ESEU

Despre Saga Cioranilor

Despre apetena de editor artat de Marin Diaconu, despre acribia, rigoarea i aplecarea sa pentru lucrul bine conceput, bine nfptuit i bine panoramat, am mai dat seama i cu alte ocazii. Prin rvna i prin rigurozitatea sa evidente, cu care a umplut marele deficit cultural cumulat n lungile decenii comuniste, prin prolifica sa activitate editorial i prin felul cum a recuperat, sub form livresc, multe din lucrrile refereniale din perioada interbelic, Marin Diaconu merit tot respectul i recunotina noastr, a celor, din ce n ce mai puini, dispui la preuirea crii i la adstarea ntr-un mod de via cultural.
Fratele fiului risipitor Aurel Cioran (Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2012) este o carte necesar i ateptat de mult lume, mai cu seam dintre cei interesai de fenomenul cioranian n toate articulaiile sale ostensibile. Ea reconstituie efigia fratelui celui nstrinat, a lui Aurel Cioran, peste destinul cruia istoria a trecut ca un fier ncins, decuplndu-l de la o via intelectual prolific, pentru care artase attea dovezi evidente n anii studeniei sale bucuretene.
Cartea a fost alctuit de Marin Diaconu n colaborare cu Anca Srghie de asemenea o apropiat a fenomenului cioranian, care semneaz i o prefa desfurat. Aurel Cioran, spune prefaatoarea, i-a asumat responsabilitatea dificil de a-l suplini n Romnia pe Emil, pe care l reprezenta n nite situaii de conflict, pltind politeele (p. 11).
Aa este. Dup cte tim, n-a lsat fr reacie i fr o atitudine drz nici o necuviin sau greit nelegere a fratelui su strmutat pe malurile Senei. Proscris el nsui de regimul comunist, ca fost deinut politic, reaciile lui Aurel Cioran, nu puteau cpta un caracter public sau publicistic, ele se decontau dintr-o solidaritate fratern i se irizau ca nite reacii particulare transmise epistolar celor n cauz. Dar a fost, dei riscurile la care se expunea erau enorme, cel mai ferm aprtor al fratelui nstrinat.
Cartea este structurat n patru mari diviziuni: n prima secven sunt adunate articolele lui Aurel Cioran risipite prin revistele vremii sau depistate n arhiva familiei, fiecare cu surprizele i cota lor de savoar, n a doua regsim toate interviurile acordate n ultimile decenii, urmeaz corespondena expediat i, n sfrit, corespondena primit. Toate la un loc reconstituie un univers rafinat, cel al unor posibiliti intelectuale evidente, dar pe care destinul atroce l-a obligat la improductivitate i le-a blocat n posibiliti ne-mplinite.
Ca elev la Liceul Gheorghe Lazr din Sibiu a publicat n Anuarul colii pe anul 1931-1932 un medalion consacrat lui Octavian Goga i altul ce-l avea n prim- plan pe Ilarie Chendi, amndou dovedind maturitate, aptitudini intelectuale nendoielnice i destul spirit analitic ca s-i prefigurm un destin publicistic prodigios. Surprinde, bunoar, ecranul panoramic generos pe care este proiectat efigia lui Goga. Prin poezia sa a anticipat i-a pregtit contiina public romneasc pentru actele politice mari care se pregteau n adnc. A avut pentru ara sa acelai rol precursor ca i Homer n vechea Elad, care a anunat secolul lui Pericle sau Dante care a prefigurat Renaterea din vremea lui Lorenzo de Medicis. Tribunul poet romn a fost alturi de sntoasa sev popular. Intre scriitorii care nu s-au izolat n turnul de ivoriu al artei, ci a militat pentru crezul lor, vrez care se identifica cu aspiraiunile poporului a fost i Octavian Goga. Cu verbul su sprinten i caustic, mai spune elevul Aurel Cioran, Goga se ridic n contra acelora cari demoralizeaz lumea prin etalarea meschinriei i a tendinelor subversive, purificnd atmosfera nvolburat a rii (p.31).
