Se vede bine c pretextul homeric al cntreului
Femios se dovedete prolific i promitor pentru poetul
Sterian Vicol de vreme ce, iat, readuce n vitrina
noutilor literare o nou i migdalizat versiune
memorialistic rememornd alte ntmplri dintr-un timp
marcat de euforii juvenile. Cu acest al doilea volum,
autorul repune pretextul Femios n condiia originar, aa
cum i-o consacrase orbul din vechea Elad, cea de poet
la curtea lui Odiseu, i de rapsod al peitorilor Penelopei.
De unde n primul volum adoptase o condiie epic i-i
rememora ntmpinrile devenirii sale ca om, n acest din
urm volum reface traseul cntreului homeric i
imaginea iniial, cea de poet i de rapsod la devlmiile
erosului. Ipostaza de peitor, Terian, personajul principal
al Memoriilor, alteregoul autorului a cultivat-o din
totdeauna, totdeauna a adulmecat urmele copitei de
cprioar, aa c alctuirea acestui volum, n-a mai trebuit
s improvizeze alte oraii, precum eroul lui Homer, ci doar
s scotoceasc prin propriile sertare i s scoat la iveal
Al doilea volum al Memoriei lui Femios (Editura
Timpul, Iai, 2012) continu Rpa Zbancului i Jurnalul
lui Terian din primul volum, doar c, pentru alctuirea
lui nu se mai face apel la memorie, ca facultate subiectiv,
ci la memoria sertarelor de unde extrage poezii i pagini
de proz inedite, consemnate n timp i uitate prin dosare
nglbenite
Ce gsete autorul n aceste dosare prfuite? Cel
mai adesea poezii, att de multe poezii c le grupreaz n
cteva florilegii distincte, Scrisul i cenua, Rpa
Zbancului, Jet de maci, Toba, dar i ase poeme n
englez, sau Cinci epistole ctre cinci artiti italieni i
un Jurnal regsit, inut cu ocazia unei cltorii n Veneia.
Ultimile pagini, peste cincizeci, sunt consacrate cronicilor
literare adunate n timp i semnate de nume importante
ale criticii noastre literare precum Laureniu Ulici, Mihai
Cimpoi, Liviu Grsoiu, Ana Dobre, Constantin Trandafir
i nc muli-alii - cronici sobre, analitice i riguroase
rezultate din lectura atent a scrierilor sale, dar i din
propensia unor calde simminte amicale, glazurate,
marcate de nobleea prieteniei.
Cci dincolo de orice consideraii ocazionale, ce
se pot face pe marginea crilor lui Sterian Vicol, floarea prieteniei a fost cultivat
constant i cu toat ardoarea.
Multe din poeziile incluse n acest
volum au adrese exacte, sunt
dedicate unor confrai, cu care s-a aflat totdeauna n relaii
perfecte i neerodabile. S-a bucurat de prietenia lor i el,
la rndu-i, i-a nemurit n versuri nfiorate, izvorte dintro
sinceritate mandolinar, genuin i inalterabil. Versurile
nchinate lui Ioan Liviu Stoiciu (Floarea-soarelui sau
Tierea pinii pe fruntea lui Ion), preotului-poet Ioan
Pintea (Pdurea Fiadului), lui Geo Dumitrescu (Scrisul
i cenua), Valeriu Stancu ( Trandafirul care-a fost
slbatic), Cassian Maria Spiridon (Anti-cariat), Liviu
Grsoiu (Bobul de nisip), Radu Crneci (Fila de carte),
Ana Blandiana (Aproapele meu), Ana Dobre
(Involburnd nisipul), Liviu Apetroaie (Rpa
Zbancului), Vasile Spiridon (N-am fost), George
Vulturescu (Poetul), Constantin Dram (Catrene),
Cristian Livescu (Scndura de mr), Cezar Ivnescu
(Fericit cel care), Nicolae Turtureanu (Cnd vorbeam),
reface, ntr-un fel, galeria celor ce nervurizeaz literatura
noastr contemporan.
