Anul Caragiale

MARIN PREDA I I. L. CARAGIALE,
MODELE EXISTENIALE N EXISTENA DEVENIRII PERMANENTE

Opera unui mare scriitor, spunea Marin Preda n Actualitatea marelui romancier (era, desigur, vorba despre Liviu Rebreanu), pare adesea format din dou realiti, una interioar, care o face durabil i care nu se ofer uor examenului critic, i alta de suprafa, menit s-o fac accesibil unui numr ct mai mare de cititori i care devine obiectul studiilor i interpretrilor celor mai diverse (s.n.). Ce spune, de fapt, Marin Preda? n stilul pe care l-a creat, moromeian, a spune c dou lucruri se desprind: c studiile i interpretrile operei rmn la suprafaa textului, fr acces n realitatea interioar; c durabilitatea operei este dat de aceast realitate interioar, greu accesibil contemporanilor. Este vorba despre criteriul estetic i criteriul istoric. n structura ei de suprafa, exterioar, opera suport girul timpului, adresndu-se contemporanilor, spunndu-le povestea unui prezent. Este partea care se supune mutaiei valorilor estetice. Realitatea interioar i confer durabilitate prin cantitatea de via universal pe care o cuprinde. A privi universul unui creator n realitatea lui universal nseamn a contempla universalul n dimensiunea lui uman, integrat ca model existenial n existena devenirii permanente. La prima vedere, nimic nu pare mai ndeprtat dect o apropiere ntre Marin Preda i I.L.Caragiale. Dac Liviu Rebreanu este un loc comun n receptarea critic a operei lui Marin Preda, ca i atitudinea polemic fa de Zaharia Stancu, I.L.Caragiale este un model oarecum rejetat n abordrile critice. Gabriel Dimisianu a propus un popas asupra temei, promind un studiu mai detaliat, dar nu a mai fcut-o. Cteva repere stabilesc interferenele dintre lumea lui I.L.Caragiale i cea a lui Marin Preda: mptimirea pentru politic, fervoarea implicrii n controverse, spiritul participrii care evideniaz vocaia profund democratic a poporului nostru, plcerea ironistului sadic la Caragiale, nostalgic la Marin Preda, apetitul pentru fars, preferina pentru comedia cuvntului, pentru suciii precum Cnu, oameni ai paradoxului, ai nepotrivirii cu lumea. Firi diametral opuse n aparen, ei sunt nrudii spiritualicete. Apropierea poate fi privit pe mai multe planuri. n plan uman, ca apropiere ntre omul Marin Preda i omul I.L.Caragiale, cu biografiile lor istoricizate; n planul ideatic al operei, ca reprezentani ai Sudului n literatur, cu spirit meridional, balcanic sau nebalcanic; prin universurile literare pe care le-au creat cu lumea, cu oamenii, cu mentalitile lor. Spiritualitatea meridional, cea la care se raporta i Ion Barbu sau Mateiu I. Caragiale, n dimensiunea balcanismului ei, a creat imaginea unui anume tip de personaj: sprinar, nclinat spre superficialitate, maliios cu msur cci nu poate evita eticheta de lichea simpatic, ironic, oarecum la suprafaa existenei, fr propensiune spre idee. Nimic mai departe de ceea ce noi simim emannd din personalitatea lui Marin Preda. n ceea cel privete pe I.L.Caragiale, omul s-a confundat ntr-att cu opera, nct tarele lumii imaginate de el n proiecie distopic au devenit ale sale! G.Ibrileanu l vedea ca pe un om ru i explica astfel rutatea lui Caragiale: S m explic, spune el, n ce const rutatea lui Caragiale. Pe Caragiale n opera lui cu caracter social nu-l inspir dect rul. n opera sa social n-a zugrvit dect stupiditatea omeneasc. n dou lucrri recente, n ara Miticilor. De 7 ori Caragiale i Lumea ca ziar. A patra putere: Caragiale, Ioana Prvulescu, aflat n cutarea unei lumi oglindite, se arat preocupat de dou idei: rezistena operei comice i viaa din vremea lui