CRONICA LITERARA

Concert melancolic sau Nemiloasa fiar a creaiei

Placheta de versuri Concert melancolic, aprut recent la Casa Demiurg din Iai, este oadevrat surpriz editorial a profesorului universitar dr. Vasile Burlui, distins personalitate a vieii universitare ieene, romneti, europene, actualmente preedintele Universitii Apollonia. Ideea e c aceast carte nu reprezint debutul su editorial, ci, mai degrab, o recidivare a tentaiei mbririi chemrii muzelor poeziceti Euterpe i Erato, ntruct, la aceeai editur, cu doar cteva luni nainte, profesorul-poet a publicat volumul Philemon i Baucis. Dac acesta prea s fie un accident n biografia operei sale pe ansamblu, o exteriorizare cathartic a unui sentiment de disperare i neputin n faa destinului, un trist cntec de lebd nscut din biograficul marcat dureros spre insuportabil de pierderea celelilalte jumti a fiinei sale, volumul de fa vorbete deja despre un poet autentic n curs de afirmare. Se petrece astfel o dedublare a eului su, prin descoperirea i exploatarea acestei a doua faete, surprinztoare probabil chiar i pentru autor, deoarece, iat, momentul declanator al energiilor creatoare n plan liric l-a constituit tocmai drama trit. Sau poate c nu, poate c profesorul purta de mult n sufletul su ecouri ale unor ritmuri poetice ce se armonizau cu muzica vocii ce o avea alturi i acesta a fost doar inspirata clip a lsrii lor s zboare dinspre sufletul su spre cel al lectorilor ndrgostii de emoii poetice autentice. Volumul Concert melancolic se prezint ca o carte rotund, cu o osatur poetic bine nchegat, bine gndit, ce cuprinde versuri realizate n dulcele stil clasic sonete, meditaii, pasteluri, catrene dar i n vers alb, modern, impresia general fiind aceea de actualitate, de poezie care curge frumos i ptrunde la coardele cele mai sensibile ale sufletului, dincolo de mode i curente literare. Ea transpune n plan metaforic idei, stri, gnduri, viziuni, ce reflect cderi i nlri sufleteti, ndoiri ca trestia lui Pascal ct i zbor spre stele i regsire n lumina cald a divinitii, respirri filosofice i contorsionri metafizice, toate acestea vorbind sdespre o anumit concepie de via a poetului, despre o anumit nelepciune atins la o vrst seniorial, evident despre acumulri culturale fireti, la care face adesea apel. Nu are nimic din amatorismul, din facilul altor volume de gen, publicate de unii confrai n ale medicinei, ce par doar ireductibil chemai de verbul naripat sau gnditor. Lectura lui atent te conduce spre alte lumi i dimensiuni lirice ce amintesc, ici-colo, de antici sau de Petrarca, de Eminescu sau Lermontov, dar numai amintesc, pentru c discursul su poetic poart nendoielnic propria marc stilistic, care tinde spre autodepire i atingere de noi trepte n realizarea artistic. Dimensiunile fundamentale ale liricii sale vizeaz inuturile exotice sau spaiile largi cosmice, luminile mitice, mitologiile sau prezena divinitii, semnele istoriei sau bolile societii contemporane, toate avnd, ns, ca nucleu central, sentimentul inepuizabil al iubirii. Este o iubire, ns, nu redus la pmntesc, la cotidian, ci una de factur astral, dumnezeiasc, ca regsire a propriului eu scindat, ce-i cere ntregul. Motivul cheie al imaginarului poetic pornete de la mitul cuplului eternei iubiri Dante-Beatrice, reiterndu-l, printr-o cutare continu a iubitei de dincolo de limitele acestei lumi, care nu a disprut de tot, ci este prezent la lucrurile din jur, n naltul spaiului cosmic. De altfel, autorul nsui se definete a fi un cltor prin stele, etern vagabond ce urmrete revelarea sensurilor profunde ale acestei lumi. De o extraordinar imagistic, picturale, muzicale, poemele sale, inegale ca valoare estetic, sunt adeseori idei ncrcate de metafizic. Dei este intitulat Concert melancolic deoarece ntreg volumul este un concert al cuvintelor, al semnelor, al simbolurilor, al metaforelor deosebit de expresive pentru iubirea iubire etern tonul general al acestuia este, mai degrab, unul de svrire a miracolului tririi n unitatea dintre cele dou lumi, sau de oficiere a suspendrii ntre acestea. Personajele sale nu sunt, pur i simplu personaje, ci universuri, simboluri, mituri Moise, Simon, Prometeu, Neptun, Eol, Tyche cum nici locurile invocate nu sunt spaii comune, ci ncrcate de mit i legend Olimp, Muntele Sinai, Canaan, Templul Afroditei, Roma, Trapezunt, Damasc. Toposurile acestui imaginar poetic deertul, izvorul, muntele, .a. ca i simbolurile Timpul prezent i timpul viitor, Templul