O evocare cald i la fel de elaborat realizeaz tnrul licean i criticului smntorist Ilarie Chendi, care trecea n epoc drept un spirit procuratoric i inchizitorial cu criterii valorice ferme i nesupuse tocmelilor. Critica sa, sublinia apsat tnrul elev sibian, va fi i ea riguroas i subiectiv. El s-a ridicat mpotriva acelora cari comercializeaz arta, anihilndu-le orice impuls de creaie prin ridiculizarea adeseori brutal. (p.35). La cei 17-18 ani, Aurel Cioran dovedea o maturitate ce exceda vrsta, nelegea rolul profilactic i curativ al actului critic.
Alctuitorii ediiei mai includ i dou referate, descoperite n arhiva familiei, referate susinute de studentul Aurel Cioran n primul an de studenie la Facultatea de Drept din Bucureti, de unde rezult c autorul lor avea bogate informaii de specialitate invocnd, printre altele, doctrina juridic a lui Hugo Grotius, adept al ideii de drept natural, care decurge din natura oamenilor, concepui ca fiine raionale i mai ales din necesitatea nnscut de a tri n societate (p. 37), dar i teoria lui Georges Gurvitch privind ideea de drept social.
In 193 8 a publicat n gazeta sibian Curentul dou articole: unul consacrat lui Aron Cotru i altul lui Lucian Blaga aa cum l-a comentat Vasile Bncil n exegeza sa Energie romneasc prima ce i-a fost consacrat gnditorului din Lancrm.
Mult mai productiv a fost colaborarea sa la cealalt publicaie sibian, Glasul strmoesc, unde a publicat mai multe articole cu subiecte izvorte din realitatea politic romneasc. Era n anul 1940 i Micarea legionar, la care aderase cu trup i suflet fusese decapitat. Aurel Cioran, asemenea altor confrai de convingeri legionare, este ncercat de o mare dezndejde. Vorbind despre Iai, nu ezit s restrng bogata semnificaie istoric i cultural a oraului la faptul c de aici au rsunat cele dinti apeluri ale Cpitanului adresate unui neam nctuat, cele dinti rzvrtiri ale tineretului acestei ri, cele dinti nfiorri ale cntecului legionar i de unde au izbucnit cele dinti gloane contra dumanului.
Tot n Glasul strmoesc (nr.7 din 1 decembrie 1940) a publicat articolul Unde-au fost un rechizitoriu la indiferena bisericii ortodoxe romne i a slujitorilor lor ntr-un moment istoric cnd intrase n derapaje spimoase i greu de vindecat. Verbul lui Aurel Cioran capt accente grave iar tonul cu o octav mai ridicat.Impietrit le-a fost inima n faa muntelui de suferin? Ingheat le-a fost sufletul? Sleit le-a fost cugetul de nu s-a cutremurat la gndul c i absena e o crim? Se-nelege c toate aceste consternri vizau poziia bisericii fa de uciderea Cpitanului, dar prefigura i cte ceva din indiferena ulterioar a bisericii, cnd ara a lunecat spre abisuri prpstioase. Trei sptmni mai trziu, la 25 decembrie 1940 (prima zi a Crciunului) Aurel Cioran a publicat, n aceeai publicaie sibian articolul vitriolant Sufletele moarte ale neamului n care biciuiete nepsarea celor ce n-au neles mesajul Cpitanului i nu l-au urmat n sfnta nebunie legionar. i mai notm, mcar telegrafic, fugos, c n acelai numr de gazeta, fratele mai mare, Emil Cioran, semna articolul Profilul interior al Cpitanului poate cea mai elogioas evocare a fruntaului legionar. Multe din textele cuprinse n aceast ediie de excepie Fragmente dintr-o Scrisoare imaginar ctre Dinu Noica, Spre Canaan, sau cea n care face inventarul momentelor cnd a plns (Am plns) sunt preluate din arhiva familiei i vd acum pentru prima dat lumina tiparului. Cnd a plns Aurel Cioran? A plns n 1916 n timpul refugiului,cnd a fost desprit de familie, a plns n 1939 cnd a fost sugrumat posibilul mplinirii unui destin major, a plns n beciurile i temniele comuniste i plnge n continuare cu dorul, trziu, al lacrimilor nemplinite. Apoi, odat cu instaurarea regimului comunist, atitudinile publicistice ale lui Aurel Cioran dispar complet. Vorba lui Blaga: venise vreme grea pentru domni.