Caragiale. Exist, cu adevrat, rutatea lui Caragiale? Ca oameni ai timpului lor, i I.L.Caragiale i Marin Preda sunt mari contiine. Evaluarea critic a societii se face din perspectiva nalt moral dat de rsfrngerea n claritatea de cristal a contiinei. Nimic nu pare/ nu este gratuit n aceste opere, totul pare nit din cea mai pur sinceritate. Ca scriitor, I.L.Caragiale las impresia c nu este interesat de probleme de contiin, personajele sale se instaleaz n derizoriu, locvacitatea inndu-le la suprafaa existenei n autosuficiena limitatoare. A nu se confunda, ns, lumea ficional cu scriitorul, pentru a nu cdea n greeala detactorilor fa de care a luat atitudine Titu Maiorescu n celebrul studiu Comediile domnului Caragiale. La Marin Preda, totul este o aventur a contiinei. Modul de a se situa n lumea labirint are o gravitate, o tensiune care duce universul imaginar ntr-o dimensiune tragic prin care capt noblee. S-a spus c sunt, ambii, auditivi, observatori, adic, ai spectacolului uman n eterna lui desfurare, au urechea foarte fin, prinznd, cum observa i Ov.S.Crohmlniceanu, toate inflexiunile rostirii, sensurile ascunse, pronunri speciale ale unor cuvinte. Lumea este un spectacol pe care fiecare l contempl din unghiul propriu de vedere. Stilul moromeian mpinge comedia caragialian a cuvntului pn la extrema ei, inefabilul sonic. Absena locvacitii scriitorului nseamn volubilitatea personajelor. Cum spune Albert Camus, unii scriitori i las geniul n via, alii n oper. Taciturni amndoi, I.L.Caragiale i Marin Preda i-au lsat geniul n oper, acolo unde au creat o lume, cu semnele ei distinctive. Una a mprumutat numele creatorului este lumea caragialian, cealalt, pe cea a personajului emblematic cu care, pn la un punct, a fost confundat scriitorul lumea moromeian. i una i alta ni se propun ca modele de exsiten, cci traduc atitudini n faa vieii, degajnd o filosofie proprie, un mod personal de a nelege viaa i moartea, relaia omului cu timpul. Este viziunea caragialian. Este viziunea moromeian. i I.L.Caragiale i Marin Preda mediteaz asupra lumii n care triesc, asupra societii, asupra omului, asupra relaiei lui cu timpul, cu istoria, au n comun un mod de gndire contemplativ prin care viaa devine un spectacol. Personajele lui Caragiale triesc ntr-un prezent continuu fr preocupri metafizice, fr propensiune spre spiritualitate, accesul la metafizic fiind limitat de Caragiale nsui. Originalitatea lui I.L.Caragiale ar consta, dup prerea lui Marin Preda care-l considera unul dintre modelele sale epice, n a nfia un numr de pesonaje cu mintea buimcit de vorbe; iar George Clinescu releva un bovarism al vorbelor lipsite de sensul lor real, o realitate a irealitii limbajului. De aceea, a lsat impresia acut de lume a derizoriului, a bcliei i zeflemelei, ceea ce ar explica reaciile de respingere ale lui Constantin Noica, Emil Cioran, Petre Pandrea care-l acuzau de ironia iresponsabil, paradoxul ieftin, irespectul valorilor absolute, o stearp logic (...), un criticism pn la absurd, privndu-l de absena contiinei responsabilitii scrisului i a activitii publice (cum o fcea Petre Pandrea n Portrete i controverse). De aici, speculaiile legate de rutatea creatorului care a refuzat s vad dimensiunea metafizic a spiritualitii romneti, refuzndu-i ipostaza tragic. Rezerva exist, aadar, i Eugen Simion o considera o rezerv nu fa de scriitor, ci fa de spiritul criticist al operei. Fenomenul Caragiale este complex, stilul lui depete limitele zeflemelei. A aduga c este o rezerv i fa de modul de reprezentare a lumii n viziunea scriitorului care a surprins tarele i, ca moralist, a vzut realitatea