FRAGMENTARIUM

Suntem mai mult cu Europa...

O cugetare politic din 1877 este, n fond, o pledoarie european a lui Ion Ghica, ferm i revelatoare la un om de frontier dintre Orient i Occident. Aici cumpna e nclinat n chip vdit spre Occident, drept argument servind relaiunile preponderente cu rile apusene, de esen intelectual modelatoare: Noi romnii, dei suntem considerai n Europa ca un popor care face parte din grupul popoarelor orientale, dar relaiunile noastre fiind mai mult cu rile occidentale, de unde lum nvtura, ideile i modele; mai mult cu Viena, cu Parisul i cu Londra, dect cu Constantinopolul, cunoatem foarte puin cele ce se petrec peste Dunre, i cnd ateniunea noastr este atras de vreun eveniment care emoioneaz puterile Europei, cnd auzim vorbindu-se de Moronii, de Hasumiti, Antihasumuti, de rsculri n Heregovina i de mceluri la Batok sau la Otlukioi, le vedem i le vedem pe acestea cu ochii i cu urechile ziarelor de la Viena, de la Paris sau din Berlin, din scrierile i din corespondenele publicitilor germani, francezi sau englezi, fr a ne da noi osteneala s cutm s vedem n fundul lucrurilor, ca s tim ce acoper sau ce ascund lucrurile i intrigele ce se joac; ne mrginim a considera cauzele aparente i efectele momentane. Turcofilul se declar fi un europofil care privete nu spre Constantinopol, ci spre Viena, Paris i Berlin. Romnii, considerai orientali, mbrieaz un model cultural european, descifrat n nvtur, idei i mode i reacioneaz la tot ce se ntmpl n Europa conform relatrilor publicitilor germani, francezi sau englezi i nu ostenelilor analitice serioase proprii. Ghica are, indiscutabil, contiina unitii Europei, pe care o vede configurat cam n sens maiorescian: din cercuri interactive. Acestea sunt puternic individualizate prin geniul fiecrui neam, prin modul specific de a gndi i a simi. n chiar prima Scrisoare economic Munca ni se prezint o Europ cu naiuni creatoare de valori i care se impun nu prin numrul sufletelor, ci anume prin acei care las lucrri de acelea de care se glorific istoria civilizaiunei i care nvingtori sau nvini, s-au luptat pentru o idee. Marii greci antici Leonidas, Temistocle, Homer, Aristide, Arhimede, demostene, Apelle i Fidias, au luptat alturi de Caraisc i Botzari pentru libertatea Greciei, chemndu-i i pe Byron, Chateaubriand i David dAngers la Missolonghi i la Navarin. Italia a trit cinci secole din viaa lui Dante, lui rafael i a lui Michelangelor i ar fi trit o sut i-o mie, cci bazele pe care au ridicat nu le poate drma nicio putere. Umbra lor, continu epistolierul, a deteptat pe Victor Emmanule, pe Garibaldi i pe Cavour care au fcut din Italia un stat mare, puternic i glorios. Watt i Wittworth au nsuit puterea fizic i material triilor; Shakespeare a format raiunea i cugetarea englezilor, descriind valurile i cutele inimii omeneti, artndu-le consecinele oribile ale patimilor nenfrnate. Un popor are o aptitudine proprie dup geniul lui, se spune n Proprietatea, italienilor le recunoatem o atitudine artistic mai mare dect a celorlalte naiuni: ginta anglo-saxon exceleaz n spiritul de asociaiune i organizaiune admirat de societile moderne. Deosebirile ntre aptitudinile i tendinele naiunilor este produsul naturii lor fizice i morale, al climei, al formaiune geologice a pmntului n care locuiesc, al obiceiurilor, al moravurilor, al limbei, al religiunei, al guvernului i al intereselor; ntrun cuvnt, al geniului naional. Deosebirile sunt cele care produc rivaliti i gelozii, vtmri i sfieri reciproce. tiina, civilizaiunea, relaiunile politice, interesele internaionale i stabilitatea sunt factorii care vor drma inimicitiile. Va veni ziua, crede epistolierul, cnd fiecare va nelege c fericirea lui depinde de fericirea celorlali, c interesul individual bine neles este acela care ne ndeamn a face tot ce putem, ca ceilali indivizi sau naiuni s devie ct se poate mai avui i mai fericii. Ghica se refer mereu la starea de lucruri din mai multe ri, ndemnnd ca cele mai slab dezvoltate s urmeze modelul celor civilizate i nutrind sperana c ideile, relaiunile, tendinele generale spre progres i civilizaiune laitmotivul publicisticii sale, vor duce la o programatic apropiere dintre naiuni. ntr-o scrisoare ctre Vasile Alecsandri ni se propune un model utopic de stare de lucruri ideal: Insula Prosta, care constituie un adevrat univers paradisiac. Epistolierul admir frumuseea caselor, curenia strzilor, aerul aromat, se refer la faadele acoperite cu plante suitoare, garduri vii, copaci mari, cedri de Liban, arocarii, chiparoi, ape nitoare, trotuare de asfalt sau de lespezi de piatr, magazii, care se in lan, brutrii, bcnii, librrii, mcelrii, pescrii, psrrii i vntorii de cea mai mare curenie, mese de marmur, tutungerii, crciume, cizmrii, croitorii, magazii de stofe, fierrii, tmplrii. Se mai adaug grajduri cu vite bine hrnite, treiertoarea, o livad cu oi din cele mai frumoase, sistemul de aprare contra ploilor, oameni cu meserii, bine alimentai, soiurile indigene de gru i cereale cu o recolt mare, meseriai de tot felul, instituiunile de credit, coopertivele store de tip englezesc, asociaiunile cooperative. Scrisoarea se ncheie cu o critic a concepiilor marxist-bacuniniste privind naionalizarea pmntului, instrumentelor de munc, pe Dumnezeu (ca un mare nimic al poporului) i patria (ca idee abstract i seac, ca fapt fiziologic limitat, casa i comuna n care locuieti). Insula Prosta (cu nume ce sugereaz simplitatea, n nelesul primar romnesc) se cade privit ca un model miniatural al unei Europe unite, constituit n temeiul concepiilor utopice saintsimioniste-fourieriste i celor liberale. Omul prosten (prost) apare ca o combinaie de om natural n sens rousseauist i om social (Homme de la nature) i omul sociabil (homme de la socit) (n termenii lui Ghica), la care se mai asociaz i homo liber (cu semnificaia dat de Spinoza).