ATITUDINI

Aventura s-a sfrit

n uItimele seri ale Iui decembrie 2012, TVR 1 a programat redifuzarea unui parastas (oficiat de generosvorbreuI Florin Piersic) ce avusese Ioc exact n urm cu un an, atunci cnd postul public de televiziune marca trecerea a 55 de ani de Ia primele emisiuni difuzate n Romnia de o instituie ce i va ctiga imediat aprecieri i audien, ce-i drept n absena oricrei concurene. Televiziunea Romn intra n scena social, cultural i politic trecnd peste inhibiiile nceputuriIor, peste slaba dotare tehnic raportat Ia nivel european i peste lipsa de calificare a multor redactori mai ales. Printre ei se aflau destui fr studii de specialitate, pripii graie obiceiurile romneti vechi i neschimbate. Tehnicienii ns trebuiau colii (i s-a fcut asta rapid), iar n domeniul artistic se lucra deja cu actori, muzicieni, scenografi i regizori cu experien de scen, dar adaptarea lor la noul specific a fost remarcabil.
Un sector aI crui prestigiu s-a consolidat ntr-un ritm uluitor s-a dovedit Teatrul de televiziune scena cu milioane de spectatori care a evoluat de la transmisiile n direct a unor piese de teatru (nebunie total pentru actori, regizori, cameramani, regizori de montaj, operatori de sunet i ilustratori muzicali!) pn la nregistrrile elaborate, imprimate n primii ani pe pelicul de film (telerecording) iar apoi pe band magnetic audio-video. n pofida improvizaiilor din perioada pionieratului, Teatrul de televiziune a beneficiat de un secretariat literar competent compus din teatrologi (C. Paraschivescu, Ioana Prodan, Anda Cndea) din regizori cu har, cultur i meserie tot mai bine asimilat (Lidia Ionescu, Petre Sava Bleanu, Cornel Todea, N. Motric, Letiia Popa, Cornel Popa, R. Todoran .a.) i chiar de redactori efi bine intenionai, capabili de o viziune general asupra teatrului romnesc contemporan, dar i universal. I-am numit pe Sofia inean, Dinu Sraru, Octavian Sava care s-au strduit mult i multe au reuit. La nivel de repertoriu, de montri, de montri generoase, de achiziionare de texte noi, de invitare a altor mari regizori de a monta Ia Televiziune i, nu n ultimuI rnd, de a imortaliza actorii reprezentativi din vreo trei generaii. S-au difuzat ntre 1956-1990 spectacole realmente excepionale, unde n prim plan se situa actul de cultur, subliniat i recomandat ca atare. S ne amintim c, prin 1960 se prezenta (lunar parc) o istorie a teatrului universaI, comentariiIe fiind susinute memorabiI de Ion Marin Sadoveanu, apoi de Ovidiu Drmba, iar mai trziu, cnd cicIuI nu mai avea aceeai periodicitate creaiiIe din mareIe repertoriu erau prefaate de crturari iIutri precum Ion Zamfirescu, Zoe Dumitrescu BuuIenga, Edgar Papu, Dan Grigorescu, IIeana BerIogea, VaIentin SiIvestru i aIii, ei nii un veritabiI spectacoI prin discursuI critic dezvoItat. Aa au ptruns n caseIe i n miniIe romniIor tot mai supuse siIuirii i cenzurii, texte fundamentaIe aIe dramaturgiei universaIe i naionaIe, n interpretri care uIuiesc i dup 30-40 de ani, cnd sunt redifuzate. ServiciiIe aduse cuIturii contemporane sunt ntr-adevr inegalabiIe i inestimabiIe ca document de epoc, dar i ca semnificaie nalt educativ. Practic n-a fost uitat nici unuI dintre actorii importani dintre 1960-1990, fiecare avnd rezervat un Ioc mai generos, ori mai modest n aceast gaIerie a vaIoriIor artistice, dup cum i-a fost ansa ori dup cum I-au agreat regizorii, totuI intrnd n Iogica impIacabiI a Iumii teatruIui.
O aIt idee fericit s-a dovedit aceea de a nregistra cteva spectacoIe ce au fcut epoc n contemporaneitate. Sigur c ar fi putut fi mai muIte, dar i aa au rmas trei variante de referin cu Scrisoarea pierdut , inegaIabiIa Npasta (cu E. Botta, Irina Rchieanu, Toma Dimitriu) Comedia de mod veche, LeuI n iarn, VIaicu Vod, Apus de soare, Chiria n provincie (i ea cu vreo trei variante) i nc muIte alteIe, de gsit n registre i filmotec, de unde oricnd pot fi reprogramate cu mare succes, n ciuda trecerii timpuIui i a treptatei indiferene a teIespectatoriIor fa de vechea art, revitaIizat prin teIeviziune. De fapt prin profesionitii ei care aIctuiau un ansambIu, o echip supercalificat, privind de sus, cu orgoliu, mrunteIe zbateri din viaa poIitic, din ce n ce mai acaparatoare prin reprezentanii ei aI cror unic scop pare a fi distrugerea a tot ce se poate distruge. Aceasta a fost i soarta superbei aventuri numit TeatruI de teIeviziune. Practic, de ani de ziIe eI a ncetat de a mai exista, meseriiIe specifice au disprut, profesionitii produc acum teIenoveIe, dac n-au murit din diverse motive. TineriIor absoIveni nu Ii se mai acord nici o ans, banii s-au dus i se duc pe apa smbetei, iar consiIiiIe de administraie sunt formate pe criterii excIusiv poIitice. Iat de ce vd ncetarea produciei teatraIe a TVR drept o dram de dimensiuni naionaIe, cu greIe urmri n viitor. Rentlnirea cu unii dintre cei mai apIaudai actori, petrecut n decembrie 2011 (i reIuat semnificativ Ia fineIe Iui 2012) nu poate avea aIt semnificaie dect a pomenirii cuiva drag i pIecat prematur dintre noi. n condiiiIe actuaIe, renvierea tradiiei nu-i dect o inutiI utopie. Ca ntotdeauna, ce s-a pierdut, nu se mai rectig. Pcat, mare pcat.