din partea ei comic n sperana ndreptrii moravurilor. Aparenta distopie este, de fapt, o utopie. I.L.Caragiale nu este un comediograf, ci un idealist. Marta Petreu descifreaz, ntr-o carte recent, filosofia lui Caragiale, n preocuprile lui pentru filosofie, pentru metafizica vieii, n viziunea coerent asupra lumii. Lumea lui Marin Preda, cea din Moromeii, pare static, scldat n lumina etern a zilei de var. Un anume eleatism al amintirii o ine la grania heracliteanismului, a trecerii. Timpul trecut este timp regsit n aura nostalgic a evocrii. n aceast evocare, lumea poate sta pe loc, graie unui timp rbdtor care las oamenilor iluzia fericirii paradisiace. Dac originalitatea lui Caragiale rezid, pentru Eugen Ionescu, n aceea c personajele sunt nite imbecili, vidul absolut al valorilor, comedia permanent crend absurdul, la Marin Preda, personajele au disponibiliti afective deosebite i receptivitate fa de starea de contemplaie. Ca i Ion Creang, Marin Preda se complace n ipostaza de ran, face pe ranul, se joac pe sine n acest rol, cobornd subtilitile spiritului, observa O.S.Crohmlniceanu, pe terenul existenei cotidiene, avnd capacitatea de a supune lucrurile deriziunii crude rneti. La fel, I.L.Caragiale se complace n ipostaza de mahalagiu, de frecventator al berriei. Ironia este un instrument prin care Marin Preda creeaz spectacolul inteligenei omeneti. Ironia este un instrument prin care I.L.Caragiale, prin absena semnificaiei, golete lumea de sens. Orenii lui I.L.Caragiale sunt sectuii sufletete, ruralii lui Marin Preda au o bogie sufleteasc inepuizabil care face lumea din jurul lor s se organizeze n funcie de aceasta. Moromeianismul este al lumii ficionale a lui Marin Preda i al lui Marin Preda nsui, modul lui de gndire i de exprimare, care n plan interior presupune o mare libertate dat de sinceritatea cu sine; caragialismul ar trebui vzut ca mod de existen a lumii sale i ca viziune proiectat asupra lumii, efect al aceleiai liberti interioare n raport cu sinceritatea i respectul pentru adevr. n universul pe care-l creeaz, I.L.Caragiale este un observator, fie c este personaj, fie c este martor sau mesageer. Unghiul su de vedere, dei subiectiv, are un grad de voit de obiectivitate, prin acel grad zero al atitudinii i, implicit, al scriiturii detaat sau/ i implicat n aceast lume (ca nenea Iancu) pentru a justifica ironia, spiritul critic care, depind simpla maliie, devine corectiv i proiectiv. Aspectele distopiei sunt aduse sub lupa observaiei minuioase pentru a le eluda i a avea acces la utopie. I.L.Caragiale este, astfel, un idealist, un vizionar aspirnd spre o lume perfect. Marin Preda este obiectiv, se bandoneaz lumii create, o lume ce triete cu iluzia timpului rbdtor, aadar, o lume utopic, obsedat de tema povestitorului. Dar tema povestitorului este chiar aceasta: s povesteti lumea, s o ordonezi n funcie de idee i de ideal. A nara are, ca i n cazul lui Mircea Eliade, aceast funcie: a prelungi ntr-o existen profan ntmplrile mari povestite de mituri. A mitiza lumea pe care o povesteti este aspiraia unui scriitor care a intuit metafizica existenei, tiparele ei originare. Silitea-Gumeti nu mai este un simplu topos, ci un spaiu mitizat, o geografie sacr, loc de natere a unei mitologii: a scriitorului i a lumii sale. A privi evoluia operei i/ sau a receptrii acesteia, evoluia modului n care personalitatea lui I.L.Caragiale i cea a lui Marin Preda se rsfrng n mentalitatea cultural a epocii (la o sut de ani de la trecerea n nefiin, la nouzeci de ani de la natere) presupune i nregistrarea unui fenomen de trecere, de mbtrnire, de mutaie a