EVENIMENT

SALONUL INTERNATIONAL DE CARICATURA
GALATI, 2009



Salonul International de Caricatura, primul de acest fel organizat de Filiala Galati a U.A.P.R., a reunit pe simezele Galeriilor de Arta „Nicolae Mantu", în perioada 27 aprilie — 17 mai a.c., un numar de 64 de lucrari semnate de noua artisti plastici: Igor Pashcenko (Rusia), Ivan Kovacik (Slovacia), Georgio Cecchinato (Italia), Jacek Frackiewicz (Polonia), Constantin Ciosu, Octavian Covaci, Victor Chiriloaie-Chiril, Dan Silviu Turculet si Florian Doru Crihana (România).
Toti cei noua caricaturisti sunt nume consacrate ale genului, cu un bogat palmares expozitional, cu numeroase premii si distinctii obtinute pe plan national si international, cu lucrari în patrimoniul unor mari muzee ale lumii. De asemenea, toti au fost publicati cu creatii satirice în reviste din tara fiecaruia si din strainatate, au fost cuprinsi în albume tiparite de edituri si institutii culturale prestigioase.
Lucrarile acestui Salon au cucerit de la primul impact prin calitatea executiei si aspectul îngrijit al prezentarii, prin stilul individual bine conturat al fiecarui artist. Parcurgându-le, am observat ca, indiferent din ce tara este autorul, imperfectiunea sistemului politic si economic, a oamenilor, tarele societatii contemporane, nefunctionarea întocmai a democratiei, birocratia, 'sexualismul etc. sunt surse generatoare de umor, pe care caricaturistii le fructifica profitabil. Ei stiu ca satira si ironia din lucrarile lor nu pot doborî guverne, nu pot aduce bogatia în casele celor saraci, dar stiu bine ca pot sa-i faca pe oameni mai buni, mai receptivi la suferintele unora si la respectarea normelor care functioneaza într-o societate civilizata.
Polonezul Jacek Frackiewicz practica o caricatura în care personajele sunt construite sculptural, par cioplite altele apeleaza la metafora plastica. În „Morisca", însasi culoarea este raspândita în tuse cu o miscare circulara, care creeaza impresia efectului deplasarii celor patru din barda. Se foloseste de tus acrilice. Pensulatia este neteda, pigmentul formeaza o masa compacta. Umorul este fin si solicita din plin antrenarea proceselor gândirii („Curiozitate infinita", „Golf '„,Pasari", „Opinii"„,Becul", „Tablou de nunta"). Exista unele dintre caricaturile sale si un vadit primitivism în construirea imaginii, dupa cum în palete, de fapt niste mâini de barbat fixate pe un ax.
Ivan Kovacik, artist traitor în Bratislava, se inspira din mediul politic, din cel sportiv, din lumea circului („Parlament", „Câstigatorii", „Clovn", „Clovnul regatelor". Uneori chiar se autopersifleaza („Caricaturistul"). Satira lui este taioasa si directa. Deputatul care îsi rosteste discursul la tribuna parlamentului este un arlechin, iar cei din spatele lui, din prezidiu, prin expresia pe care o afiseaza, sunt din aceeasi categorie ca si oratorul provocator de haz.
Georgio Cecchinato, caricaturist din Milano, surprinde în cele sase lucrari situatii ciudate, stranii. Un batrân iese la plimbare în compania unui melc, pe care-l poarta de curea ca pe un câine. Un calugar priveste printr¬un monoclu de forma triunghiulara (simbol al trinitatii) si vede ochiul lui Dumnezeu. Personajele sale amintesc de expresionism. Este un desenator de mare subtilitate, foloseste linii si hasuri de mare finete. Când intervine cu materie colorata, aceasta ramâne la tonuri surdinizate. Negrul apare uneori pe spatii mai mari, compacte si este profund. Graficianul realizeaza chiar incursiuni în psihologia personajelor, scotându-le la iveala rigiditatea interioara, austeritatea, un anumit aer enigmatic („La plimbare", „Regim militar"„,Rechinul", „Monoclu"„,Rugaciune", „Studiu în alb si negru").
Rusul Igor Paschcenko (Kaliningrad) este poate cel mai colorat artist din expozitie. Foloseste rosu aprins, violet, negru intens, galben, alb, dar si gama de griuri, ocru, albastru, verde. Contrastele sunt puternice, socante. Personajele au contururi precise. Umorul lui vizeaza indivizi din diferite straturi ale societatii. Manifesta o mare libertate în exprimare, unele personaje sunt chiar pitoresti (,Politica dintotdeauna", „În semn de multumire", „Desert", „Seara de vis", „Ciuperca otravita", „Regele si clovnul", „Viata de marinar")...