EVOCARI

Istoria i destinul unui nou artist: George Apostu

n urm cu 30-40 de ani, str. Gr. Alexandrescu din apropierea Pieii Victoriei bucuretene era numit de muli, un col din cartierul Latin parizian. Cmd am cumprat casa de la nr.21, nu am bnuit c vom vieui ntr-o boem, casa fiind cuprins ntre mai multe crciumioare (puncte importante de reper), cum era celebra Jerca (dup numele proprietarului), de peste drum o ncpere nu mai mare de 20 m.p., cu o tejghea i un galantar, cu cteva mese nluntru, dar i pe trotuar. Nebunia era c unii nu se mai puteau desprinde de acolo. i reinea aerul intim i desuet, pereii i tavanul tapetai cu desene, picturi, dedicaii ale artitilor care au frecventat bodega nc nainte de rzboi. n fond, era i explicabil o atare frecventare subire: bodega se afla la rscruce, spre str. Coloparii Vechi, n diagonal de distane mici fa de atelierele de creaie ale sculptorilor Lia Doina, Marcel Guguianu, Mircea tefnescu, George Apostu i alii. Prin anii 60, o frecventau i boemii incorigibili Pc, Stelaru i alii ca ei, din tagma literar. Lipit de casa noastr n stil 1900, cu ase camere de-a lungul unei curi cu bolt de vi bogat, cu spatele la strad, se ridicase casa Pdureanu, iar alturi, la nr.25, o cas somptuoas cu etaj, care avea prin tradiie la parter atelier de sculptur. Aici, i-a aflat loc de creaie George Apostu, cu care soul meu, Aurel Covaci s-a mprietenit repede, devenind un obinuit al familiei. n interior, atelierul semna teribil cu cel al lui C. Brncui. Aerul de fantezie artistic rbufnea n afara ncperii, n curtea mare plin de lucrrile sculptoruluui mai ales n lemn nvechit, rsucit n simboluri, abstraciuni cu totul altceva dect ce vzusem c se fcea n perioada anilor 50-60. Dar, n interior, pe duumelele prfuite, ntre scule, lucrri, paturi suspendate, se strngeau confraii, cu bucuria aceea special plin de o vitalitate ieit din comun. Rdeau de nebuni, se certau sau chiar se ncierau prietenete. Aa sunt sculptorii: debordeaz de energii ca nite Sfarm Piatr ori Strmb Lemne. George Apostu, ndesat, vnjos, cpnos (i se spunea B=, inea ct putea n fru pe dezlnuii, pn trziu n noapte. Peste zi, era linite. Aa am cunoscut lumea lor franc i ndrjit. George Apostu ne fcea uneori scurte vizite. Aurel avea i el marota/hobby-ul lui cu sculritul. n garajul transformat n atelier, se gseau de toate: strung, aparat de sudur, bormain, grmezi de alte piese metalice, crora la toate eu le spuneam bujii. George Apostu mai venea i el dup cte o bujie trebuincioas. Atunci, se opreau la taclale, la un pahar de vin, la o mncare gustoas. Au prins drag unul de altul. ntr-o zi, cnd a aflat c trebuie s-i mute atelierul n alt parte, l-a nvitat pe soul meu la ntlnire mai tainic. Nu tiu ce i-au spus, dar dup cteva ore bune, Aurel s-a ntors fericit. George Apostu l-a rugat s-i aleag dintr-un teanc mare de desen cte vrea i pe care le vrea. Fr s fac mofturi, Aurel i-a ales vreo dou duzini de desene n crbune sau ceracolor. Peste civa ani, urmndu-i destinul, George Apostu a plecat la Paris, aflnd prin alii ce minuni a fcut i acolo. Multe dintre desenele druite le-am druit la rndune prietenilor. Timpul le-a valorificat. Darul s-a nsutit. Civa dintre cei druii de noi s-au salvat din situaii grele, vnzndu-le. Eu mai pstrez cteva schie pentru viitoarele lui creaii, de parc l vd umplnd cu materie transfigurat spaiile pe care numai virilitatea unei mini de mare artist o poate sugera dintr-o dat... n locaia rmas cu aceeai destinaie, dup plecarea sculptorului s-au perindat, pn la fatidicul an 1988, cnd acel col de spirit de Cartier Latin bucuretean a fost demolat, o sam de ali sculptori: Florin Codre, Leonard Rchit, Tibi Moneanu. Cu toii am fost prieteni, i-am iubit i ne-au iubit. Vlad Ciobanu, care a locuit la noi n curte dup ce a plecat Nichita Stnescu, este cel ce poate depune mrturie despre temeinicia i fericirea acelei perioade generoase n care invidia i patimile oarbe, mizeria sufleteasc nc nu aprur. Cred c acestea nu vor reui niciodat s mpieteze acurateea amintirilor generosului nostru vecin i prieten care a fost George Apostu.