Interviu

Ing. Marius Stan, Primarul Municipiului Galaţi


- 7 Întrebări -
1. Într-un interviu apărut în revista Porto-Franco cu câţiva ani în urmă, promiteaţi d.le Primar, gălăţenilor în primul rând dar, implicit, şi turiştilor din tară şi din străinătate, că în curând se va relua transportul pe Dunăre către Tulcea, Sulina, Sf. Gheorghe spre Deltă, dar şi către Brăila. Vă menţineţi promisiunea?
2. Galaţiul a fost „porto-franco”, încă din 1834. În prezent, la Dunărea Galaţiului îşi desfăşoară activităţile specifice „Zonei iiberă”, sub auspiciile Primăriei. Ce ne puteţi spune despre ceea ce înseamnă astăzi, pentru Galaţi „Zona Liberă”?
3. Lumea ştie, în primul rând intelectualitatea gălăţeană, că dumneavoastră sunteţi un iubitor de artă teatru, muzică, literatură, plastică. Accentuaţi, vă rog, această trăire de suflet, această dragoste faţă de artă şi de artişti în general. Cum recepţionează dl. Marius Stan cultura scrisă cartea, revista etc, de pildă, publicaţia culturală „Porto-Franco”, revistă ce apare în parteneriat cu Primăria şi Consiliul Local Galaţi”.
4. Dacă ar fi să comparaţi Galaţiul cu un alt oraş din ţară sau străinătate, care ar fi acela? Şi de ce?
5. Domnule Primar, s-a vorbit şi se vorbeşte, peste tot aş spune, despre marele proiect propus şi susţinut de dvs., privind subtraversarea Dunării. Ştiţi ce vor gălăţenii şi nu numai. Numărul turiştilor ar deveni înmiit, Galaţiul devenind astfel, cu adevărat un oraş vizitat, un oraş¬cheie ca să spun aşa. Ce ne puteţi spune?
6. Peste, să zicem 30 de ani (mult, puţin?), privind înapoi, putem spune că „Oraşul de la Dunăre”, a fost cu adevărat un oraş turistic sau numai de trecere, cale de trecere către Deltă şi Mare?
7. Care este, după părerea dvs, în prezent, brandul nr.1 al oraşului pe care îl păstoriţi de o vreme şi pe care majoritatea cetăţenilor ştiu, simt asta, că o faceţi cu pasiune şi dragoste?
Sterian Vicol

