CRONICA LITERARA

DANIEL DINC
- NTOARCEREA NELEPTULUI ALB -

Ca prozator, Daniel Dinc a experimentat formule narative diverse, tradiionale i moderne n romanele Blestemul comorii de la slcii(2002), Septembrie, uneori ... (2003), sau n proza scurt Dincolo de timp(2006), demonstrnd o mare capacitate de nnoire stilistic de la o carte la alta. Cu ntoarcerea neleptului Alb, prozatorul Daniel Dinc sun la porile fantasticului miraculos, imaginnd o poveste modern, un basm, cu unele sugestii de proz ezoteric din Numele trandafirului de Umberto Eco, din realismul magic sudamerican, cu unduiri de filosofie indian, ca i din fantasticul eliadesc, dar nu ca relaie dintre sacru i profan, ci ca intenie de instalare n inima fantasticului. Aciunea este plasat in illo tempore, dnd o sugestie despre o utopie visat, n afara timpului i a spaiului istoric, o Arcadie spre care spiritul obosit tinde, n compensaia unei viei profanizate de o materialitate grea: Cu mii de ani n urm, cnd arhanghelii i chiar Dumnezeu coborau mai des pe pmnt fiindc lumea nu deczuse att de mult i le era drag s umble printre oameni, exista ntr-un inut, aa de ndeprtat nct nimeni nu-i mai tie aezarea, o ar strlucitoare i cald ca un paradis nesfrit. Creatorul o ridicase pe ntinderea unei insule uriae, unde verdele pajitilor nu-i pierdea niciodat culoarea iar munii nfipi n burta cerului att de apropiat i sltau zpezile nlimilor printre pulberea argintie de stele. Stufoase, pdurile coborau pe versani iar lng ele ipoteau jucu izvoare cristaline ce se adunau spre vi n ruri cu ape limpezi, nct puteai s vezi prin unduirea lor nisipul i pietrele adncului, printre care se zbenguiau peti cu solzi sclipitori n razele de soare. Cmpurile rodeau de dou ori pe an i fructele pmntului, mereu din belug, umpleau de bunstare i pace casele oamenilor din ara furit n mijloc de mare.
nceputul de basm al romanului aaz aciunea sub semnul timpului n dubla lui dimensiune, cci moartea este o realitate nendurtoare chiar i cu neleptul Alb. Ne regsim n plin atmosfer romantic, nelepii au ceva din magii visai de Mihai Eminescu, amintind vag de Povestea magului cltor n stele, nelepi care au ntemeiat lumea dndu-i tipare eterne, dar care s-au pierdut sub valuri de degradare succesiv.
Lumea imaginat de prozator este o Utopie, o cetate platonic noocratic, o lume ideal aa cum ar vrea-o vistorul i idealistul incurabil Daniel Dinc, o lume n care s funcioneze meritocraia, i-n care nelepciunea s fie valoarea suprem, iar contiina suprema judecat. Aa cum fiecare om s-a visat, la un moment dat, singur pe o insul pustie, departe de lumea dezlnuit, de realitatea grea n care homo homini lupus, Daniel Dinc viseaz o lume a nelepilor, asemntoare utopiilor umanitii care atest eterna aspiraie spre absolutul spiritului, dar i literaturii parabolice a secolului al XVIII-lea, care evada dintr-o lume a nonsensului i absurdului n spaiile rarefiate ale imaginaiei reconfortante. Iat derularea visului n idealitatea lui, avnd ceva din atmosfera Srmanului Dionis: Armonia domnea pretutindeni i-n toate, fiindc nelepciunea era cea mai nalt dar i fireasc virtute a cetenilor. Judectorii lipseau pentru c nu existau pricini sau nvrjbiri. Mruntele nenelegeri dintre oameni se rezolvau aproape de al sine, prin mijlocirea unei contiine nalte. n piaa fiecrui ora se afla, montat pe un soclu de granit, cte un cristal de statura unui om iar n faa lui veneau de bunvoie cei care doreau s-i afle dreptatea. Umr lng umr se aezau lng cristalul ncrcat de energie pur i privind n dnsul lui, nelegeau dac au greit sau nu. Fr cuvinte, cristalele spuneau doar adevrul prin emisie de stri sau culoare, iar n jurul lor se aduna la nceput de lun nou Consiliul nelepilor care veghea la rnduielile urbei or. n zilele nsorite, nvtori nsoii de discipoli, veneau s-i verifice acurateea teoriilor. Nimic nu-i reine pe oameni nlnuii de materialitatea grea, agasant i deformatoare. Gradul de spiritualitate asigur armonia perfect i echilibrul, o pace confortabil, generatoare de valori spirituale. Exist i ierarhii ale spiritualitii, la chintesen nu au acces dect cei cu adevrat nelepi.. Legtura ntre terestru i celest funcioneaz, neleptul Alb, conductorul rii, comunic frecvent cu stpnul Universului. Moartea este acceptat ca dat firesc n aceast lume edenic, singura dizarmonie n paradis, pentru c, nelept, omul trebuie s accepte limita pentru a depi tragedia. De fapt, moartea este o trecere lin ntr-o alt dimensiune, comunicarea fiind continu.