valorilor, aplicnd criteriul estetic i pe cel istoric. Poate c lumea lui Caragiale ca entitate real-istoric a disprut, dar tipologia operei sale este vie, pentru c arta, sublinia Eugen Simion n Fragmente critice, II, conserv totdeauna atitudinile umane fundamentale. Rmne, astfel, smburele existenial care, n timp, capt semnificaii nebnuite. Mutaia valorilor estetice nu a operat n cazul su ntr-un sens previzibil, ci a permis revelarea sensurilor n structurile de adncime, greu accesibile contemporanilor, accesibile astzi, prin reducie la arhetip, la tipologie, la tipare originare. Dup Jean Amry, scriitorul care a meditat asupra fenomenului mbtrnirii ntr-un eseu tulburtor, Despre mbtrnire, a contempla evenimentele culturale din perspectiva eternitii i ofer o anume satisfacie celui ce mbtrnete cultural, dar este, n acelai timp, i cea mai trist dintre autoamgiri. Este o mbtrnire biologic i o mbtrnire social, dup cum exist i una cultural, a receptorului i a operei supuse contemplaiei. Vrsta biologic a scriitorului nu are importan. Important este dac opera lui are vrst cultural i ct mbtrnete ea n raport cu timpul care trece. Altfel spus, ct de mult mai spune ea receptorului din posteritatea autorului. Sub semnul gravitii i al trecerii, Jean Amry pune totul: o tristee care conduce la sinucidere, la moartea fizic sau spiritual. Dar, ce este reconfortant pentru spirit este c opera autentic nu mbtrnete niciodat, are tineree fr btrnee i via fr de moarte, spune ceva generaiilor care i interogheaz. Demnitatea mbtrnirii culturale, la fel ca i mbtrnirea social n care este inserat, mai spune el, nu poate s se realizeze pe sine dect n revolta contradictorie care se lupt cu contradicia pn la capt. Dar cel ce mbtrnete (omul, creatorul) este acelai cu lumea pe care o creeaz/ a creat-o, lume care st pe loc, n universul ei eleat. Tragedia creatorului poate fi triumful operei sale. L-a corecta pe Jean Amry: lumea care mbtrnete este prezentul care-l inspir pe creator; lumea care st pe loc i nu mbtrnete este universul creat, povestit i nvestit cu puterea Logosului. ntre a fi i a avea, creatorul poate mpca imponderabilele. El poate s fie i s aib, asumndu-i existena determinat de posesiune ca obiect i subiect de meditaie, pentru a depi sentimentul copleitor al acesteia, al existenei determiante de poseseiune, aspirnd spre o existen a devenirii permanente. Aceast existen a devenirii permanente este existena operei, viaa lumii pe care a creat-o, care se situeaz n dimensiunea metafizic a temporalitii, depind timpul istoric, efemer, nscriindu-se n perenitate. Scriitorul este, astfel, o fiin a devenirii n spiritualitate, ceea ce presupune a fi i a deveni laolalt cu ceilali, a cror privire s nu-l copleeasc, ci, dimpotriv, s-l ajute s reajung iar i iar, n punctul zero, pentru a se reconstitui plecnd din nou de aici (s.n.). Privirea celorlali poate fi rece, indiferent sau cald, deferent, important este c ea spune ceva, i spunnd creeaz semnificaii, ntreine viaa operei, o ajut s nu mbtrneasc. Mutaia valorilor estetice are n vedere acest fenomen de mbtrnire cultural. Gustul poate evolua, la fel mentalitile se pot schimba, dar opera rmne ntr-o slav stttoare. Permanent, opera i nate creatorul, l recreeaz, l reinventeaz. Marin Preda i I.L.Caragiale sunt recreai mereu de lumea pe care au creat-o, n care i-au depus aspiraiile, speranele, visurile, idealurile adic un mod de a vedea lumea i de a o ordona potrivit metafizicii lor. S-au sustras lui a avea pentru a se aeza n existena devenirii permanente, asumndu-i atributele, semnificaiile derivate din complexitatea verbului a fi.