inocenei, Mama Lumii, Sursa nelepciunii, Templul Regsirii, Fata Morgana i confer greutate i modernitate, punnd n eviden un limbaj prin excelen reflexiv, tendina de a filosofa pe marginea unor stri existeniale. O metafor rar, fiara blestemat, fiara viclean, jivina, sugereaz spaima ce ncorseteaz sufletul n faa necunoscutului, a imposibilei ocoliri a ntlnirii din poaiana morii (Fiara) sau, dimpotriv, nsui procesul naterii poetice (:::Nemiloasa fiar/ Ascuns n strfunduri i nvelit-n noapte/ M sfie flmnd, m izoleaz-n carte. Nemiloasa fiar). Un poem metafor, A fost odat, vorbete despre o rsturnare a lumilor odat cu trecerea iubitei n alt dimensiune (Heruvimii i serafimii/ nu mai tiu viteza luminii// Apele nu mai au izvoare/ Geografia nu mai are Polul Nord.), subliniind o anumit stare poetic, n care speranele nu se ntrevd iar toate bucuriile rmn n timpul din urm cobornd ncet n mit, timp spre care eul poetic i ntoarce privirea nevindecat (Verbele i-au pierdut/ Timpul prezent i timpul viitor/ se conjug numai la trecut). Regsirea drumului spre dumnezeire ca spaiu aductor al mpcrii cu sine i cu cei din jur este un drum iniiatic greu de nfptuit (Sandaua-mi este rupt i haina sfiat/ Iar captul de drum nici cum nu mi searat. Quo vadis?). captiv ntre cele dou lumi, viseaz un timp al eliberrii, al atingerii senintii nelepciunii (S se adape iari la Sursa nelepciunii Captivul). Iubitei astrale, i nchin un poem ce amintete ntru ctva de Cntarea Cntrilor (n fiecare ceas/ n fiecare zi/ n fiecare noapte,/ Zmbetul tu,/ Blndeea ta,/ Parfumul tu,/ Rmn n sufletul meu. Parfumul Amintirii), dar care este n fapt un altfel de ctec, ce nu are, de data aceasta, nimic din vraja strii de ncntare i armonie deplin. Nu se lamenteaz niciodat, ci doar invoc chipul ei (N-ai obosit s umbli pribeag printre stele...?), care i-a gsit locul de veci chiar n sufletul poetului. Paradoxal, dei tragic de singur, Eul poetic nu este niciodat singur, pentru c se afl n continuu Dialog cu iubita, martor mut al zbaterii lui i stea spre care tind inima i gndurlie sale. Acestuia i se asociaz, uneori n prelungire, alteori suprapunndu-se, convorbirile cu Demiurgul, nceput i sfrit al lucrurilor, luat drept martor i cluz a rtcitului n deert care este (Doamne, urmele pailor Ti!/ Paii Ti, pe ogorul meu.../ Paii Ti, la izvorul meu...// Paii Ti, n cartea mea.../ Paii Ti, n cortul meu.), semnele lui rmnnd nc ncifrate (Doamne,/ Urmele pailor, acoperite de nisipurile deertului.). Invoc Un cntec de stran, ce amintete, prin sensibilitatea i pioenia sa, de Ave, Maria! (O, Doamne!/ Dumnezeul prinilor notri/ D-mi libertatea vulturlui// D-mi seninul cerului.) Un poem memorabil, o splendid Invitaie n doi, este un particular joc de cuvinte, de idei, de imagini (De la o vreme/ Structura atomic/ A corpului meu/ S-a modificat!/// Triesc ntr-o superb imponderabilitate!), o surprindere a strii de graie a autorului nsui. Un alt poem singular Cderea Romei, trimite cu gndul, n aparen, la epopeile antice (Se odihnete Roma de secole umbrit), n realitate, ns, epicul este doar un pretext pentru c Cetatea etern devine n plan metaforic chiar boala rii n care triete i-i ngrdete privirea vizionar (Eterna mea Cetate e scoas la mezat), un poem n care liricitatea iese la suprafa ntr-o frumoas mpreunare a ideilor cu forma ce amintete de versul alexandrin. Rar cte un pastel, dar un pastel reinventat, preferina evident, armonizat cu tonul volumului, fiind toamna (Te uit, iubito, n tamna ruginit/ κi scutur iar plopii coroana lor cernit Catren de toamn), cu o not special de poeticitate, cnd aceasta mbrac strzile Iaului (Compoziie de toamn), oraul de unde trimite spre lume versurile sale. Scrie chiar i o inedit Doin, o doin optit nu acel strigt eminescian de salvare a rotundului rii pe care simte nevoia s-o aeze n finalul volumului, ca un cnt semn al contopirii cu natura i mpcarea n snul acesteia (Duce-m-a i m-a tot duce/ n a codrului rscruce// La gura izvoarelor...), simplu i complex totdat, ce conduce spre aceleai dimensiuni cosmice. nsoite de o grafic graioas i foarte sugestiv (armonizat perfect cu textul liric), a actorului-plastician Liviu Smntnic, poemele din acest volum, sunt n marea lor majoritate mici bijuterii imagistice, muzicale, ideatice, ca nite note pe un mare portativ melodios al iubirii sentiment prim i ultim al omenirii. S gndim c izvorul odat deschis, curgerea inspiraiei poetice nu se va opri aici i c poetul va reveni cu noi asemenea plcute surprize editoriale.