CRONICA LITERARA

Portrete literare i autoportret de autor


O nou carte din zestrea cultural rmas de la Artur Silvestri a aprut n 2012 la Editura Carpathia Press, consecin nu doar a datoriei fa de memoria sa, dar, mai ales, a unei iubiri tulburtoare care, prin for i intensitate, transcende timpul. Mariana BrescuSilvestri se apleac iari asupra manuscriselor scriitorului, scotocind prin revistele literare pentru a descoperi i a aduce la lumin acele pagini n care se arta dragostea lui Artur Silvestri fa de literatur, fa de cei care o fceau, fa de literatura romn.
Cunoscute din faza elaborrii i din cea a publicrii n reviste sau prefee, aceste articole i studii sunt mrturia trecerii prin lume a unui om care se btea pentru idee i care credea n idee. De aceea, unele articole sunt inedite (Efigii: Lecia lui Nicolae Iorga, Restituirea unui eseist: Grigore Moisil), altele, parial publicate, sunt completate pe baza manuscriselor originale pstrate n arhiva personal (Un admirabil poet: Grigore Vieru, Spiritul sintezei (V): Constantin Noica), pentru c autorul nu le voia cenzurate i, de aceea, trebuia s se bat pentru a nu-i fi cioprite de cenzurile i de cenzorii vremii, cum subliniaz Mariana Brescu-Silvestri.
Cartea, ca un album de epoc, dup spusa
Teodorei Mndru, este unul dintre proiectele editoriale
concepute de Artur Silvestri, rmase n stadiul de antier.
Preluat, n dou dosare, Portrete i Panegirice, proiectul
ni se propune sub acest titlu, Portrete literare1, n care
suntem chemai s urmrim n direct linie clinescian,
dar n stilul propriu, inconfundabil, o serie de portrete i
incizii critice, revelnd luciditatea criticului literar, precum
i analiza psihologic i social, talentul scriitoricesc de
a se exprima plastic, sugestiv, concentrat, captivant.
Artur Silvestri are, ntr-adevr, capacitatea extraordinar
de a portretiza esenial, trasnd n linii sigure portrete
fidele n liter, infidele n spirit, reinnd individualitatea,
specificul. Aceasta pentru c nu sunt desene didactice,
urmrind asemnarea formal cu prototipul, dar urmrind
identitatea lui particular, personalitatea care unicizeaz.
E o lume ca un album de epoc, interesant i
notalgic, deoarece la fel important este personalitatea celui
care realizeaz aceste portrete, nu doar aezarea n cuvnt
a portretelor (Mihai Eminescu, I.L.Caragiale, Nicolae Labi, Urmuz, Delavrancea, erban Cioculescu, Ion Lncrnjan, Teodor Mazilu, D.R.Popescu, Iorgu Iordan). Apoi, fapt aproape unic, autorul ia n calcul, n ecuaia lecturii i a receptrii, i pe cititor, acela care preia produsul cultural i-l valorizeaz, ntegrndu-l n propriul sistem de valori.
Scrisul lui Artur Silvestri este empatic, de profund comuniune cu opera, cu fiina spiritual a creatorului care i-a lsat geniul n rndurile scrise. Structura studiilor sale relev o intersectare a preocuprilor pentru omul care scrie i pentru oper. n viziunea critic a lui Artur Silvestri, autorul se ntoarce n oper, este parte integrant a ei. Dihotomia lui Marcel Proust referitoare la eul biologic i eul profund nu mai este funcional. n anii 80, autorul se ntorcea n oper, i faptul este rsfrnt i de sudiile lui Artur Silvestri. Ca-n Meterul Manole al lui Lucian Blaga, n care Vod l ndeamn pe Manole s triasc i s se bucure de creaia sa, Artur Silvestri crede c omul are un destin creator i, de aceea, este parte inseparabil a creaiei sale. El ptrunde n universul creatorului din planul real al receptrii fizice, spiritualizate, n planul ireal, metafizic al operei. Relaia complex dintre creator i creaie ne apropie de miracolul i misterul acesteia.