Ceea ce surprinde n aceste versuri cu adres, mici
epistole expediate pe adresa celor apropiai, prietenii de
drum lung, trecute prin multe ncercri rapsodice, muli
dintre ei Dumitru Pricop, Cezar Ivnescu, Ion Flora,
Laureniul Ulici, Ion Panait mutai definitiv din aceast
lume, ceea ce ademenete, spun, n aceste dedicaii lirice,
este gruntele de esen care ntruchipeaz un univers
poetic, aa cum antropologul reconstituie dintr-o urm
de copit nfiarea unei fiine preistorice. De regul,
linia portretistic este epurat de detalii prisoselnice i
restrns la ceea ce este fundamental n activele celui
omagiat. Volumul este, dac-ar fi s gsim un cadru de
cuprindere mai oportun, o carte cu prieteni, un omagiu
adus celor logodii cu venicia. Numele lui Laureniu
Ulici, bunoar, este legat de imaginea corbiei-icoan,
criticul fiind cel care i-a comentat lui Sterian Vicol unul
din primele sale florilegii, Corabia seminei, iar Dumitru
Pricop este chiar bandajul literei nescrise/ din silaba
de plns aiurind memoria/ unui prieten plecat demult
(Scorbura).
Orice s-ar spune, substitutul lui Femios tie drumul
ctre chintesen, tie s-i despovreze versul de ceea
ce este aleatoriu i s plonjeze n esenial, n ceea ce
asigur dinuirea n timp i peste timp a unui poet. Cine
mai poate desprinde imaginea lui Ioan Liviu Stoiciu de
motivul cantonului doi patru opt unde flutura o bluz
albastr/ copilria Poetului mbrcnd sunetul de
clopot al liniei ferate? Cine mai poate separa numele
lui Ion Panait de momentul intrrii lui triumfale n altarele
poeziei, strjuit la vremea aceea de agerimea ochiului
deschis nspre absolut de jitarul Mihu Dragomir
consacrndu-l ca rege i rob tuturor la Amin / El firul
de praf, sau numele lui Lucian Vasiliu de legturile sale
trainice cu Tecuciul i cu verile trmului conchetean?
Insist. Sterian Vicol caut esena aa cum cuttorii
de aur rscolesc tone de steril pentru a detaa gruntele
de metal nobil.
Se spune despre scriitori c au ceva din nsuirile
regelui Midas. Nu transform n aur, dar transform n
literatur tot ceea ce ating. Aseriunea o gsim confirmat
i de Sterian Vicol; cele cinci scrisori adresate unor artiti
italieni Claudia Feraresi, Cesare Botto, Livio Politano,
Vicenzo dAzzo i Gio Ferri - pe care i-a vizitat n
atelierele lor din peninsul sunt tot attea bijuterii
epistolare, ceea ce justific prezena lor n aceast alctuire
memorialistic i livresc. Privind lucrrile tale, i scria
lui Cesare Botto, auzeam cum dincolo de atelier, tufele
de liliac legnau lumea n muzica albinelor aurite de
soarele de mai, lui Gio Ferri i proorocea c nu poate
picta pnzele care puteau fi pnze de corabile, dac
nu ascultai Cntecul lui Femios cel ce o privea pe
Penelopa cum ese chiar timpul n pnza-i de mtase,
iar lui Vicenzo dAzzo i scria c exilatul Ovidiu de Tomis
l cheam cu prietenie s fac schimb de curcubee.
Din succintul su Cuvnt lmuritor aflm c acest
volum este puntea liric nspre a treia Carte (poezieproz)
ce va rotunji etapa de maturitate din biografia
i opera unui aptezecist, care putea fi optzecist,
modernist, postmodernist etc. Ateptm cu nfrigurare
i aceast promis isprav crturreasc pentru mplinirea
unui proiect i credem c trilogia n ntregul ei va avea o
importan considerabil n ansamblul bio-bibliografiei
autorului.
(Memoria lui Femios, vol.I, a primit Premiul pentru proz pe 2011 al USR-Filiala
Iai)