CRONICA LITERARA

Sub zodia adncului

Topite n esenele fiinei, suferina - spini i amintirea - umbr pesc n acum-ul trecut, ce preumbl cu pai gigant pe planeta grea de moarte... Poezie a elementelor aflate n cutarea verbului a fi, epifanie pentru a doua zi (Iar a doua zi, 2012), volumul domnului profesor doctor Virgil Nistru ignu se revars n cuvntul plns sub ochiul apei, prin vile-auguste spoite cu var, acolo unde adncul freamt ctre zenit. Poeziile adunate de magul ce-i spune povestea existenial, sunt dedicate Georgetei i lui Vasile ignu. i ce semn mai autentic ar pune un copil, dac nu proiecia prinilor n eternitate prin recuperarea i nfrngerea timpului prin art! Ne ncnt credina popular conform creia un om moare cu adevrat atunci cnd moare i ultimul om care-i mai amintete de el...
Titlul volumului deschide ample conotaii, cci adncul i obsesia catabazic sunt o reflexie a naltului care deriv din pierderea spaiului paradisiac, fiind echivalente cu ncetarea strii contemplative. Pierznd existena contemplativ, poetul a pierdut i sensul prbuirii sale din paradis, a rmas doar cu o nostalgie, el pstreaz doar contiina surd a cderii: Captivul suflet nu te-a mai ajuns / umbra-i prelung n ape s-a ascuns... (Pietrele i-au ascuns umbra n ru).
Regsirea i ntruunirea cu Divinitatea monadic (Pleroma i Bythos, n gr. adnc), ndeprtat i suprem, mai poate avea loc numai prin scufundare - ntoarcere i cutare: Prin vile-auguste spoite cu var / trece scribul n haruri nvemntat, adncul freamt ctre zenit, cnd ziua rvit de moarte i reflect palimpsestul pe pietre... Accesarea absolutului se face prin ntoarcerea n spaiul arcadian sugerat prin prezena spiralei: Brazi calcinai i grdini n spirale... (Et in Arcadia ego). Aplicnd codul adamic1 la obsesia adncului, observm existena unui cmp tematic al strii de abandon, de cufundare i reintegrare n ciclul universal, nsoit de o recuzit corespunztoare: s cad, ntrebi de-un portret cu numele Nistru / Custodele coboar-n vechiul registru i Poetul tie tot mai puin, pentru c se ndeprteaz de memoria personal i se conglobeaz cu cea universal, prin creaie: Reazem-i de inelele reci / calea amar spre altdat / pe un pod de cenu nva s treci / iar la rspntii, n ora de var / vei primi o silab n dar... (Prul urmeaz umbra Cerului).
Poetul este un alt Orfeu pentru care experiena coborrii declaneaz procesul de anamnez, n sensul de acces la memoria universal, la Memoria clar: Cutezi s-adposteti eul ptruns / de-un duh chenotic al duratei pure, atunci cnd Pe cer plutesc frnturi de venicie i urc spre altar - cu un cntec blajin / imponderabile, celeste odoare, reflex al misterului cosmic cu form de lir / la care poate-a cntat i Orfeu. Metafor a antinomiei nalt/adnc, simbol al nlrii i al coborrii, adncul devine un semn al trecerii de la un mod de a fi la altul, de la o stare existenial la alta: O stea vespal i va duce fptura / cerul deschis ateapt - o poveste... scris cu fcliile stinse. Cuvntul adnc desemneaz (n greac i latin) ceea ce nu are capt, lumea naltului fr sfrit, strile informale ale existenei. Pe plan psihologic, corespunde integrrii supreme n cadrul unirii mistice (J. Chevalier, A. Gheerbrant, Dicionar de simboluri, vol. I, p. 65):
IAR PDUREA-N RUIN PARC-NFLOREA RSFRNT-N ADNCUL CE TE PRIMEA...
Nevoia de odihn, de repaus absolut este cutat, dorit, chemat prin moarte i prin sperana absolvirii de vina tragic purtat prin natere. Necesitatea refacerii unitii fiinei eului cu universalul este dublat de incertitudine i neputin: Din unghiul neptruns de ipoteze / o form pur ntre anamneze / acum te-ascult. // Iar a doua zi..., Vin din agora ancestrale zpezi- / nobleea lor nu va fi ngropat- / Peste o noapte vei ajunge s-o vezi... (O anumit noblee).
Muzicalitatea intern, tempourile orfice i tentaiile adncului se subscriu unui limbaj care se adreseaz direct sufletului, permind o receptare emoional complet. Muzicalitatea i auzul sunt vehicule al mesajului sacru.

De aceea, limbajul poetic apeleaz la o sum de procedee sonore care s recreeze dimensiunea muzicalitii universale (Factorul cel mai important al atmosferei lirice este sonoritatea cuvintelor. Melodia, cofiguraia sunetelor - vocale i consoane - se adaug nelesului noional al limbajului i concur la inducerea ct mai clar a ideilor i sentimentelor. Tonalitatea melodic a cuvintelor este o tonalitate emotiv. Nu este o simpl nlnuire de sunete, ci ntrupeaz atitudinea originar a eului n toate nuanele lui2). Asonanele i aliteraiile susin filonul liric ce acceseaz sufletul cititorului, purttor al tainei: vluritele ritmuri - fiordul minor, n dreapta duci mnunchiul de gru, iar ingambamentul fluidizeaz discursul liric, inducnd cititorului senzaia c poezia a fost scris printr- o singur respiraie a fiinei eului. Poezia orfic este singurul toiag de drum al neofitului la ptrunderea sa n imensul continent necunoscut, descris doar n cartea morilor i c a treia treapt a iniierii o reprezint ntlnirea direct cu Sacrul i chiar cu Divinul: Ca un sunet umil, n andante..., E-un vuiet sfnt de game diafane....
Imersiunea contient i asumat, echivalent morii i culisajul ontologic sunt reflexele acestui volum chemat s desvreasc fiina trudit, pentru care evidena se scrie n jurul certitudinii c Se-mpart premii pentru suferin.

1 Cf. Roland Barthes, Noi eseuri critice, p. 157.
2 Liviu Rusu, apud Lcrmioara Vulpe, Alchimia textului poetic, p. 6.