30). Eclectismul z noapte, lumn ntuneric, existent inexistent este exprimat oximoronic prin: O, e noaptea luminii / i ninge n Cosmos un vifor de floare". Reluarea imaginii n finalul poeziei dobndete caracter de laitmotiv. lmaginile sinestezice i asocierile metaforice ndeamn la contemplaie asupra extinciei i misterelor ..Comorii": S fie aceast lumin din urm / aidoma nopii?". Acest timp este etern i are valoare iterativ cu trimitere la sensul reiterrii timpului sacru: n dimineaa gotic, rtcitori ai naltului / (...) Corul de paji celebreaz speranele, clare: / Via etern n dragoste fr sfrit" (Dimineaa, istoria lumii, p. 191).
- timpul tubular, un timp primordial, cu care se face legtura prin prezena unor realiti care funcioneaz ca principiu psihopomp, un timp care rupe linia trecut prezent viitor i deschide o punte ntre trecut, vremuri ancestrale", prezent i viitor, fiind reversibil. Trecerea se poate face i prin dimensiuni similare, ca fntna: M'am prbuit n fntna ntunecat de adnc", ajungnd pe o pajite triunghiular", n mijlocul creia era o alt fntn de lemn", n care, m' am prbuit n adncuri, i ajungnd,
am aflat un tpan lng poart, / unde era o fntn" (Fntna, p. 56). Se observ modul n care fntna" devine echivalenta timpuhii tubular, prin intermediul acesteia fcndu-se legtura ntre diferite dimensiuni temporale, prin ruperea unei continuiti care se desfoar ntr-un singur sens. Micul animal tubular" descoperit ntr'un lac din judetul Suceava", devine o nfurare simbolic a lumii desfurate", un univers prin care se transcede timpul, revelnd dimensiuni spaiale nedescoperite nc: n interiorul cruia se bnuiete / c'ar fi desenat harta peninsulei Kola2 / pn n cele mai mici amnunte" (Descoperire lacustr, p. 104).
Transfigurarea liric a microtimpului se face graie apelului la cmpuri lexicale specifice, prin care poetul surprinde:
- momente temporale: trziu", noapte", att de trziu", foarte trziu", ceas matinal", potop sideral de lumin" / puhoaie de noapte", noapte cald", viaa aceea de noapte", zi dureros de albastr", media nopii", amurg", mai trziu", trziu", atunci", n ziua aceea (era n april)", o or ntreag", clipele", acum".
- srbtori, timpul sacru sau ndeletnicirile ciclice legate de succesiunea anotimpurilor: ziua de Sfntu' Mihai", la vremea cositului, zorile'n rou, / pe luna cea nou."(Trei frai ptai, p. 36), crengile toamnei", pianul bntuie prin toamn / i toamna nu se mai sfrete" (Pianul, p. 200), De Anul Nou" (p. 359), dup ploaia de var" (p. 255). Tot n categoria microtimpului, Mihai Ursaehi trateaz poetic ipoteze filosofice legate de acesta:
- timpul cerber, cel care se opune prin trecerea sa ireversibil, posibilitii evoluiei metafizice a finei i proiectrii ei n absolut, un timp care nu are rbdare, un timp subiectiv, reversibil doar prin anamnez: Secundele vieii s'aud picuri-picuri, / n recipiente, n alambicuri." (III. Din reveriile alchimistului Abstractor, p. 33), Ci ani s mai fie, ce or a fost, / pendula st moart i fr de rost". Recurena adverbului trziu" la superlativ absolut induce sentimentul perdant al marii iub iri, timpul fiind cel care, n curgerea sa, angreneaz destine: Acum e trziu i se face'ntuneric", ce-a fost mai trziu, ce-a mai fost nainte", E foarte trziu i de tot ntuneric" (Jlul verde, p. 60).
- timpul metempsihozelor, ca tem cardinal a oricrei mitologii, n care individualitatea biologic apare n istoria lumii ca o desprindere din ritmul vieii universale, este cel mai fluid i cel care are rol de martor tcut al avatarurilor fiinei eului, un timp continuu: Veneam de departe, albastru dervi, i ostenit dup irul de ani...