PAGINI DUNARENE

Pelinul cu gust de miere


Este aa de greu s retrieti astzi, la btrnee, anii frumoi ai tinereii, cu parfumul ierbii de acas, ori parfumul dulceii de gutuie a bunicii, parfumul merelor ovari din grdina primei tale iubiri i parfumul strzii brumate a Galaiului primelor tale zile de coal! S ncercm i noi astzi, aa ca o aducere aminte a unui timp prea repede uitat, sau de dragul vremurilor demult trecute i a timpurilor care v-a s vin peste creasta dealurilor Galaiului, ori peste apa Dunrii, cu valuri unduind molatic spre maluri i spre apropiata Delt a Dunrii, verdea lacustr nscut aici ca un paradis pmntean, un fel de dar neateptat, ns preios, fcut nou, dacilor rmai, un rai care se tot ntinde la vrsarea Dunrii n Marea Neagr, acolo unde fluviul i ncheie lunga sa cltorie de 2 860 km, ctre marea cea mare (1 788 de mile), msurat riguros de la izvorul su1 din ndeprtaii munii germanici Pdurea Neagr, din Germania (Schwarzwald), drum epuizant i ameitor, s ncercm spuneam un mic autoportret pe palimpsest, s vedem dac o-m mai i pute bre conailor, nu-i ae, noi monegii, cu ochii notiiti veteji, s mai desluim noi prin noaptea timpurilor, oare ce-o fi fostr pacinainte i ce poate-c o s mai hie n curnd? Versurile i ndemnurile molcome i calme ale poetului, acel fin observator al oamenilor, ne ndreapt spre buna perseveren: O, cte lucruri au rmas nespuse,/Vechi juvaeruri risipite-n drum!/De unde s le mai adun acum,/ n drum pierdute, pe vecie duse?/M-ateapt poate altele n cale/ Dar viaa merge repede la vale,/i vremea tot mai iute se prvale./n evu-n care-antici manuscripte/ S-adposteau prin chinovii i cripte./Monafii scribi tot ateptnd s vie/De prin meleaguri arbeti hrtie,/Rdeau vechi pergamente cu-o custur/i copiau pe ele din Scriptur;/ Nu scrijlau adnc, s nu le strice,/i-aa, sub psalmi, triau gnduri antice./ Mi-i sufletul ca unul din aceste/Ciudate manuscripte palimpseste;/terg scrisul proaspt i deodat iese/Alt scris, cu slove ciunte, ne-nelese./O, dac-a izbuti s le descurc,/La vechile izvoare s m urc,/ Poate-a gsi-n adncul lor pitite/Acele lucruri ce n-au fost rostite! 2 Fluviul agitat i tot caut frmntat drumul spre slobozirea apelor sale de-acum obosite, adunate cu atta chin. n oglinda lui verzuie i-au privit, uneori mndri de realizarea vieii lor, chipul i probabil frumoasa cuc domneasc, muli dintre domnitorii Moldovei, care au urmat apoi drumul Ieilor pe cea mai important strad a Galaiului, frumoasa strad Domneasc, Ulia Larg a portului, n trapul lin al cailor albi din alaiul domnului, ori privind, cu mna pus pe buzduganul domnesc, temenelele potlogarilor i trepduilor hulpavi i hicleni, tremurnd din brbile rchirate i roii, obiceiuri ce se mai vd pe aici ctodat i astzi, dup ce turbanul i ilicul au fost schimbate i ele, sub vremuri mai tulburi i potrivnice de ocupaie roie, cu rubaca i apca, aductoare de turbinc, ori, mai nou, cu jiletca i papionul european, fr baston, fr plastron i joben ns, c acestea se purtau doar de gentelmenii cu taif, de ras mai pur, votcagii ponosii, purtnd n mn-un biet castron mov, simbol dogit al milei