Va reintra n rosturile scrisului trziu i doar episodic, dup decembrie 1989, dup ce a trecut prin calvarul unei lungi i nedrepte penitene cnd se prea c viaa a reintrat, i la noi, ntr-o relativ normalitate i doar pentru a postfaa cartea memorialistic a lui Dumitru Banea Acuzat, martor, aprtor n procesul vieii mele (Editura Puncte cardinale, Sibiu, 1995). Fraii Banea (Ionel i Dumitru) fusese liderii micrii legionare din Sibiu i credicioi fanatici ai doctrinei claxonate de Cpitan. Dou lucruri subliniaz mai apsat Aurel Cioran n succinta sa postfa; c drama frailor Banea este drama unei ntregi generaii, a generaiei Cioran i c prigoana cu care- a fost oprimat, mai apoi lichidat micarea legionar de la noi amintete n multe privine de teroarea cu carea-a fost lichidat micarea spiritual de la Port-Royal.
Ideea destinului de Port Royal conferit generaiei Cioran este veche. O anticipase Mircea Vulcnescu i-o preluase i Emil Cioran n corespondena sa cu Aravir Acterian.
Un text-surpriz descoperit n arhiva familiei este intitulat Divagaii dintr-un jurnal nescris i se refer la receptarea postum a lui fratelui su. Cel care se luda c a cunoscut toate formele decderii, nglobnd aici i succesul era acum tradus n multe din limbile globului i recunoscut ca o Casandr prevestitoare a disoluiei prin care urmeaz s treac planeta. Dar textul mai spune ceva. Aflm, bunoar, c la Universitatea din Bucureti un an de zile s-a inut un curs (nu tiu cine l-a inut, eu eram ocupat la Aiud) anti-Cioran. (p. Ar trebui cercetat acest aspect. Tot n aceste divagaii consemnate la 20 iulie 1995, deci la o lun dup moartea lui Cioran, ntlnim i numele contesei Suzana Tezenas du Monticeli, care inea un salon la Paris i unde Cioran era nelipsit.
O alt notaie gsit n arhiva familiei, datat ianuarie 1996, are o adres exact: Pentru fratele meu i aduce n discuie starea de plictis, de ennui, de cafard, de vag, de spleen - atotprezent i n scrierile lui Emil Cioran, ca stare fundamental pentru pentru nelegerea omului i societii. Esena popoarelor, mai mult dect aceea a indivizilor, va declara scepticul ntr-un articol publicat n revista liliputan Comedia din 4 septembrie 1943, ar putea fi aprehendat dinspre modul lor de participare la dimensiunea vagului. E un semn c fratele sibian i-a neles bine fratele parizian.
Mai regsim n aceast masiv ediie cioranian i un fiier bibliografic, care nu cred s fi fost ntocmit de fratele sibian, ci de nsui Emil, n perioada formrii sale intelectuale cnd devora cu o aviditate copioas tot ceea ce-i cdea n mn. Nu tim dac e vorba de acelai fiier publicat de Dan C. Mihilescu n suplimentul L.A.I. cu muli ani n urm, dar oricum, parcurgndu-l, ne putem face o idee despre amploarea i seriozitatea lecturilor lui Cioran. Regsim n acest fiier din perioada romneasc a activitii lui Cioran, autori i titluri de lucrri fundamentale, cele mai multe de factur filosofic, de la gnditorii clasici la cei contemporani, de unde i amploarea patului germinativ din care se vor ntrupa ansamblul gndurilor sale fragmentare.
Sigur c la toate aceste explozii ocazionale mai trebuie adugat i crestomaia Cioran despre Dumnezeu, alctuit printr-o selecie tematic a frnturilor cioraniene de gnd i aprut la Humanitas n 1997,la doi ani de la moartea fratelui su.
