CRONICA LITERARA

GEO NAUM - Nzuirea lui Haralamb

Pseudonimul literar al domnului Gheorghe Naumof nu are nicio legtur cu scriitorul Gellu Naum. Autorul crii semnalate aici a debutat n 2005 cu o povestire i cu fragmente de roman n revistele din Galai, Antares, Dunrea de Jos i Porto-Franco. n 2009 lanseaz romanul Pedeapsa de sine prefaat de Traian T. Coovei (o antologie a suferinei sub un regim totalitar), apoi al doilea roman Vera (2011), tot la Editura Eminescu.
Autorul, cu formaie profesional tiinific, s-a apropiat de literatur realiznd n studenie fotografii artistice i filme de scurt metraj. Decupajul cinematografic secvenial a rmas modalitate preferat i de prozator.
Nzuirea lui Haralamb adun n 241 de pagini trei povestiri scrise ntre 2003-2012: ntoarcerea lui Alex, Reginua blii i cea care ofer titlul. Sunt n fapt variante ale unor creaii anterioare. Fiecare se deosebete una de alta att ca teme, ct i ca stil ine s precizeze autorul ntr-un cuvnt nainte. Totodat sunt necesare aici cteva... bgri de seam: mai nti, o ciudenie editorial, o inadverten de lmurit atlcndva, volumul terminat n februarie 2012 este publicat n 2011 ! Apoi, de reinut i de comentat unele convingeri autoriale privitoare la transpunerea literar a propriei experiene de via drept argument de autenticitate. Pentru Traian T. Coovei autobiografia se impune n faa ficiunii. Viaa trit devine pagin de jurnal existnial ncrcat de dramatism cu rol de fresc a societii.
Ceea ce intereseaz este capacitatea de detaare narativ a biograficului de circumstanele temporale i spaiale ntre care evolueaz personajele. Dramatismul reiese din asumarea contient a unui destin tragic predestinat, ntr-o viziune a ispirii sinelui descoperit i confruntat cu adevrul vieii n momente de rscruce. Autorul este un maestru al confesiunii (Traian T. Coovei) n mrturii ale unor cltorii iniiatice.
Robinsoniada experienelor parcurse d unitate i continuitate unui ciclu de rememorri n care cei implicai de soart n ptimiri nesfrite sunt, n fapt, alter-ego auctorial prelungind demersul romanesc ntr-o similitudine de ipostaze. n prima povestire Alex este alt ntrupare a lui Evsei Evseevici din Ispirea de sine, tema solitudinii prevalnd ntr-o viziune cu tonalitate biblic: Totul e deertciune! Nu este nimic nou sub soare... Ce a fost va mai fi. Evsei i abandona familia, disprnd aproape 14 ani n singurtatea unui grind n delt unde l descoper pe Dumnezeu i nelege raporturile omului cu divinitatea. Vinovat fr vin, hotrte s fug n State. De aici intr n scenariul de continuitate a destinului Alex. El se ntoarce n ar dup 14 ani de peregrinare n America, dup revoluia din 1989. inta cltoriei este Feteti, locul n care a nceput aceast poveste. Nu tie prea bine ce vrea, dar trebuia s se elibereze de apsarea de pe suflet a unei obsesii, ciudatul accident auto cu toate consecinele implicrii.
Din pcate, finalurile sunt artificioase; n periplul dezamgirilor repetate, ispirea este un happy-end. Evsei, versus Alexei se refugiaz n propria singurtate vulnerabil ca s-i salveze fiina. Sunt nite nfrni de iluzii.
Reginua blii inspirat din ntmplrile de via ale unei rude (ce importan estetic are acest amnunt?) este romanul Zamfirei, o parabol a unei viei trite ntre limitele impuse de alii i propriile imbolduri sufleteti. Copil abandonat la scurt timp dup natere, a fost botezat n dou rnduri, mai nti n ritualul cretin ortodox, apoi n cultul baptist al prinilor adoptivi.
Acumulri narative, n parte reluri din povestirea de debut Fratele Ioachim, aezat n pagin, rememornd, bucurii i frustrri ntr-o derulare cu deznodmnt tragic.
A treia povestire aduce un personaj mai complex i chiar mai multe teme: ntr-un timp i un loc al istoriei contemporane (colectivizarea), Haralamb este prins ca ntr-o soart blestemat. naraiunea este greu de rezumat din cauza mixturii de intenii ale autorului. Elaborarea naraiunii st i aici sub orizontul convingerii c fiecare dintre noi venim, la porunca destinului, fr mpotrivire.
Universul prozei lui Geo Naum se structureaz bipolar n cunoaterea de sine consemnat cu finee: ntmplri de excepie i personaje frustrate sunt raportate la universul real, cu statut de analog al ficiunii ntr-un adevr moral-filozofic autentic. Eventuale reverberri sau influene din modele consacrate nu micoreaz originalitatea propriei viziuni artistice, de urmrit cu interes n evoluia presupus!