cretineti, cuprindeau o larg categorie, nou format, din tipul omului care, parafrazndu-l pe inteligentul nostru poet, nemuritorul George Toprceanu, care-l descria spunnd mirat observndu-l c ... de-abia azi, cnd scrie proz/Se afl n metamorfoz./i se transform tare greu:/Aspir-acum la cimpanzeu./ ( ... ) De-atunci, iubitul meu, mi vine/De suprare i ruine/S fug... cu coada-ntre picioare/Prin spaii interplanetare/ i s m mistui n neant./M duc... Adio! Salutare! /S-mi scrii: Uranus, post restant.3 Uneori, cetitorule bun, o ispit ndrznea i vorace ne d totui ndelungi trcoale, poate c mai demult vreme, celor care tocim caldarmul Galaiului de azi, puin cam fad, este ispita de a mai dezlega uneori sacii cu amintiri din alte secole, ispita de a citi voroava cronicilor noastre, ocrotite bine att de mult timp, de la vre-o ntmplare de foc de poj arnicii Ministerului Trebilor Dinuntru, nct ar fi mare pcat ca ele s dispar absurd, prin uitare i sila nelucrrii obtii. S facem dar o rugminte, iubite cetitorule, nainte de a purcede la drum, ca s putem mprumuta un totem rar, de la un poet minunat, un Sesam deschide-te!4 al orientului: La vreo Dunre turceasc,/ Pe es veted, cu tutun,/La mijloc de Ru i Bun/ Pnla cer frngndu-i treapta,/ Trebuie s nfloreasc:/ Alb,/ Dreapt/ Isarlk!/ Rupt din coast de soare!/Cu glas gale, de unsoare,/ Ce te-ajunge -aa de lin/Cnd un sfnt de muezin/ Flfie, nalt, o rug/Pe fuior, la zna-n fug.../ - Isarlk, inima mea,/ Dat n alb, ca o raia/ntr-o zi cu var i cium,/ Cuib de piatr i legum/Raiul meu, rmi aa!/Fii un trg temut, hilar/i balcan -peninsular.../La fundul mrii de aer/Toarce gtul, ca un caer,/n patrusprezece furci,/La raiele; rar, la turci!/ Beat, ntr- un singur vin:/Hazul Hogii Nastratin./Colo, cu donii n spate,/Asinii de la cetate,/ Gzii, printre fete mari,/ Simigii i gogoari,/Guri csca cnd Nastratin/La jar alb topete in,/ Vinde-n leas de copoi/Cei iui de usturoi,/Joac, i-n cazane sun/Cnd cadna curge-n Lun./ Deschidei-v, pori mari!/ Marf-aduc, pe doi mgari,/ Ca s vnd acelor case/ Pulberi, de pe lun rase,/i-alte poleieli frumoase;/Pietre ca apa de grele,/Ce freturi, ce inele,/Opinci pentru hagealk/-Deschide-te, Isarlk!/S-i fiu printre foi un mugur/S-aud multe, s m bucur/ La rstimpuri, cnd Kemal/Pe Bosfor, la celalt mal,/Din zecime, n zecime,/Taie-n Asia grecime;/Cnd noi, a Turchiei floare,/ntr-o slav stttoare/Dm cu sc/Din Isarlk!/ napoi5 i apoi cine ar mai despleti astzi aceste anevoioase semne, dac un strop de duioie nu ni i-ar aduce aminte de bunicii i prinii notri, devenii demult lut de oale? Aa c noi trebuie s cutm cu rbdare n frma amintirilor noastre pierdute demult, iar dac am merge odat noi amndoi, aa... ntr-un pas agale, drag cetitorule, pe cheiurile cu caldarnmul vechi ale btrnului port Galai, ori am pufi plictisii pipa veche, semnnd cu un horn NFR, cam scorojit, de pachebot vechi, aflat n mar pe Atlantic, sau trabucul parfumat din Caraibe, poate deabia aprins n cinstea ta i a crui arom ne-ar ndemna pe amndoi s privim ateni prin ochean, silindu-ne s aflm oare unde suntem de fapt, s nu ne fi rtcit cumva i s tim i