CRONICI AMICALE

Philemon i Baucis i Concert Melancolic: dou volume de Vasile Burlui


Marea provocare a celui care scrie i recepteaz poezia pare a fi, pentru reactivii vremurilor noastre, insignifiant: este poezia doar limbaj, unul ca attea altele? i: cum supravieuiete poetul, ca reacionar hrit, propriul su cod liric? Cel mai btrn poet este acela care a supravieuit a doua zi ultimei sale cri, se tie. Vasile Burlui, n timpul liber profesor universitar doctor i ntmpltor sau nu preedinte al Fundaiei ieene Apollonia, n felul lui urmeaz ideea despre art a lui Celibidache, care nu nregistra muzica, o dirija/cnta doar. nc de la debutul liric, el lucreaz n metale grele. Pe cortex, direct. i neaprat, n contratimp cu poeii generaiei sale biologice. Am n fa dou dintre crile sale de poezie adevrat aprute anul trecut la Casa Editorial Demiurg. Prima se numete Concert melancolic, o ediie bibliofil cu 32 poeme superbe, avnd o ilustraie inspirat, semnat de Liviu Smntnic i respectiv Philemon i Baucis, cuprinznd 30 poeme pe care le- am scris mpreun nainte i dup ce ai plecat, adic o superb hiperbol a jumtii astrale ce d titlul plachetei. Vasile Burlui scrie cu un ochi atent la pagina alb i cu cellalt la eseurile lui Heidegger din Originea operei de art, cu al su principiu formular ct se poate de limpede: n adevrata oper, artistul las loc operei, el devenind o includere. Poetul e (i) aa cum spune Mihai ora: sarea pmntului, iar la cristalizarea poeziei sale i dau mna triile i cele nevzute, topite toate ntr-un athanor alchimic. Atta s nu uitm: cel ce rostete vraja este i el... om - Limbajul e cumva liturgic, poetul oficiaz i, pe bun dreptate, n epoca n care lipsete harul - sau se ascunde, senzaia de catacomb a fiinei se nate la tot pasul n poezia sa ceremonioas, cultivat. Ceea ce adaug talentului simul justei msuri. Poezia oricum nu schimb nimic, doar pe cel care o scrie, prin repetata prejudecat c se sustrage morii analfabete - i totui, atotputernice. Din cte tiu eu, proiectul fiecrui poet este n prezent, cu miza pe renovarea limbajului i pe supravieuirea prin urmai, pe care i-i alege prin acel efect descris foarte limpede de H. Bloom, ca anxietate a influenei. Traiectul liric al acestui poet st dovada. V. Burlui, dup cele dou volume lecturate cu maxim atenie i plcere, semneaz din start ca un poet de marc, de o mare modestie, o voce adevrat. Poetul devine magicianul pfropriei sale viei apsate de luciditate, care este i suferina sa secret. Este un poet al demistificrii timpului, al ridiculizrii acestuia - aa cum victima desfide n mintea sa clul. n Philemon i Bancis sunt trei teme interogatorii, plcut inegale: dialogul cu sine, cu cititorul i nesfrita mpletitur de ntrebri ctre iubit, ale cror rspunsuri nu sunt ateptate, ci bnuit tiute. Simbolul nfrngerii, ghilotina, este transferat i n Concert melancolic. nfrngerea este nu doar contientizat, ci i curajos asumat, dar nu i real: (Cu mine nsumi, oare, m-oi mpca vreodat/ Sau numai armistiii semna-voi pe ceti? - nvinsul). Aa cum Nabokov vna fluturi cu plasa, Burlui, departe de a fi nvinsul declarat, atac timpul cu site fine. Ce prinde la vntoarea asta, poezie se numete. Poemele sale sunt polifonice, n care un maestru-regizor mic umbrele i actorii dup reguli care-i pot scpa chiar i lui. Jocul ne include, aadar, pe toi. De remarcat prezena suav a iubitei, creia i se adreseaz aproape n fiecare poezie, evident de dragoste.