Cnd scriitorul este cunoscut direct, Artur Silvestri pleac de la consideraii proprii, subiective n schiarea portretului. Totui, el nu deseneaz un portret exclusiv fizic, axat pe detalii fizice. E un portret care mbin fizicul i metafizicul pentru a nelege miracolul creaiei. Trstura fizic alunec mereu spre spiritual. Carnea poart scnteia divin a creaiei, ni se sugereaz, iar creatorul este miracolul care sintetizeaz aceste dimensiuni. E un mlange misterios de vzute i nevzute, de real i inefabil, din ntretierea crora rsare efigia particular a creatorului. El tinde s reveleze un mister: uneori, creatorul poate prea banal, neesenial, lipsit de vizibilitate sau de importan. Mreia nu vine din aceste detalii, ci din modul n care, prin creaie, spiritul transcende carnea. Grigore Vieru, de exemplu, o siluet aproape calcinat, mpovrat de insondabilele anxieti, un chip lunguie i emaciat, cu ochii ardeni, blajini i isusiaci, vorbirea cntat i urechea fascinat de dialog pare c aude la orice conlocutor, limba ngerilor. Poezia, aadar, creaia, i-a prefcut biografia n experien estetic. Nu altfel i apare Cezar Ivnescu, un tnr de nici 25 de ani, pe la mijlocul anilor60, brbat oache, cu trupul exhaurient i elastic, cu tonsur aproape ciceronian, boem de conduit boiereasc, n gustul trubaduresc, nelinitit, innd o chitar sub bra i scriind, oriunde se aeza, torente de poezii stranii, hohotitoare, care nu semnau cu nimic din ceea ce se tia n mod curent despre poezia momentului.
Cnd este nchipuit, ca-n cazul lui Zaharia Stancu, om al Teleormanului, portretul ntretaie linii ale individului

i ale naiei, ntr-o viziune antropologic. Scriitorul este o ilustrare a matricei stilistice. Micarea este epic, criticul creeaz ca un romancier, i simte personajul pe care l face s se mite potrivit vieii lui interioare: Prin 1922 i fcu apariia n lumea gazetreasc a Bucuretilor un tnr subiratic i nalt care nu mplinise nc douzeci de ani; ceea ce atrgea de ndat atenia celor care l ntlneau era o privire verzuie i mocnit, misterioas i prevestind primejdii precum sclipirile unor diamante blestemate. Chipul lung, oval, avea pielea ars de soare i buzele artau o senzualitate de mediteranean; sprncenele conjugate i stufoase sporeau impresia de creatur slbatic pe care junele mai degrab o cultiva cu inteligen dect o documenta psihologicete cu adevrat. Acest tnr cu nfiare hotrt, lsnd s se ntrevad ceva din tenacitatea balzacianului Rastignac venea din Roiorii de Vede ai Deliormanului i se numea Zaharia Stancu. La fel Mihai Eminescu, Nicolae Labi, Delavrancea, Leon Negruzzi.
Eugen Barbu, romancier de nsemntate european, este portretizat indirect, prin oper: impuntor, de aspect multiform, baroc n concepie i n elaboraie. Autor al unor capodopere Groapa, Principele, Sptmna nebunilor, Eugen Barbu face din istorie sinteza sa epic, nzuina lui fiind de a sintetiza epocile convulsive pe lungi perioade de timp i de a crea o mitologie modern.
O obsesie a criticului este meditaia asupra morii unui artist. Meditaia aceasta se simte permanent n cadrul comentariilor, al demersurilor critice. Artistul este ca un alegtor de curs lung ntr-o permanent competiie cu timpul nerbdtor. Cnd interludiile sale sunt prilejuite de moartea unui artist, discursul liric capt tonuri lirice de bocet mascat sub vlul cernit al cuvintelor. Romulus Guga, Grigore Hagiu, Teodor Mazilu, Pompiliu Marcea i
prilejuiesc, prin stingere, astfel de consideraii n care meditaia asupra destinului uman se intersecteaz cu elegia. E un regret, o nostalgie a trecerii ce transgreseaz abstracta condiie uman i se regsete n concreta durere a contientizrii pierderii unui om, a speranei capodoperei.
Generaia60 este, din acest punct de vedere, o generaie ncercat. Muli dintre aceti scriitori s-au stins n jurul vrstei de cincizeci de ani: Nichita Stnescu, Al. Oprea, Al.Ivasiuc, Marin Preda, Sorin Titel, Teodor Mazilu, mai tinerii Daniel Turcea, Virgil Mazilescu, Romulus Guga. Artur Silvestri cuprinde n cupola meditaiei sale noiunea de destin, acelai destin care-l va rpi la fel de tnr pe el nsui, la doar 55 de ani. Evenimentele vieii niruite n labirintul vieii capt un sens. Viaa unui creator devine destinul su. Moartea unui scriitor, mediteaz Artur Silvestri, cnd ea vine mai nainte de sorocul vrstei patriarhale, las ntotdeauna s se iveasc imaginea crilor care nu vor mai fi. Nimic nu va mai rsri n locul lor, asemeni
acestora, nimic nu va mai fi cum a fost; totul ncepe, odat intrat n istoria mut, s fie altfel... Tulburtor presentiment! Artur Silvestri se va stinge el nsui ntr-un sfrit de toamn, de Sf. Andrei, n 2008. Obsedat de moartea definitiv, de sfritul ca o lespede aezat peste visuri i proiecte, preocupat de Romnia tainic, tcut, chiar viaa lui capt, prin aceast stingere, o proiecie simbolic. Sfntul Andrei este ocrotitorul romnilor; Artur Silvestri, ocrotitorul marilor idei referitoare la romnism, la valorile naionale.