noi, tritorii de pe malul fluviului, ap ca o balad dacic, ci secoli or fi mai trecut, de cnd cineva nu a mai fost curios s priveasc cum o fi fost viaa omului pe aici, n lutria Dunrii, oare tu ce crezi c am putea vedea noi, cetitorule i bunul meu tovar, oare ce crezi tu c s-ar putea auzi astzi zumzind dinspre zrile albastre, nedesluite i ceoase, dc am lipi noi urechea, de pmntul cam tocit de timpurile scurse peste el, aa cum mai fceau uneori strmoii notri, pitii pe aceste dealuri covurluiene, pe care triau pndind i tresrind, pentru a mai afla i ei ce oameni i ce timpuri ddeau nval peste ei? Apoi odat pornii la drum aa de lung, s tii tu dar, iubite cetitorule, c tropotele nfundate adnc ale veacurilor multe i grele, care alctuiesc pe aici destul de multe milenii, grijuliu zidite de mult istorie n piciorul dealurilor Covurluiului i-n pantele iglinei glene povrnite, se mai aud i astzi, clar nc, n acest btrn genunchi al Dunrii , din dreptul vadului
Galaiului, chiar dac astzi doar prea puini mai disting aceste mici percuii, astupate doar de o nemeritat uitare, toate nghiite subit de timpul prea repede rostogolit peste povrniurile malurilor lumii i vieii oamenilor, n ropotul mrunt i sacadat al ploilor lungi de toamn prelungit, n acest col de ar minunat i panic, cu strzile pline de tei nflorii i cu o falez nc nverzit i nalt, strjuind btrnul fluviu, tocmai de sus, din piscul Cetii Gherghinei (sau Ghertinei)6 , sclipind orgolios, ca un codru rsfrat peste rmul pleuv de slcii pletoase, despletite pudic pe taluzul malului nalt i peste covorul de iarb mtsoas, una firav i subire ca acele, iarb colorat ntr-un pronunat verde-crud, ca un ima luminos cu verde Veronese i risipit pn la rpa Galailor7 , altdat fost margine a oraului nostru milenar. Negustori vestii ai Bizanului8 , ora cocoat pe dealurile ultime ale Moldovei, ca o catedral a dumnezeirii, mai vnd i acum gablonuri, tinichele i almuri ciocnite cu mult migal i talent de artist anonim, pe strzile nguste ale portului, ca i pe cele din dealul oraului cetate, unde toate crrile sunt pietruite nc de soldaii romani, cu dale cubice mici din granitul fin i albstrui de Mcin, granit cioplit greu, cu manifest art i lustruit de multele veacuri, scurse ncet peste oraul nostru milenar.
(Fragment din romanul Galaiul, aa cum mi-l amintesc)

1 Dunrea se formeaz la Donaueschingen (678 m), din unirea a doi aflueni de dimensiuni reduse, Brege i Brigach, ce-i au izvoarele sub Vrful Kandel (1241 m).
2 O, Cte lucruri, Alexandru Philippide,din volumul Monolog n Babilon, 1967.
3 Rspunsul cometei (lui A. Mirea), George Toprceanu, Balade vesele i triste.
4 Cuvinte rostite de Ali-Baba, personajul principal din celebrul basm din O mie i una de nopi, care era un meteugar persan srac ce descopera, fr s vrea, secretul ptrunderii n petera locuit de cei 40 de hoi. Imediat ce rostea Sesam deschide-te! intrarea peterii se elibera. Astfel Ali-Baba a intrat n peter i n posesia comorilor gsite acolo. Aceast expresie este folosit n zilele noastre pentru a descrie o metod, un mijloc neateptat de a trece peste o piedic, o dificultate.