Poezia lui Vasile Burlui este o Afric de ghea, sub o tmpl brzdat de fulgerele unor revelaii dramatice i mbrobonat de o emoie insesizabil. Poetul pune la btaie figuri caracteristice evului baroic, ca i motive i teme ce ilustreaz pentru finii cunosctori de Shakespeare, o lume ce poate fi att de bine anti-lume. Sau sub-lume. Stilul este apodictic, se aglomereaz reflecii exprimate cu ton catedratic i catedral. Autorul celor dou volume nu se dorete un vizionar, ci este un sceptic, un maieut expert n chestionarea frunzei umane. De aceea vd n poemele sale mai degrab un efect dect un afect. Este i o intuiie logic a neleptului, aa cum putem, de pild, s gsim la vechii greci, cum sunt ei pomenii de Diogene Laertios. Distana, ca i implicarea, n raport cu propriile personaje, precum i proba limitei lor, prin afiarea ostentativ a gndirii productoare a fiecruia dintre ele, face ca acest poet s aib constant controlul ntr-un turbion de poeticitate adesea asumat rebarbativ, care i, arat rodul n fiecare cnt al poemelor sale, amplu orchestrate. Remarc pasiunea pentru rostit, proprie unor gnditori pe cont propriu, excedai de cunoatere, pasionai de graia, ca i de abjecia, propriului rol, cuplate la tensiunea unui scenariu pentru care au fost create. Sunt voci care cer ntrupare ntr-o lume a simulacrelor. n fond, asistm la un banchet al strilor intermediare create n cmpul de tensiune al universurilor fiinei umane, dar i la un carnaval al slvirii i cderii. Poetul muc din dram i face poem. O smulgere din fluxul acestui timp al lumii i al lumii de apoi, iat ce-i dorete un poet ca Vasile Burlui, care l-a citit bine pe Eminescu. Dragostea curmat brusc este tema recurent la acest poet, aproape nebgat n seam de marea noastr critic, preocupat s ia act cu solemnitate de pospaiul cte unui jongleur de vorbe, oarb n momentul n care n fa i apare adevrata poezie. Tot ceea ce scrie acest poet, absent din jocul de-a puterea al vieii literare de la noi, este efectul unei retrageri voite din aparena zilei de azi (care poate fi bunoar chiar antic, i cu rost), ca i al unei distanri, tot eminesciene, ce nu exclude vederea instruit. Mesajul su este mntuirea, prin sacralizarea gestului de a scrie. Ea se obine aici prin poemul implozie, prin supunere n faa Nesupusului, dar trebuie s afirm c acest mistic al literaturii romne nu ar trebui s confunde rugciunea cu poezia. Moartea nu poate fi amnat i nici mbunat, indiferent de gradul rugciunii, ea poate fi doar comentat. iat ce facem
noi toat viaa, ca bolnavi, n sensul n care aceast deteriorare a sntii fiinei umane indic attea oboruri. Una din achiziiile poeziei romne contemporane, prin Vasile Burlui, este trirea morii n lin art a supravieuirii, o existen nchinat pragurilor prin care intri n devenirea continu, unei spirale ce conserv toate vrstele poemului. Observ i o relativitate prin ironie, specific lui Mihai Uraschi, cci uneori trebuie s citeti printre rnduri pentru a depista plcutele/neplcutele. Creaia sa plaseaz undeva la mijloc, ntre tendina academizat i cea dintr o bucat, partinic, fr nuane, sarcastic, nu ironic.
Imaginea singurtii absolute, fa n fa cu Dumnezeu, este emblema mistic a acestei poezii abonate la solitudine i care solicit o bogat via interioar, aa cum cerea Meister Eckhart n scrierile sale. Vasile Burlui pare c nva perpetuu s scrie, poemele sale sunt renovate i reorchestreaz n variaiuni ale aceleiai voci ce se caut pe sine: Am btut la porile cerului/ i mi au spus/ C ai trecut ca fonetul/ Fulgilor de zpad/ n mijlocul lui Ianuarie, - Efemerida). Poemele sale, cu liniile lor de for fractalice, sunt, cu toate premisele lor exterioare, tot attea raporturi ale misticului cu lumea, aa cum le-a vzut filosoful: nu din ceea ce este alctuit lumea e misticul, ci lumea ca atare este misticul (va urma)