A doua mare diviziune a ediiei cuprinde corespondena expediat de Aurel Cioran fratelui su din Paris, dar i altor persoane cu care se afla n relaii intelectuale. In afara fratelui, i mai are ca adresani pe C. Noica, Andrei Pleu i Gabriel Liiceanu, pe Teodor Baconschi, H.R. Patapievici, Antonie Plmdeal, i Dan C. Mihilescu. Cele mai multe epistole au fost recuperate dup ciornele existente la Academia Romn sau la Biblioteca Astra din Sibiu i nu insistm asupra lor, dect n msura n care aduc elemente de noutate. Aflm bunoar, de cltoria lui Aurel Cioran n Grecia, n 193 6, de unde-i scria lui Lu c grecii stau cu curul pe trecut i deplina concordan dintre frai n privina religiozitii romneti pe care-o considera tot minor, tot formal i de mntuial. Romnii, i scria dup eliberarea sa din detenia comunist, i l-au apropiat pe Dumnezeu n imaginea Moului care umbl cu toiagul prin lume i mparte dreptate (p.88). Mai aflm c atunci cnd Emil i-a propus s-i lase, prin testament, bruma agonisirilor sale i drepturile de autor, Aurel a artat o neateptat generozitate. Cred c ar fi bine s lai totul lui Simone. Cu ea ai mprit amarul vieii i tea-a... suportat, i-a rspuns la 9 august 1973 (p.89).
Lui Andrei Pleu i lui Gabriel Liiceanu li se adresa cu fratele vostru Relu i-i ndemna s se zbat pentru publicarea Caietelor lui Eminescu, gestul fiind privit ca mod unic de a v arta iubirea fa de gurul vostru, iar lui Teodor Baconski, care vorbise despre drama religioas a lui Cioran, i cere explicaii asupra raportului dintre noiunile dram i ambiguitate.
O scrisoare mai desfurat i mai ofuscat i-a trimis lui Horia Roman-Patapievici, pe care-l suspectez c n-a neles fenomenul legionar i nici rolul nefast pe care Carol al II-lea i Iorga l-au avut asupra micrii legionare. Deschid aici o parantez i precizez c punnd cap la cap toate reaciile epistolare sau colocviale ale lui Aurel Cioran, nu mi-a fost greu s constat c a fost i a rmas pn la moarte un legionar convins i n-a ascuns niciodat acest fapt. Dimpotriv, l-a arborat public ca pe o floare la butonier i s-a mndrit cu aceast calitate neproscris.
Lui Gabriel Liiceanu i se destinuie mai direct i mai de-complexat afirmnd c sgeile veninoase mpotriva Micrii Legionare m tuilbur, fie c vin din partea lui Horia, Andrei sau alii (p. 94, iar lui Antonie Plmdeal i reproeaz fixarea lui Cioran ntr- un col al Iadului.
O alt secven a ediie adun la un loc, cele ase interviuri acordate de Aurel Cioran cu diferite ocazii, dintre care unele cel acordat lui Dan C. Mihilescu, revistei sibiene Euphorion sau d-nei Anca Srghie sunt chiar dezvoltate i pline de referine mrturisitoare privind familia i n general fenomenul legionar. Nu mai insistm asupra lor. Ele trebuie citite n ntregime de oricine s-ar arta interesat de destinul acestei familii ardeleneti, bntuit de angoase i melancolii, dar i de frigurile unei istorii atroce.
O diviziune mult mai cuprinztoare dect ne-am fi ateptat o formeaz corespondena primit de Aurel Cioran. Cine i scria fratelui rmas la Sibiu? Spre surprinderea mea, mult lume. In prim-plan stau scrisorile expediate de Lu din Paris, dar i cele trimise de Noica (2), muzicologul George Blan (1). Bucur incu (3), Gabriel Liiceanu (3), Stelian Blnescu (2), Nicolae Corneanu (1), Dan C. Mihilescu (2), Sandal Stolojan (1), Sorin Ilieiu (1), Irina Mavrodin (1), Sorin Vieru (1), Aurel Ru (1), Vlad Zografi (1). Toate la un loc alctuiesc un caleidoscop de idei, de frmntri, amintiri i zbateri cioraniene, care pot contribui la mai buna cunoatere a fenomenului cioranian i pot optimiza ostrovul curcubeic a ceea ce am numit Saga Cioranilor.