5 Isarlk, Ion Barbu, Joc secund (1930).
6 Altele multe, crora stau nruiturile, de-biia semnele s cunosc?, cum ieste mai sus de Glai, ce-i dzic Gherghina ... (.) ...La nruiturile cetii de la Glai, din sus, unde cade Brladul n Dunre, s-au aflat un ban de aram galbn i de mare ct un ort, nu mai gios, n carele slovele nu s-au putut ceti de cie ce tiu ltinte, fr unii ce tiu mai bine grecte dzic c scrie Marchiianopolis, i samn aea, iar cellalte slove de neles nu sunt?. Aij derea o piatr mare adus la Glai la biserica Dii, mai mult nu s-au putut nelge, fr de atta, ltinte: Severus imperator romanorum; iar romnte: Sever a Rmului mprat. i acei ceti dzic? Gherghina. Iar banul ce au aflat mai gios de Roman, iar la nruitura unii ceti, de care ct estacii cei de patru bani leeti i mai gros, de aram roie i chipul domnului supt? plrie nemasc i-n pregiur slove srbeti: w rz wi?: tatl Moldovei, iar dintr-alt parte scrie: hereghia de Moldova. Acii hereghiia ltinte s dzice: hereditas, adec: strmoie. Pentru acia dzic? de ceti c unile de domnii acmu, dup a doa desclectur a rilor sunt? f cute, adec zidite. i aea, ct s-au putut ti de ceti, acste sunt? acestor ri, c sunt unele f cute de dachii, cum ieste deschis la Cetatea Alb, celelalte i de rmlni i unele mai pe urm i de domniele rii. i atta putem ti de cetile carii s afl ntr-aceast ar.- De neamul moldovenilor, Miron Costin. (Cronicarul las s se strecoare ideia c Siretul se vars n Brlad, ceia ce pare astzi o eruare care a alimentat doar nenumrate speculaii, bazinul hidrografic i debitul Siretului este mult mai mare la confluena de la vrsarea Brladului, din dreptul satului erbneti, com. Lieti. Totui sunt cteva mrturii istorice pe care le voi pomeni la timpul cuvenit, care oblig la o aprofundare a studiului geografic al bazinelor acestor ruri i a cmpii Tecuciului ca i a dealurior terminale ale Covurluiului).
7 ...nainte de 1832 oraul avea 4 ciastii sau desprituri, cuprinznd un numr de 11 mahalale ce purtau, desigur n cea mai mare parte, numele bisericilor n jurul crora se adunau... ( ... ) Mahalaua din vale avea culoarea roie, Ulia Capitalului i a Schelei pe cea roie, Ulia Bogasierilor i a Cspiilor vpsea sau boia neagr, Mahalaua Rpei pe cea albastr, Mahalaua Srbeasc era pictat cu vpsea galben i n sfrit Mahalaua Potii purta culoarea verde.- Istoria trudit a fabricilor uitate, Tudose Tatu, Galai, 2008, pag.17. Autorul citeaz cteva bresle: Breasla pitarilor i celor legai de cuptoare, rcorii balcanic. Erau 20 de meteri pitari i 13 calfe, toi rcorii de brag, aveau 11 prvlii proprietate i 9 cu chirie. Brgarii sau braharii erau de toi 7 cu 3 calfe, 4 propietari de prvlie i trei cu chirie. Cofetarii (sau cofiarii, n.n. - Se cunoate astzi un cntec de mahala care sun cam aa: Jana era cofireas/i