CRONICA LITERARA

Alte memorii ale cntreului Femios

Se vede bine c pretextul homeric al cntreului Femios se dovedete prolific i promitor pentru poetul Sterian Vicol de vreme ce, iat, readuce n vitrina noutilor literare o nou i migdalizat versiune memorialistic rememornd alte ntmplri dintr-un timp marcat de euforii juvenile. Cu acest al doilea volum, autorul repune pretextul Femios n condiia originar, aa cum i-o consacrase orbul din vechea Elad, cea de poet la curtea lui Odiseu, i de rapsod al peitorilor Penelopei. De unde n primul volum adoptase o condiie epic i-i rememora ntmpinrile devenirii sale ca om, n acest din urm volum reface traseul cntreului homeric i imaginea iniial, cea de poet i de rapsod la devlmiile erosului. Ipostaza de peitor, Terian, personajul principal al Memoriilor, alteregoul autorului a cultivat-o din totdeauna, totdeauna a adulmecat urmele copitei de cprioar, aa c alctuirea acestui volum, n-a mai trebuit s improvizeze alte oraii, precum eroul lui Homer, ci doar s scotoceasc prin propriile sertare i s scoat la iveal Al doilea volum al Memoriei lui Femios (Editura Timpul, Iai, 2012) continu Rpa Zbancului i Jurnalul lui Terian din primul volum, doar c, pentru alctuirea lui nu se mai face apel la memorie, ca facultate subiectiv, ci la memoria sertarelor de unde extrage poezii i pagini de proz inedite, consemnate n timp i uitate prin dosare nglbenite Ce gsete autorul n aceste dosare prfuite? Cel mai adesea poezii, att de multe poezii c le grupreaz n cteva florilegii distincte, Scrisul i cenua, Rpa Zbancului, Jet de maci, Toba, dar i ase poeme n englez, sau Cinci epistole ctre cinci artiti italieni i un Jurnal regsit, inut cu ocazia unei cltorii n Veneia. Ultimile pagini, peste cincizeci, sunt consacrate cronicilor literare adunate n timp i semnate de nume importante ale criticii noastre literare precum Laureniu Ulici, Mihai Cimpoi, Liviu Grsoiu, Ana Dobre, Constantin Trandafir i nc muli-alii - cronici sobre, analitice i riguroase rezultate din lectura atent a scrierilor sale, dar i din propensia unor calde simminte amicale, glazurate, marcate de nobleea prieteniei. Cci dincolo de orice consideraii ocazionale, ce se pot face pe marginea crilor lui Sterian Vicol, floarea prieteniei a fost cultivat constant i cu toat ardoarea. Multe din poeziile incluse n acest volum au adrese exacte, sunt dedicate unor confrai, cu care s-a aflat totdeauna n relaii perfecte i neerodabile. S-a bucurat de prietenia lor i el, la rndu-i, i-a nemurit n versuri nfiorate, izvorte dintro sinceritate mandolinar, genuin i inalterabil. Versurile nchinate lui Ioan Liviu Stoiciu (Floarea-soarelui sau Tierea pinii pe fruntea lui Ion), preotului-poet Ioan Pintea (Pdurea Fiadului), lui Geo Dumitrescu (Scrisul i cenua), Valeriu Stancu ( Trandafirul care-a fost slbatic), Cassian Maria Spiridon (Anti-cariat), Liviu Grsoiu (Bobul de nisip), Radu Crneci (Fila de carte), Ana Blandiana (Aproapele meu), Ana Dobre (Involburnd nisipul), Liviu Apetroaie (Rpa Zbancului), Vasile Spiridon (N-am fost), George Vulturescu (Poetul), Constantin Dram (Catrene), Cristian Livescu (Scndura de mr), Cezar Ivnescu (Fericit cel care), Nicolae Turtureanu (Cnd vorbeam), reface, ntr-un fel, galeria celor ce nervurizeaz literatura noastr contemporan. Ceea ce surprinde n