ESEU

SADOVEANU SI ISTORIA

În centrul acestor evenimente, în cadrul acestui vechi ciclu de viata de sorginte arhaica, locurile care gazduiesc aceste evenimente si ocaziile cu care ele au loc sporesc natura arhaica a creatiei, facându-ne sa ne gândim ca ele provin dintr-o straveche mitologie a creatiei românesti si totodata a existentei poporului român
Drumul acesta al vietii face ca personaj ele romanului istoric sadovenian sa înfrunte situatii si locuri de o importanta cruciala în istoria poporului român. Destinul eroului sadovenian este în strânsa legatura cu locul de unde provine sau locul în care se termina calatoria vietii lui, i.e. acel loc în care personajele îsi gasesc menirea si îsi pot juca mai bine rolul în care natura creatiei lor îl presupun. În „Fratii Jderi" aceasta legatura între rolurile personajelor si locurile unde ele ajung este temeinic sustinuta de ceea ce în mod practic se desfasoara în roman: „Unul popise la manastire, al doilea trecuse mai departe spre cetate, spre Vânatori si spre herghelia domneasca de la Timis, la apa Moldovei, unde era rânduit de multa vreme în slujba de comis batrânul Manole Par Negru, prieten de demult al raposatului Bogdan-voievod, parintele mariei sale, Stefan-voda."
Locurile romanelor sadoveniene au menirea de a readuce la viata o parte din trecuta civilizatie româneasca, de a face ca aceasta sa existe prin roman mai mult, de a-i crea un alt aspect de importanta prin faptul ca devine subiect de mare literatura. nationala.
Societatea sadoveniana impune si un anumit motor de desfasurare al actiunii romanelor. Personajele nu întâmplator ajung sau trebuie sa ajunga într-un anumit loc, ci natura lor sociala le impune acest fapt. Ele devin în fapt protagonisti ale unor importante momente sociale prin intermediul carora mai capata si valente de coordonatori sau martori principali ale evenimentelor de orice gen, sociale, nationale sau personale, în functie de statutul lor social sau de rolul lor în planul narativ.
Întreaga actiune a romanului, destinul pe care vreunul dintre personaje îl are în desfasurarea naratiunii îi este impus de statutul sau social si de ceea ce clasa sociala pe care o reprezinta presupune.
Practic destinul personajului este creat de scriitor în concordanta si cu timpul istoric din care face parte dar si cu rolul în societate. Pe de alta parte, toate aceste aspecte înglobate unei zone geografice sluj esc rolului si menirii personajului care nu întâmplator ajunge într-o zona sau alta a tarii.
Natura relatiilor dintre personaje este iar un factor determinant al motricitatii lor din literatura sadoveniana. Întâlnirea dintre ele presupune adesea iarasi un ritual ce vine din vremuri de poveste, cu vechi reminiscente mitologice: „Jder cel mititel a venit la fratele lui mai mare icodim, monah la Sfânta Manastire Neamtu. Parintele Nicodim, badita lui, i-a dat mâna sa i- o sarute, la îmbratisat cu dragoste stiindu- si el cine este, si cum ies amândoi la adunarea soborului manastirii."
Un lucru foarte important ce trebuie subliniat atât la nivelul toponimelor din literatura sadoveniana cât si în cadrul societatii ce exista în romanele sadoveniene este acela ca o institutie foarte importanta a acestei literaturi care, firesc, genereaza o societate importanta este biserica. Romanele sadoveniene îsi formeaza o clasa sociala de majora importanta culegând membri ai clerului bisericesc.
Sadoveanu, prin harul sai literar este creator
de literatura, iar aceasta literatura cu tematica istorica pe care el o scrie are si o însemnata calitate de creatie, în masura în care lectorul poate observa genialitatea cu care aceste doua aspecte sunt împletite în opera scriitorului.
Uneori la arhaitatea locurilor, se adauga modelul personajului, scopul si modul constructiei sale din punct de vedere social. În acest sens, se descrie la un moment dat în „Fratii Jderi" un drum facut de domnitor la Neamt.
Contextul societatii vechi, al obiceiurilor stravechi ale pamânturilor acestora vine în mod ambiant în contact cu vechimea rolului personajului, rostului sau în acel loc exprimat tot printr-un vechi toponim românesc.
Deci. Toate elementele au rolul de a dezvolta parfumul de vechime al epocii. În completarea aceleeasi vechi atmosfere românesti, motivul aflarii domnitorului în acest moment acolo dezvolta si completeaza vechimea contextului; primul lucru pe care avea a-l face acolo era
„sa tinda domnia sa cu buzduganul pentru o pricina veche de doisprezece ani a lui Nichifor Caliman". (Fratii Jderi).
Ana Maria Mangulica