- 7 Răspunsuri -
1. Cred în continuare că Galaţiul trebuie să exploateze la maximum potenţialul Dunării. Dumnezeu ne-a dăruit această mină de aur, care este Dunărea, şi trebuie să facem tot ce ne stă în putinţă pentru a o introduce în ecuaţia dezvoltării Galaţiului. Dunărea ne poate ajuta să dezvoltăm economia, transporturile, turismul, pentru că este o importantă punte de legătură între noi şi Europa. În egală măsură, avem datoria să o protejăm, prin proiecte integrate de mediu, prin strategii corelate cu celelalte oraşe şi state dunărene. Deşi pare un pic bizar, Dunărea ne poate ajuta să dezvoltăm şi proiecte de educaţie, sănătate, cultură, sport sau agrement, tocmai pentru că leagă atâtea ţări şi oraşe din Europa.
2. lstoria Galaţiului ne obiigă pe noi, cei care îi gestionăm astăzi destinele, să facem tot ce este
omeneşte şi legal posibil pentru a reda oraşului farmecul, gloria, dezvoltarea şi demnitatea de altădată. Despre activitatea din Zonă Liberă vă pot vorbi cei care
gestionează această societate.Ceea ce pot eu să vă spun este că susţinem orice investiţie în Galaţi. Facem eforturi să atragem noi investitori. De aceea, am adoptat un set de facilităţi fiscale pentru cei care vin să investească în Galaţi. în iimitele legii, promovăm anual facilităţi fiscale pentru investitorii existenţi, cei care produc plusvaloare pentru Galaţi, care menţin şi creează laolaltă mii, poate chiar zeci de mii de locuri de muncă. Avem o Zonă Liberă şi un Parc de Tehnologia Informaţiei funcţionale, care au rezultate bune. Avem, în sfârşit, un Parc Industrial funcţional, cu documente în regulă, în care aşteptăm investitori pentru care am pregătit facilităţi fiscale atractive. După ani buni de încercări, de bâlbâieli, de stagnări şi incertitudini, putem spune că am reuşit să facem un Parc Industrial funcţional.
3. În opinia mea, cultura este la fel de importantă ca educaţia şi sănătatea pentru oameni. Fără cultură, nu ne putem dezvolta spiritual, nu putem crea, nu putem inova. Tocmai de aceea, ca primar, am făcut tot ce mi-a stat în putinţă pentru a sprijini cultura, sub toate formele ei. Susţinem publicaţii scrise, susţinem apariţiile editoriale de marcă, susţinem cultura scrisă, la fel cum susţinem muzica, arta dramatică, artele plastice. Avem două teatre de excepţie în Galaţi, care duc mai departe tradiţia culturală gălăţeană. Avem festivaluri de teatru, de muzică, de poezie, de artă intrate în tradiţia locală. Am adus la Galaţi artişti de notorietate din România şi de peste hotare. Şi, ca o noutate, dar şi un motiv de mândrie pentru Galaţi, anul viitor, în 2016, oraşul nostru va găzdui premiera mondială a unei opere. Este un proiect european grandios, în care Teatrul Muzical ”Nae Leonard” si universitatea de stat din Galaţi sunt parteneri, alături de instituţii de cultură şi învăţământ prestigioase din Italia si Franţa. Suntem onoraţi că Galaţiul va găzdui un eveniment cultural de înaltă ţinută.
4. Mi-e greu să fac o comparaţie între Galaţi şi un alt oraş. în sufletele noastre, ale celor care iubim Galaţiul, acest oraş este unic. Sunt conştient că are nevoie de retuşuri majore pentru a-şi recăpăta strălucirea, vivacitatea şi farmecul de odinioară, parfumul acelor vremuri când era un oraş cosmopolit, cu zeci de consulate, cu o viaţă culturală tumultoasă. Din păcate, anii lungi şi grei de comunism, dar şi tranziţia nesfârşită de după Decembrie 1989 au lăsat urme adânci şi dificil de reparat pe chipul acestui oraş mândru, frumos şi demn. E nevoie de eforturi susţinute şi îndelungate pentru reda Galaţiului strălucirea de odinioară. Totuşi, Galaţiul seamănă cumva sau mi-aş dori să semene cu un oraş pe care eu îl apreciez foarte mult. Este vorba despre oraşul suedez Malmo, un oraş care a cunoscut o dezvoltare fulminantă, după ce a investit în construcţia unei punţi de legătură cu Copenhaga, capitala Danemarcei. Este vorba despre un pod rutier şi feroviar, care continuă cu un tunel pe sub mare, o construcţie impresionantă care face legătura între două oraşe, două ţări şi zone ale Europei. După ce am văzut această construcţie nemaipomenită, am realizat că şansa Galaţiului de a se dezvolta este reuşita proiectului de subtraversare a Dunării. Ştiu că mulţi îl consideră un proiect utopic. Eu sunt convins că acest proiect poate salva Galaţiul de la izolare si de la a deveni o nouă Vale a Jiului.
Spun acest lucru cu toată responsabilitatea.
5. Aşa cum am anticipat din răspunsul la întrebarea precedentă, proiectul subtraversării Dunării, tunelul pe sub Dunăre, cum este cunoscut, este unul major pentru Galaţi. In primul rând, ar însemna un pas înainte pentru dezvoltarea pe termen mediu şi lung a oraşului. Imaginaţi-vă că, atunci când va fi funcţional, acest tunel al putea aduce pe la Galaţi zeci de mii de autovehicule anual, care ar traversa Dunărea rapid şi fără probleme, indiferent de anotimp. Este ştiut faptul că atunci când e foarte frig şi Dunărea îngheaţă sau se creează sloiuri sau atunci când este foarte cald şi Dunărea scade, traversarea Dunării devine extrem de dificilă şi periculoasă cu bacurile. Prin tunel, ar fi sigur şi rapid, fără bătăi de cap. Imaginaţi-vă ce ar însemna pentru Galaţi tranzitul a câtorva zeci de mii de autovehicule anual. Dacă fiecare şofer ajuns la Galaţi ar bea un suc şi ar mânca un covrig, cam câţi bani ar rămâne în economia locală. Şi acesta este doar un calcul minimal. Dimensiunea beneficiilor pe care le va avea Galaţiul cu un tunel ce traversează Dunărea este considerabil mai mare.
6. Mi-aş dori ca peste 30 de ani Galaţiul să fie un oraş turistic. Este greu de spus dacă se va întâmpla acest lucru şi este greu să concurezi, la capitolul turism, cu oraşe precum Braşov, Constanţa, Sibiu, zone precum Valea Prahovei, Litoralul, Delta Dunării, Bucovina. Dacă vom reuşi să trezim interesul celor care fac croaziere pe Dunăre să oprească măcar câteva ore în Galaţi, putem să considerăm că am reuşit. Nu ştiu dacă Galaţiul poate deveni un oraş turistic de calibrul Braşovului, spre exemplu, dar poate deveni un punct de atracţie pe harta turistică. Un oraş în care să îţi doreşti să zăboveşti câteva ore, să te plimbi, să iei masa pe faleză, să vizitezi muzee şi edificii cu patina istoriei, să vezi un spectacol. De noi toţi depinde cât de atractiv va deveni Galaţiul. Trebuie creat unul sau mai multe puncte de atracţie, în aşa fel încât oamenii să îşi dorească să se oprească aici pentru acel ceva anume.
7. E greu de spus care este brandul numărul 1 al Galaţiului. Nu ştiu dacă există ceva definitoriu pentru Galaţi, care să ne diferenţieze în ochii celorialţi români sau în ochii străinilor, de ce nu? Cred că aceasta este una dintre cele mai mari provocări pentru viitorul imediat: să creăm un brand pentru Galaţi, cu care să ne identificăm.

Cu aleasă consideraţie pentru cititorii Revistei ”Porto Franco” şi tutror La Muiţi Ani, 2016!
Marius STAN
Primarul municipiului Gaiaţi