aceste versuri cu adres, mici epistole expediate pe adresa celor apropiai, prietenii de drum lung, trecute prin multe ncercri rapsodice, muli dintre ei Dumitru Pricop, Cezar Ivnescu, Ion Flora, Laureniul Ulici, Ion Panait mutai definitiv din aceast lume, ceea ce ademenete, spun, n aceste dedicaii lirice, este gruntele de esen care ntruchipeaz un univers poetic, aa cum antropologul reconstituie dintr-o urm de copit nfiarea unei fiine preistorice. De regul, linia portretistic este epurat de detalii prisoselnice i restrns la ceea ce este fundamental n activele celui omagiat. Volumul este, dac-ar fi s gsim un cadru de cuprindere mai oportun, o carte cu prieteni, un omagiu adus celor logodii cu venicia. Numele lui Laureniu Ulici, bunoar, este legat de imaginea corbiei-icoan, criticul fiind cel care i-a comentat lui Sterian Vicol unul din primele sale florilegii, Corabia seminei, iar Dumitru Pricop este chiar bandajul literei nescrise/ din silaba de plns aiurind memoria/ unui prieten plecat demult (Scorbura).
Orice s-ar spune, substitutul lui Femios tie drumul ctre chintesen, tie s-i despovreze versul de ceea ce este aleatoriu i s plonjeze n esenial, n ceea ce asigur dinuirea n timp i peste timp a unui poet. Cine mai poate desprinde imaginea lui Ioan Liviu Stoiciu de motivul cantonului doi patru opt unde flutura o bluz albastr/ copilria Poetului mbrcnd sunetul de clopot al liniei ferate? Cine mai poate separa numele lui Ion Panait de momentul intrrii lui triumfale n altarele poeziei, strjuit la vremea aceea de agerimea ochiului deschis nspre absolut de jitarul Mihu Dragomir consacrndu-l ca rege i rob tuturor la Amin / El firul de praf, sau numele lui Lucian Vasiliu de legturile sale trainice cu Tecuciul i cu verile trmului conchetean? Insist. Sterian Vicol caut esena aa cum cuttorii de aur rscolesc tone de steril pentru a detaa gruntele de metal nobil. Se spune despre scriitori c au ceva din nsuirile regelui Midas. Nu transform n aur, dar transform n literatur tot ceea ce ating. Aseriunea o gsim confirmat i de Sterian Vicol; cele cinci scrisori adresate unor artiti italieni Claudia Feraresi, Cesare Botto, Livio Politano, Vicenzo dAzzo i Gio Ferri - pe care i-a vizitat n atelierele lor din peninsul sunt tot attea bijuterii epistolare, ceea ce justific prezena lor n aceast alctuire memorialistic i livresc. Privind lucrrile tale, i scria lui Cesare Botto, auzeam cum dincolo de atelier, tufele de liliac legnau lumea n muzica albinelor aurite de soarele de mai, lui Gio Ferri i proorocea c nu poate picta pnzele care puteau fi pnze de corabile, dac nu ascultai Cntecul lui Femios cel ce o privea pe Penelopa cum ese chiar timpul n pnza-i de mtase, iar lui Vicenzo dAzzo i scria c exilatul Ovidiu de Tomis l cheam cu prietenie s fac schimb de curcubee. Din succintul su Cuvnt lmuritor aflm c acest volum este puntea liric nspre a treia Carte (poezieproz) ce va rotunji etapa de maturitate din biografia i opera unui aptezecist, care putea fi optzecist, modernist, postmodernist etc. Ateptm cu nfrigurare i aceast promis isprav crturreasc pentru mplinirea unui proiect i credem c trilogia n ntregul ei va avea o importan considerabil n ansamblul bio-bibliografiei autorului.

(Memoria lui Femios, vol.I, a primit Premiul pentru proz pe 2011 al USR-Filiala Iai)