Isabella Elena Draghici
Oglinda Profirei
(fragment)


Se trezi nainte s sune ceasul. Aprinse veioza i vzu c mai avea jumtate de or de dormit. Era ora trei noaptea. La ora patru trebuia s nceap tehnica. Se hotr s se ridice din pat i se duse la baie. O uoar stare de agitaie interioar arta importana pe care o avea acest eveniment pentru Profira. La cei treizeci i cinci de ani ai si, Profira prea c oprise timpul n loc. Era de o simplitate i o frumusee cuceritoare. Lucra de mult timp ca lector la Facultatea de Filosofie din cadrul Universitii Bucureti. Se mutase cu mama ei de aproape un an, dup ce se desprise de iubitul ei. Nu-i plcea s locuiasc singur.
Iei din baie mai nviorat i, cu emoie, se ndrept ctre oglind. n colul din stnga, o superb pies de mobilier din lemn masiv avea ncorporat n ea o oglind nalt, de peste un metru, n unghiuri drepte la baz i cu marginea de sus oval. Avea o noblee ieit din comun aceast pies, cu dulpiorul ei nalt pn la jumtatea oglinzii, n linii curbe, lipit n stnga de o msua asimetric i foarte ic. Deasupra trona maiestuoas oglinda n care se vzuser la rnd trei generaii. Apartamentul cu patru camere din Vila Any era locul unde triser bunicii, prinii ei i unde locuia i ea acum. Motenit de la bunici, nite aristocrai cu mult bun gust, locul pstra mobilierul elegant i masiv din anii 1930 i avea acel aer cult i nobil dat de obiectele de art i de cele peste cinci mii de volume ale bibliotecii. Locuiesc ntr-un muzeu, i plcea Profirei s spun uneori.
Se pregtise pentru acea zi tia, ntr-un fel, c va fi special. Dar ateptrile i-au fost cu mult depite. Aa cum citise, exerciiul pe care trebuia s-l practice, iar fi adus cunoaterea unor fragmente din... vieile sale anterioare. Interesat de ocultism nc din adolescen, Profira avusese nu o dat experiene ieite din comun. tia c e un domeniu n care impostura sau autosugestia i pot face loc, dar nu era cazul ei. Formaia sa tiinific i spunea cuvntul. Fcuse deja schia unui proiect de cercetare care presupunea studierea tiinific a experienelor paranormale, cum se numeau n mod obinuit. Nu era un domeniu nou pe plan mondial, dar n Romnia nu tia s se fi studiat aa cum merit zona aceasta de interfa dintre energie, materie i psihic. Colectivul cu care ar fi urmat s lucreze la acest proiect de cercetare era la fel de pasionat ca i ea doi colegi de la Institutul de Antropologie Francisc Rainer al Academiei Romne, o coleg de la ea de la facultate, doi cercettori n domeniul psihologiei i un specialist de la SRI n domeniul psihotronicii. i contactase deja i toat lumea atepta cu nerbdare s demareze proiectul. ns acea diminea avea s schimbe multe lucruri...