Jan, frizerul o iubea./ i uite-aa triau n leas/Cnd ea pe el, cnd el pe ea.) erau 3, unul proprietar i doi chiriai; Isnaful casapilor, mungiilor i spunarilor. n Galai locul de tiere (zalhana) al vitelor se afla separat de mcelrii, la marginea sa pe malul unei ape sau vi, numit generic cacaina datorit mirosului greu. Erau ase casapi pe Ulia Cspii, unul n Vadul Ungurului i unul la schela portului. Mungii (lumnrari) erau ase, un spunar ce vindea n iarmaloace; Breasla abagerilor botezai apoi estori, cu cinci meteri i ase calfe, care lucrau n dou dughene proprietate i trei prvlii nchiriate; Isnaful croitorilor de veminte nc turco-franceze care erau cam 14 meteri cu 28 de calfe, 4 propietari i 10 chiriai; Breaasla cojocarilor i blnarilor cu 19 meteri i 7 calfe n 10 prvlii proprietate i restul nchiriate, multe pe ulia Coj ocarilor, devaenit apoi Principesa Maria; Isnaful de ciobotari, tlpari, curelari cu 13 meteri i 9 calfe; Breasla plpumarilor cu 7 meteri i o calf ce coseau plpumi pentru ca poporu urbei s nu degere n geroasa lun Decembrie, numit n popor Udrea; Isnaful pietrarilor i crmidarilor murdari de glod cu cte 7 pietrari i 7 crmidari. Crmidarii i vor fi avut cuptoarelr n zonele tradiionale, adic n Bdlan i pe Moia iglina. Astfel vor avea o uli, devenit apoi strad, Ulia Crmidriei, nfiinat pe la 1884 n mahalaua Alecu Radovici, n dosul grii, actualmente n spatele IMNG; Breasla teslalilor au zii dulgheri i calafatciilor care vindeau cpriori, dulapi, scnduri, tecnlucuri, catarge, crivace, etc, cu 10 meteri; Isnaful covacilor i al altor meteri n metale, mainrii i recipiente casnice situali pe Ulia Cazangiilor i Ulia Covacilor, Strada Cldrari (butnaci), Vadul Sacalelor, toate n preajma Bisericii Armeneti, de toi 19 meteri i 4 calfe; Breasla brbierilor ce scoteau msele i luau snge cu 6 metericu prvlii i 8 calfe. O meserie extrem de onorabil ntre dohtori rari i vracii, babele i moaele de prin desprituri. Erau mndri nevoie mare cu oglinzile lor chipoase, scaunele cu sptar nalt, acolo unde puteai s i fumezi o pip sau narghilea, s bei o cafea sau o limonad rece ateptnd la rnd, s faci conversaie i politichie, s schimbi nouti de mahala. n vreme ce meterii evoluau artistic n mirosuri de spirt, colonie, pudr, spun i spum de ras, unsori de de cap i fa, cear pentru ntrire de musti, ascuind briciurile, obligatoriu din oele Solingen, de nite curele de piele, cu micri ample, iar tergarele mari atrnau la gtul muteriilor; Isnaful pescresc, cel ce aduna nmolul de solzi ai apelor. Erau 43 de toi i au crescut la 275, cu brcile i lotcile lor lungi de cte 15-20 de crivace, negre precum ciorile, unse cu dohot i smoal, rvind Balta Brateului, Dunrea i Prutul, ...pndii de caraulele sanitare ale Carantinei Moldoventi-idem, op. cit., pag. 20-26.

