CRONICA LITERARA

Un poet sub zodia rugului aprins

Ceea ce surprinde mult lume este numrul mare de poei provenii din rndul profesorilor de matematic. Dac n perioada interbelic Ion Barbu se profila ca o excepie fericit, firete n zilele noastre poeiimatematicieni au devenit o obinuin. Aurel M. Buricea, Viorel Dinescu, Marin Moscu, Ion Toderi, Ioan V. Maftei-Buheti sunt doar civa din cadrul celor care circul prin matematic i poezie ca printr-un sistem de vase comunicante iriznd cu harul i apetena lor ambele domenii. Exist o compatibilitate subtil, tectonic, subteran ntre poezie i matematic? Exist, dac avem n vedere explicaia lui Solomon Marcus. Matematica este rece, raional, bazat pe calcul i anticipaie n timp ce poezia se resoarbe din resorturile afective, emoionale, pasionale i ptimae ale subiectivitii omeneti. Drenajul spre poezie poate nsemna i o compensaie la supralicitarea raiunii, a calculului rece, aspru, sever i predictibil. Vechiul binom ratio i furor, sau, cum ar spune poetul de la Ipoteti, binomul minte i inim, este la fel de actual i azi ca i n vremea lui Eminescu, ca i n toate timpurile n care s-a scris poezie. Se spune c matematica vorbete bine, exact i corect, dar nu tie despre ce vorbete, pentru c cifrele i simbolurile cu care opereaz pot nsemna orice, ceea ce ar putea explica dorul matematicianului de o alt lume pe care s-o asume afectiv, pasional, ptima, de fapt transfer semnificaiile de pe un versant raional pe altul emoional al tirilor spirituale. Vorbind ns despre Ioan V Maftei-Buheti trebuie s adaug c poetul nostru chiar este ncercat de mai multe aptitudini, nclinaii i disponibiliti. Verva sa spiritual debordant reclam mai multe ci de drenaj i de mplinire. Este un epigramist destul de afurisit i pregtete o trup de elevi cu aptitudini teatrale N-am crezut niciodat n polivalena manifestrilor spirituale, n risipiri prin mai multe domenii de cunoatere. Performana, cnd vorbim despre probleme de spirit, se obine greu, chiar de cei ce consacr i se statornicesc ntr-un singur domeniu de creaie, iar disiparea, revrsarea n mai multe teritorii problematice nu pot alimenta dect diletantismul, amatorismul, aleatoriul. Nu exclud ns posibilitatea ca Ioan V. Maftei-Buheti s reprezinte o excepie i s nregistreze izbnzi revelatorii n toate aptitudinilor ncercate. Florilegiul despre care mi-am propus s dau seama n aceste rnduri, Aproape de rug, (Editura Timpul, Iai, 2012) beneficiaz de o succint prezentare semnat de poetul Sterian Vicol, care subliniaz apsat c actualul volum reprezint un moment de maturitate n activitatea liric a autorului, iar opinia m gsete i pe mine n calitate partizanal.. Nu mai sunt vremurile medievale cnd credina, sub suspiciunea de erezie erau ameninate cu vlvtile rugului, dar exist o ardere interioar, un rug subiectiv, care ne macin n adnc i care i trage sevele din spiritul jertfelnic al celui nelenit n credin. tim cte jertfe a produs micarea spiritual a rugului aprins de la noi ntro vreme de indexare a credinei i a spiritului cretin. Nu-i de mirare c Ioan V. Maftei- Buheti este ncercat i el de frisoanele rugului incandescent. Toat poezia lui este un pios comentariu la virtutea cretineasc a iubirii, a iubirii n sens generic, n nelesul consacrat de Sf. Apostol Pavel n prima sa scrisoare ctre corinteni, unde iubirea era virtutea cretineasc tutelar, prototipal pentru toate celelalte nsuiri omeneti. i acum, rmn aceste trei; credina, ndejdea, dragostea, iar mai mare dintre acestea este dragostea (13,13). Poetul n-are un teritoriu privilegiat din care s-i extrag substana poeziei, are, n