Criticul nu poate rmne mereu obiectiv, impersonal. El scrie i se scrie, asemenea oricrui creator. Scrie despre opera care-i deschide universul i se scrie pe sine scrie despre tririle i emoiile sale, despre modul n care universul operei se integreaz propriului univers. Cnd condeiul su se nfioar de aceste melancolii, stilul capt inflexiuni clasice de epopee. Epitetele homerice au puterea de a esenializa, de aprinde n tu specificitatea unui scriitor. Avem, astfel, pe impevizibilul Al. Ivasiuc, pe moralistul Marin Preda, pe Teodor Mazilu cel iute la vorb, pe selenarul Nichita Stnescu, tiutor de limbi ngereti, pe fastuosul Sorin Titel, cu toii intrai, ca Nicolae Labi, ntr-un mit ru, n fantastica pdure a ntunericului. O idee i o speran alin spiritul: ...prin creaie, fiina prelnic a biruit moartea. Condiia de scriitor implic nu numai singurtatea de trestie gnditoare, un scriitor, o fiin ngndurat, ci i transcenderea clipei, prin creaie.
Moartea lui Nicolae Labi, poet precoce i mit al unei ntregi generaii, i prilejuiete aceleai reflecii atinse de emoia profund. Situat la limita dintre mit i reaitate, Labi, copilul alpin, devine fenomenul Labi, iar fenomenalitatea ar fi venit din celebritatea ctigat din via, ceea ce ar fi determinat o substituie: mitul ar fi nlocuit poetul.
Artur Silvestri are capacitatea de a discuta polemic, de a pune ideile sub lupe diferite i de a le auzi sunetele i rezonanele fr ca discursul su s depeasc civilitatea. n delimitrile sale critice, el are n vedere doar ideea, polemica nu se degradeaz niciodat cobornd n atacul la persoan. De aceea, stilul su are elegana clasic a unui retorism inut n luciditatea raiunii, fr excese de pathos sau de polemos. Nuanrile afective vin din tristeea trecerii. Iat cteva refleciie legate de meditaia asupra destinului lui Romulus Guga (1939-1983): Adevrul este c, ori de cte ori moare un scriitor, gndul la crile pe care acesta nu le-a mai putut termina umple, acelora lucizi dintre noi i care tiu c nimeni nu e definitiv, gura de cenu... Formulele sale sintetizatoare surprind esenele. Revolta fondului afectiv transpare din frazele cu accente elegiace, efect al meditaiei asupra trecerii. Raiunea ordonatoare le niveleaz, ns, i fraza sa are cadena dat de tensiunea ideilor. Obsesia morii este o premoniie emoionant, nelegem astzi. Moartea este bariera care mpiedic viaa s dinuie i s nfptuiasc mari proiecte, dar este i momentul mitic n care viaa se convertete n destin, revelndu-i sensul.
Portretele au ntotdeauna un fundal pe care chipul spiritualizat al scriitorului este proiectat. Creatorul este integrat ntr-un spaiu mitizat de propria contribuie la simbolistica lumii, la nelegerea ei. Radu Crneci, om de Valahie deluroas, este, prin creaie, un reprezentant al lumii de Subcarpai. Varietatea unghiurilor atest capacitatea extraordinar a spiritului critic de a surprinde faete diverse ale personalitii creatoare ntr-un mod n care imit creaia nsi continu, uimitoare, multiplicat.
Alterori, prin instantaneu, el surprinde i eternizeaz clipa. Refleciile sale prind generalul i particularul, contrastele, nuanele din care este plmdit firea omeneasc. La Urmuz, un Kafaka nainte de Kafka, precursor al avangardei europene, el surpinde inventivitatea asociativ, dar intuiete i filosofia, eminamente kafkian, nainte de Kafka, ns: Urmuz nchipuia lumea claustral, universul nchis, camera fr ferestre, comunicnd cu exteriorul printr-un tub, avnd umanitatea ipotetic, legat, damnat, subumanizat.
I.L.Caragiale este portretizat surprinztor pentru anul 1977, ca filosof, atent la lumi i esene, un spirit de dix-huitime, un iluminist tardiv, preocupat de idee, de sensul naintrii lumii, de locul omului n Univers, de ideal. Despre Caragiale, filosoful, va scrie o carte memorabil Marta Petreu n 2012, Filosofia lui Caragiale. Ideile lui Artur Silvestri surprind prin modernitate i actualitatea interpretrii lui Caragiale i a lumii pe care a creat-o, o Utopie sumbr. El remarc viziunea filosofic a scriitorului care este nu doar un Mitic superior, ci un filosof care observ lumea obiectiv, lucid, raional. Prima observaie este instinctul migraiei, contemplat la rece, aadar, normalitatea superficial a vieii. Spaiul i timpul, categorii apriorice, se micoreaz n funcie de lumea pe care o cuprinde. Lumea urban a funcionarilor atest c toi sunt o expresie a unei legi strine, nite mecanisme care funcioneaz fr a hotr singuri: Ca filosof al societii sale, Caragiale e un pesimist i ca judector metafizic al lumii e un schopenhauerian. Cu ochii lui exorbitai aproape ca la miopi, I.L.Caragiale contempl nsi utopia lui sumbr.