8 Imperiul Bizantin este termenul folosit, n mod convenional, pentru a numi Imperiul Roman de limb greac, cel avnd capitala la Constantinopol. Criza Imperiului Roman din sec III d.Hr. va fi depit prin reformele lui Diocleian, dar mai ales prin cele ale lui Constantin cel Mare (306-337). Constantin continua reformele iniiate de Diocletian, pe plan administrativ ridic numrul provinciilor de la 101 la 117; grupate n 14 dioceze, n loc de 12; dioceze grupate la rndul lor n 4 prefecturi (Orient, Illyricum, Gallia i Italia). Armata este i ea reorganizat i numrul legiunilor crete la 75. Sunt recucerite mici teritorii din nordul Dunrii i sunt ridicate noi fortificaii pe malul stng al fluviului. n plan social Constantin acord celebrul edict de la Milan (313) prin care se pune capt oficial persecuiilor mpotriva cretinilor (deja majoritari n imperiu); ele vor fi reluate pentru scurt timp cteva decenii mai trziu de un mprat neopgn, Iulian Apostatul. Duce o politic de centralizare a puterii, iar n plan economic emite moneda de aur numit solidus, menit s stabilizeze economia. In fine, la 11 mai 330 este inaugurat Noua Rom sau Constantinopolul, unde mpratul mut capitala imperiului. Locul ales s-a dovedit extrem de inspirat. Aflat n partea oriental a imperiului, pe un important drum comercial ce leaga continentele, usor de aparat, Constantinopolul avea toate atuurile pentru rolul ce-i era hrzit. nc nainte de mutarea capitalei diferenele dintre Occident i Orient ncepuser s se manifeste vizibil: un Apus aproape ruinat economic, depopulat, decadent i un Orient nc viu, cu mari centre comerciale ce concentra cea mai mare parte a economiei statului, mbibat de elenism i de cteva decenii preponderent cretin. Acestea au fost i motivele alegerii vechiului Byzantion ca un loc nou pentru amplasarea Noii Rome. Consecinele reformelor lui Constantin au schimbat pentru totdeauna cursul istoriei. La moartea mpratului Constantin cel Mare (337), cei 3 fii ai si i mpart imperiul dup cum urmeaz: Constantiu II se proclam mprat n Occident, Constantin III n Italia, iar Constantin n Orient.Urmeaz o serie de rzboaie fratricide din care nvingtor iese Constantin II, reuind s reunifice imperiul n 353. Suntem n veacul al IV lea, veacul de aur al Bisericii n care au trit sfinii Vasile cel Mare, Grigore de Nazians, Grigore de Nissa, etc. Principalul inamic al dreptei credine era acum erezia lui Arie, nsui Constantin II era arian i ntr-un sinod eretic din 359 proclam aceast erezie religie de stat. Doi ani mai trziu pe tronul mperiului urc un neopgn (Iulian Apostatul) i timp de 2 ani (361-363) cretinii sunt din nou persecutai. i n sfrit Valens, ncheie seria mprailor relativ teri, care se interpun ntre Constantin i Theodosius. n timpul lui are loc i marea migraie a goilor (celilor), care trec Dunrea n imperiu, mpini fiind de hunii migratori ai lui Atila. Micrile popoarelor migratoare (germanice n special) au nceput nc din sec III, dar invazia hunilor le mpinge i le accelereaz infiltrarea n imperiu. n 376 Valens le permite s se stabileasc n Thracia. Doi ani mai trziu nsui Valens avea s cad victima aciunii sale, goii se rsculaser i n btlia de la Adrianopole din 378 romanii sufer o grea nfrngere. Urmeaz domnia lui Teodosius I (379-395), o perioad de relativ refacere dup perioada tulbure care a precedat-o. Printr-un edict din 380, Teodosius proclam ortodoxia singura form legal de cretinism n imperiu, dnd o grea lovitur ereziei ariene (favoriz de autoriti de cteva decenii). n anul urmtor, n 381 are loc al 2 lea Conciliu de la Constantinopol (primul fusese cel de la Niceea din 325) n care este definitivat crezul, cu acest prilej se ntrete prestigiul patriarhului de Constantinopol. n 391 mpratul Teodosius proclama cretinismul ortodox singura religie acceptat n imperiu i interzice cultele pgne. La moartea sa din 395 Teodosius mparte imperiul ntre cei doi fii ai si: partea occidental cu capitala la Ravena revine lui Honorius, iar cea oriental, cu capitala la Constantinopol, lui Arcadius. Acest act mai accentueaz evoluia separat ale celor dou macro-regiuni. De remarcat este faptul c impactul acestei decizii nu a fost att de evident n epoc, nu era pentru prima dat cnd doi sau mai muli mprai domneau n acelai timp peste imperiu i i mpreau atribuiile pe zone. n sec V imperiul se confrunt cu puternice micri ale populaiilor migratoare (goi, frnci, huni, etc.) i dispute n interorul Bisericii (din aceast pricin unii bizantinologi numesc acest veac veacul invaziilor i al luptelor hristologice). (S.D.)