schimb o nsuire privilegiat, o calitate uman pe care o rsfa n toate dispunerile sale lirice. Pn i n poezia consacrat lui Adrian Punescu insist nu asupra patriotismului su funciar, sau asupra militantismului su debordant, ci asupra nevoii de dragoste, de iubire, de afeciune i de prezena pigmentului afectiv n relaiile interumane. El ne chema/ S ne iubim,/ numai i numai s ne iubim/ n credina c i/ psrile ne vorbesc i/ cnt n toate/ limbile pmntului/ Iubii-v (Amintire). Incercat de o neostoit cutare a divinului, poetul i proiecteaz nelinitea cutrii ntr-o perspectiv cosmogonic i reconstituie n form liric ntregul traseu evanghelic, aa cum se gsete prescris n vechile nvturi cretineti. Recunoate natura dual a omului (suflet i trup) i privete descrnarea ca pe o eliberare de povara unui inutil sac cu haine. Sufletul de unul singur/ va ncepe o lung cltorie/ ducnd cu el/ o voce nou care va zice;/ Stai! Cltoria a luat sfrit!/ Aeaz sacii cu hainele tale/ pe talgerul vieii i/ ateapt sentina suprem/ ce va veni;/ Dac sacul negru va nclina/ balana atunci vei/ lua calea ntunericului, focului venic/ iar dac sacul alb ar fi s ncline balana/ atunci vei trece de vam i/ vei continua drumul/ sub un cer senin unde vor zbura/ porumbeii iubirii ce te vor nsoi pn la/ porile Fericirii Venice/ ateptnd nvierea a doua! (Ateptare astral). Insist asupra acestui aspect. Sentimentul iubirii este fundamental n poezia lui Ioan V. Maftei-Buheti, i nu doar n accepia de virtute cretineasc, dar i ca tentaie erotic i ca dezlnuire de patimi nestvilite. Poeziile sale de dragoste se resorb din aceeai capacitate de iubire a autorului, din transcendentalizarea unui simmnt cu mare trecere n doctrinele cretinei, dar chiar i aa, transplantat n plan profan, iubirea nu-i pierde locul consacrat pe treptele scrii lui Iacob, ct vreme, vorba lui Goethe, eternul femini ne duce spre cer. In ochii ti limpezi ca/ Roua dimineii,/ mi scald chipul rvit/ purtat cu sete/ de aripile/ albatrosului/ purttor al/ oului de aur,/ pe care l-am visat/ din copilrie! (Nuane). Inc ceva. Odat cu volumul de versuri, Ioan V. Maftei-Buheti mi-a trimis i un volum de epigrame Intlnire cu Pstorel (Editura Rocad Center, Iai, 2012). Am ntlnit n acest volum multe epigrame cumini, echilibrate, cu msur i cu un efect moralizator decupat din natura viciilor pe care le stigmatizeaz. Pentru realizarea efectelor umoristice autorul recurge la toat gama de tehnici i mijloace cunoscute de la calamburul lexical i dublul neles al termenilor, la sublinierea apsat a efectelor poluante pe care le presupune manifestarea anumitor vicii i defecte omeneti ntr-un cadru social determinanat. Iat, bunoar, cum este ironizat Aventura unui so: Dorind s fac-o aventur/ C-o jun ce-i frumoas foc/ A ntlnit-o pe centur/ Fiind vecina lui de bloc. Sau o alt epigram prilejuit de anualele reuniuni de la Galai a epigramitilor din ar. La Galai vin an de an/ Umoriti din ara-ntreag/ Unii pe un Cal Troian/ Alii doar pe o mroag (La concurs). Sigur, Pstorel Teodoreanu e un partener epigramatic prea pretenios pentru mijloacele sale, dar nlimea elului, a idealului i intelor adoptate pot avea efecte mobilizatoare pentru autor. Ele nu trebuiesc prohibite i, cu att mai puin, eludate. Am luat cunotin trziu de poezia d-lui Ioan V. Maftei-Buheti, dar am citit-o cu plcere, cu interes i cu o curiozitate nereprimat. Ii mulumesc autorului pentru bucuria lecturii prilejuite i-l recomand tuturor celor dornici de poezie mandolinar i dispui la vibraii pasionale s se aplece asupra ei, cu patos, cu pasiune i cu simirea nealterat prevzut cu bemoli la cheie.