Prozatorul spune o poveste despre oameni i timp, despre marile valori pe care s-a constituit societatea uman de-a lungul istoriei, despre familie, despre responsabilitate, contiin, libertate i necesitate, nelepciune i liberul arbitru i o plaseaz in illo tempore, pentru a-i da valoare exemplar. Planul raional al povetii n care detectm secvene ntr-o succesiune logic este dublat de un plan al semnificaiilor, cci oameni i ntmplri duc dup ei umbra unor mituri - Orfeu i Euridice, Cain i Abel, magii, jertfa i sacrificiul, viaa ca vis, iluzia, Maya..., mituri mari ale omenirii, care se intersecteaz pe dimensiunile povetii. Daniel Dinc nu imit miturile, nu creeaz n marginea lor, ci inventeaz n spiritul lor, conferind semnificaii proprii tinznd spre realizarea unei mitologii subiective. Cnd citim, de exemplu, Respectarea legilor era o datorie de onoare, iar n Insula Paradis, onoarea era mai presus dect viaa, nelegem c scriitorul raporteaz povestea la timpul istoric n care triete i-l integreaz mitului pentru a-l sensibiliza asupra adevratelor valori.
Imaginaia deseneaz obiecte i spaii mirifice, paradisiace Insula Paradisului, Oraul Norilor, Marele Cristal, ncperea Misterelor, Templul de Opal, Templul cu Ziduri Transparente, Oraul Dimineilor Noi, intersectnd miticul i ezotericul pentru a avea o cale spre marile necunoscute ale lumii. Ideea superioritii spiritului asupra materiei, a capacitii omului arhaic de a domina materia este sugerat prin personalitatea neleptului Alb care deine puterea de a se domina, de a vedea dincolo de lucruri i de timp, de materie. Succesiunea la tron este asigurat de individul superior spiritualicete, de cel capabil s-i domine umorile, instinctele, materialitatea. n cei doi fii, Atlan, pragmatic, i Rohin, spiritualizat, neleptul Alb, Kron, aa cum i spune Maya pe numele lui tainic, trimind la Cronos, zeul timpului din mitologia greac, urmrete hierofania, manifestrile sacrului, puterea de a se transcende, de a-i anula dorinele, instinctele i de a ctiga libertatea pentru a asigura longevitatea lumii paradisiace.
Utopia lui Daniel Dinc nu e cu totul pur, prefigurnd lumea care va ucide nelepciunea, distopia, moartea neleptului Alb marcnd nceputul acestei decderi, ieirea din timpul privilegiat i cderea n temporalitate: Cu pieptul plin de sgei, neleptul se rostogolise pe treptele nalte i odat cu prbuirea lui, muli simiser otrava schimbrii i pricepuser c un nor cernit, deja s-a aezat pe lumea lor de lumin. nelepii lupt pentru supremaie i putere, i armele lor sunt perfide. Nimic nu e n armonie niciunde att ct conceptele, idealurile sunt animate de oameni, pare s fie ideea crii ce se constituie ca mesaj.
Alegnd ntre Atlan i Rohin, dup moartea violent a neleptului Alb, i alegndu-l pe Atlan, spiritul pragmatic i profan, umanitatea alege, prsete sacrul, iese din Paradis i se nscrie n istorie suferind, aadar, ravagiile timpului i cunoscnd tragedia n numele unei vini tragice reale, dei necontientizate.
Scriitorul Daniel Dinc este pasionat de povestea pe care o inventeaz, o conduce ntre raiune i patetismul regretelor vrstei de aur ratate, cenzurndu-i destul de greu propriile triri. De aceea, n aceast poveste, Daniel Dinc propune un alt tip de narator - naratorul de tip arhaic, implicat, un aed care spune, asemenea lui Homer, povetile unui timp fabulos pentru ca omenirea s se ntoarc mereu la izvoarele regeneratoare ale spiritului.