Aflat n faa oglinzii, Profira se privi cu atenie. Prea a fi un moment decisiv pentru viaa ei. Tehnicile yoga pe care le practicase de civa ani i dezvoltaser o acuitate special n perceperea realitii. Nu tia ce, dar simea c ceva important se va petrece. ncerc s mite oglinda pe direcia tiut, dar nimic! Dup vreo zece minute de efort, o poziion aa cum cerea tehnica. Ora trei i jumtate. nc un sfert de or pn la nceperea etapei preliminare. terse bine oglinda, o stropi apoi cu ap sfinit de cteva ori i aprinse n camer tmie. Tmie i oglinda de numrul de ori recomandat i i aranj scaunul n faa ei. Lu apoi crulia n care era descris procedeul s lectureze pentru ultima dat ce avea de fcut i se aez pe pat. O canapea ic, lat, asortat perfect cu restul mobilierului, locul ei favorit de lectur. n noaptea asta dormise aici. Crticica aceasta subire s fi avut vreo treizeci de pagini -, cu paginile nglbenite de timp, fusese editat prin anii 1927 i era o ediie rar. Pe ultima copert era notat: Ediie limitat 27 de exemplare. Autorul scria sub pseudonim - Yanus Ayn - i fusese discipol al celebrei Helena Blavatsky. Gsise crticica aceasta sub bibliotec, plin de praf, acum mai bine de jumtate de an. Era fascinant! De atunci o studiase cu mult atenie. Erau acolo descrise lucruri incredibile: tehnici i experiene oculte ale autorului i grupului experimental pe care-l avea. Greutatea relatrilor i credibilitatea tehnicilor era dat de faptul c toate persoanele implicate erau intelectuali de elit ai vremii, unii dintre ei foarte cunoscui i erau menionai cu toii, avnd numele reale i datele de contact. Pentru c era i cercettor tiinific, Profira verific listele cu cele 26 de nume cu ajutorul prietenului su din SRI, cut n arhive i, n final, se edific. Datele de contact erau reale i raportul SRI arta c grupul era cunoscut i urmrit n acea perioad. Singurul personaj care nu putea fi identificat era nsui autorul. Deci n total erau 27. Ciudat! Deci cele 27 de exemplare ale crii erau destinate, se pare, cte una fiecrei persoane din grup. Atunci cum de a ajuns crticica aceasta tocmai aici, la bunicii ei? Doar n-or fi ?! Dup o alt perioad de cercetare asiduu,
avea o ipotez ocant, argumentat de cteva probe: Yanus Ayn fusese chiar bunicul ei. Era nevoie ns de mult mai multe dovezi s fie sigur de asta. Iar ele erau acoperite de colbul vremii. n fine, pn se va identifica autorul, se hotr s aplice una din cele trei tehnici gsite n brour: cunoaterea vieilor anterioare. Avea de mic intuiia c mai trise cndva, simea cu anumite persoane, de la primul contact, c le tie de demult. Avea acest sentiment intens c metempsihoza nu este doar o speculaie filosofic i ncerca s gseasc argumente tiinifice teoretice i practice pentru validarea ei. Aa c mai nti, gndea ea, trebuie s experimentez personal dac e ceva sau nu!. Oricum, nu credea c poate fi ceva adevrat n povestea asta cu tehnica, dar trebuia s se conving. Pornise cu ideea s verifice i poate s infirme validitatea ei. Sau poate nu, cine tie? Existena acelei memorii universale atemporale despre care vorbesc unele texte sacre, spunea broura, numit Akasha, n care coexist trecutul, prezentul i viitorul fiecrui individ, specii, planete etc. poate fi experimentat de cel care aplic acest procedeu. Hm! Pare SF de-a dreptul! Profira ns ncepu pregtirile.
Cu dou luni n urm se supuse etapei preliminare de purificare, de pregtire a minii i a trupului, conform recomandrilor tehnicii descrise n carte. Nimeni care nu este suficient de pur nu va reui s treac dincolo de spaiu-timp i s-i smulg misterele, era tiprit imediat sub titlul exerciiului. Era necesar un regim alimentar foarte strict, vegan. Oricum, i fusese uor era vegetarian de peste nousprezece ani. Ideea omorrii animalelor pentru propria satisfacie gustativ o oripila de mic.
Se aez mai bine pe canapea i citi mai departe:
Acest exerciiu este una din cheile universului, unul din secretele pe care puini oameni le au la ndemn. Fii strict i mergi pn la capt! Aa s-i ajute Dumnezeu! Semnat Yanus Ayn.
Multele restricii din perioada celor dou luni, nu doar alimentare, o fcuser s se ndeprteze un pic de prietenii ei. Ultimele apte zile de post negru fuseser cele mai grele. Mama ei o acceptase pn la urm cu toate excentricitile, dar nu tia adevratul motiv pentru care Profira i asumase aceast ascez de apte zile fr hran. Oricum, cu mama ei nu putea vorbi astfel de bazaconii!