Formula n care i prinde pe scriitorii asupra crora mediteaz surprinde elemente eseniale ale personalitii operei, ale personalitii omului. Delavrancea este un modern, Urmuz un Kafka nainte de Kafka, Lncrnj an, enigma carpatic, Modest Morariu, ultimul cavaler.
n aceast facilitate de a surprinde i de a revela esenialul se relev clinescianismul lui Artur Silvestri. Nu este vorba de a imita un stil, de o influen inhibant, ci de una catalitic, prin care se descoper el nsui, integrnd clinescianismul ca modalitate de a interoga o oper n propria viziune critic.
n scriitorii pe care-i aduce sub lupa sa critic, Artur Silvestri urmrete coordonatele operei n dimensiunea lor universal, ca i n cea naional, prin care se realizeaz individualitatea specific i se relev originalitatea. Ca filosof al culturii, el realizeaz studii antropologice, punnd creatorul ntr-un context care-l determin i pe care l determin. n realizrile spirituale ale omului, exist o legtur tainic, inefabil cu lumea, cu spiritualitatea locului. n calitate de critic literar, el urmrete realizarea estetic i formuleaz judeci critice pertinente, juste care trec proba timpului, dovedind un gust estetic sigur.
Chiar dac las impresia, uneori, c empatizeaz mai mult cu valorile clasicizate, atenia sa se ndreapt i spre scriitorii n curs de clasicizare precum Eugen Barbu sau erban Cioculescu. El are antene empatice i pentru scriitorii tineri, moderni cu formule artistice neconvenionale Radu Crneci, Cezar Ivnescu. Preferinele sale nu merg exclusiv spre tradiie sau modernitate, ci spre valoare. Criteriul estetic este singura axiologie n aprecierea creaiilor pe care le abordeaz.
Aceleai predispoziii empatice le reveleaz i cnd abordeaz scriitori din spaiul literaturii universale: egipteanul Naghib Mahfuz, laureat al Premiului Nobel pentru literatur n anul 1989, i chinezul Lu Xun. Sigurana judecii critice atest amplitudinea culturii sale, dimensiunea spiritului critic, receptivitatea cultural, gustul estetic infailibil prin care gsete mereu filonul de aur al valorii literare.
Responsabilitatea actului critic ine de exigenele proprii, dar i de prezena unui martor nevzut cititorul, la fel de important ca i scriitorul n actul de evaluare critic. Respectul pentru cititor nseamn i implic respectul de sine: ... a respecta pe cititor este a respecta ndeletnicirea pe care ne-am ales-o. Latura polemic a ideii este relevat prin delimitri necesare fa de o mentalitate existent: ... a fi scriitor nu nseamn s aduni privilegii, ci s comunici repede, convingtor i bine cu toi aceia care cred n puterea gndului.
A face literatur implic o dubl responsabilitate moral i civic. Acest fapt nu presupune neaprat ralierea sa la grupul celor care cred n arta cu tendin. Actul su critic a avut ntotdeauna drept criteriu valoarea estetic, alturndu-l, empatic, principiului gratuitii artei, artei pentru art. El crede i susine c scriitorul este responsabil fa de acest principiu intrinsec al literaturii, esteticul, prin care se formeaz, maiorescian, gustul public, respectul pentru valoare. Pervertirea valorilor atrage dup sine degradarea vieii, fapt pe care l sublinia i Mihai Eminescu atinci cnd nota: Nimic nu e mai periculos pentru contiina unui popor dect privelitea corupiei i a nulitii recompensate, dect ridicarea n sus a demeritului. Acest demerit avea n vedere Artur Silvestri cnd credea c principiul art pentru art este al creatorului, art cu tendin al receptorului.
Portrete literare este o apariie necesar pentru consolidarea, n postumitate, a portretului scriitorului Artor Silvetsri n complexitatea manifestrilor sale ca scriitor complet, ca scriitor cu dragoste pentru literatur i pentru literai. Lng portretele celorlali se cuvine s aezm i autoportretul su.

Artur Silvestri, Portrete literare, Ediie coordonat i ngrijit de Mariana Brescu; redactor i prefa: sociolog Teodora Mndru, Editura Carpathia Press, Bucureti, 2012.