Venise, iat, ziua fixat, aa cum scria n brour. Se uit la ceas. Mai avea cteva minute. Se spl pe fa cu ap sfinit i-i turn cteva picturi peste cretetul capului. Deschise apoi cartea i ncepu rugciunile. Fcu gesturile descrise n brour ctre direciile spaiului i i invoc ngerul pzitor. Ritualul de pregtire fu repetat ntocmai de trei ori. Ultima dat, n timpul rugciunii, o energie colosal, de o intensitate nemaintlnit, pogor peste cretetul capului i-i invad tot trupul. Rosti cu greu ultimele cuvinte, cu gura aproape amorit. Deschise ochii s-i ia un punct de reper s nu cad i valuri de energie colorat i inundar privirea. ncerc s-i revin, nchise ochii, dar deja simea c nu mai poate avea prea mult control asupra propriului corp. i deschise brusc i o imagine de o frumusee ireal i se desfur n faa ochilor: o rozet imens n diverse culori transparente, dispus n plan vertical, i ocup ntregul cmp vizual. nmrmurit, Profira observ acest joc de energii vibrnde, aceast form gigantic asemntoare cu o mandal, care era tangent cu plafonul. Respiraia i se acceler extraordinar de mult pn cnd i se opri spontan. Dup cteva secunde, nemaiputnd suporta intensitatea la care era supus, nchise din nou ochii i i inu o vreme aa. Respiraia i revenise, dar era foarte, foarte rar. i redeschise. n dreptul mijlocului frunii, la jumtate de metru n faa sa, se afla o sfer de energie alb lptoas cu reflexii violet, nsoit pe margini, n puncte diametral opuse, de ceea ce s-ar putea numi dou petale. Simea cum i vibreaz tot corpul, cum aproape i arde cretetul capului, fruntea i pieptul iar picioarele nu-i mai pot susine corpul. Se trnti pe scaun ca s nu leine. Sttu cu ochii nchii cteva minute, apoi se ntoarse ctre oglind. Era ora patru. ncepu tehnica. κi fix chipul n oglind, aa cum spunea exerciiul. Trecur cteva minute bune i nu se petrecu nimic. Energia aceea gigantic rmsese n trupul ei la o intensitate suportabil. La un moment dat, Profira avu parte de cel mai mare oc din viaa ei. Dar nu se sperie. Dei avertizat n descrierea procedeului, sceptic, nu-i nchipuise nici mcar o clip c fenomenul ar putea fi real. n timp ce se privea fr a clipi, chipul i se estomp treptat n oglind i i dispru. ncepu s plng spontan, fr nici un fel de efuziune sentimental. Nu era nici fric, nici fericire, nici emoii intermediare doar o stare de vid, n care ea nu mai era ea. Dup un timp, n oglind, pe un fundal ceos, chipuri diverse i aprur ntr-o derulare aproape filmic, de clieu. Apoi dispreau lent. Avea sentimentul clar c este ea, chiar ea, altdat, n alt via chiar dac formele feelor din oglind erau diferite. Nota comun era dat de privire; parc aceeai energie, acelai suflu, aceiai ochi i regsea la fiecare chip. Cele mai multe chipuri erau de brbai. Le tia ntr-o clip ntreaga via, dorinele, gndurile, aspiraiile lor, greelile sau reuitele lor i, mai mult dect att, nelegea c ceea ce este ea acum este rezultatul acestui trecut tumultos de sentimente, gnduri i fapte din zeci i poate sute sau mii de viei. nelese spontan c trupurile sunt mti trectoare care ne-nva aici, pe Pmnt, lecia evoluiei. Dup o perioad de timp, i se contur, din chipul trecut, o secven cu un brbat aflat lng o femeie de o frumusee zeiasc, soia lui n acel moment. Brbatul din oglind l recunoscuse a fi ea nsi, cea de acum, iar n privirea femeii recunoscu aceeai privire cu cea a bunicului ei pe care-l adorase de mic i cu care simise afiniti speciale. La moartea lui, cnd Profira avea apte ani, plnsese zi i noapte, o sptmn ntreag. De fapt, de cnd se tia, cum l prindea pe buni, cum i spunea, nu se mai desprindea de la pieptul lui. Un dor intens de a se contopi cu acel fragment de via din oglind, cu acea fiin iubit, de a fi n acel timp i puse stpnire pe suflet. nlcrimat, ntinse mna spre imaginea din fa?a sa ca s i mngie chipul dulce frumoasei copile...
*
Peste zece ani, oglinda nsingurat, aezat la locul ei, i pstra nc secretul. Profira dispruse n dimineaa acelei zile fr urme. Mama ei, Eleonora, venise la ea pe la nou i jumtate dimineaa s o trezeasc i constat c fiica ei nu era nicieri. Gsise doar cmaa ei de noapte pe pat, cartea, oglinda adus spre mijlocul camerei. Nimic nu lipsea, nici cheia, nicio pereche de pantofi, nici haine. Presa vuise cteva sptmni, poliia fcuse cercetri cteva luni, dar nu se descoperi nimic. Rezultatul tuturor fusese o ironie aruncat fr noim: probabil fata a fugit de-acas.
La un moment dat, dup vreun an de la dispariia Profirei, mama fetei, aflat nc n oc emoional, dormind n acea camer, se trezi brusc n toiul nopii: un zgomot puternic venit din colul unde era oglinda, ca i cum cineva ar fi micat-o din loc. O persoan cu mari eforturi ar fi putut s-o mping. Aprinse repede lumina i... stupoare! Oglinda se blngnea, iar mobilierul ei ataat avea un col mult ndeprtat de perete. κi fcu semnul crucii i iei din camer speriat. Nu spusese la nimeni. Oricum, cine-ar fi crezut-o? Dar de atunci ncepuse s fie mai credincioas. Fcu sfetanie i ncepu s mearg pe la biseric din ce n ce mai des.
Eleonora intra din cnd n cnd i privea nostalgic oglinda Profirei, ca i cum ea ar fi tiut unde i se afl copilul. O mai privea din cnd n cnd, o mai tergea de praf i o-ntreba:
- Spune, tu, fat, unde mi-e copilul? i ncepea s plng.
Credina fusese singura ei salvare din neantul n care o aruncase acum, la btrnee, dispariia singurului copil pe care-l avea. Pe crticica Profirei se mai uita din cnd n cnd dar i se preau poveti nu avusese rbdare niciodat s citeasc tot.
Era ora 18, 21 martie 2012. κi lu un al gros pe umeri i cobor s se plimbe un pic n parcul din faa casei. Dup vreo jumtate de or, hotr s se ntoarc. Deja se ntunecase. Se ridic de pe banc i ridic ochii spre fereastrele apartamentului de la etajul unu unde sttea. Camera mare unde o vzuse ultima dat pe Profira era luminat. Ce-o fi? Doar stinsese toate luminile cnd plecase. Se grbi, urc scrile i ajunse n faa apartamentului. Aps pe clan cu pruden i intr discret. Nu prea nimic suspect. Se gndi s nu aprind lumina. Ajunse n faa camerei cu pricina. Pe sub u ieeau fuioare de lumin i un miros fin de tmie. Aps uor pe clan. Mobila de toalet i oglinda erau rsucite nefiresc, spre mijlocul camerei, n acelai loc n care fuseser n ziua dispariiei fetei. Stupefiat, femeia fcu un pas peste prag. Pe jos, spre centrul camerei, zri o foi mzglit pe care era scrisul fetei. ncerc s descifreze de la distan: Spaiul-timp este doar o creaie a minii universale. Cine ptrunde n ea, l poate controla. ntoarse ncet capul n stnga, spre locul unde era canapeaua. n pat, zgribulit, Profira la treizeci i cinci de ani, mbrcat ntr-o cma alb:
- Mama, mi stingi i mie lumina, te rog? Am adormit un pic...